טסלה | פרשנות

טסלה חתכה מחירים, למה היא לא סוחפת אחריה את המתחרות?

כל השוק ממתין לראות אם ליצרני הרכב תהיה תשובה תחרותית להוזלה ואם מדובר במהלך זמני או ארוך-טווח של טסלה • התשובה תלויה במידה רבה במה שיקרה בוול סטריט

מרכז של טסלה / צילום: Shutterstock
מרכז של טסלה / צילום: Shutterstock

מה שעשוי למתן, אולי, את עליית המחירים החדה שיזם האוצר הוא חיתוך המחירים של טסלה, שהוכרז ב-13 בינואר כחלק ממהלך גלובלי של החברה. אומנם סמיכות הזמנים בין המהלך הזה להעלאת מס הקנייה בישראל היא מקרית לחלוטין, אבל היא שופכת דלק על מדורת האי-ודאות של הלקוחות והמשווקים בפלח הרכב החשמלי.

השאלה הגדולה כרגע היא: האם שאר השוק יישר קו עם טסלה ויוריד את מחירי כלי הרכב החשמליים? נכון לעכשיו זה לא קרה וכל השוק ממתין לראות אם ליצרני הרכב תהיה תשובה תחרותית ואם מדובר במהלך זמני או ארוך-טווח של טסלה. התשובה תלויה במידה רבה במה שיקרה בוול סטריט. אנליסטים מעריכים כי המהלך של טסלה נועד בעיקר לשקם את המניה שלה, שנחתכה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, וקיימים כרגע שני תרחישים עיקריים להתפתחויות.

הראשון הוא שההנחות העמוקות יפגעו משמעותית ברווחיות של טסלה ויובילו לתגובה שלילית בשוק ההון, למרות העלייה במכירות. בתי השקעות גדולים כבר הפחיתו בימים האחרונים את תחזית הרווח למניה של טסלה  לכל שנת 2023 בכמעט 20%, והיו כאלה שאף הפחיתו משמעותית את מחיר היעד של המניה.

התרחיש השני הוא שהמהלך של טסלה יוביל לגל ענק של הזמנות חדשות, שלמתחרים לא תהיה לו תשובה. לפיכך, מצבה התחרותי ונתח השוק שלה בסין, באירופה ובארה"ב ישתפר משמעותית גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. הדבר ישקם את מחיר המניה שלה למרות הוויתור על רווחיות, ואולי גם יוביל את החברה להעלאת מחירים בהדרגה.

השאלה העיקרית היא אם ליבואנים בישראל תהיה סבלנות לחכות בזמן שטסלה "שואבת" מהם לקוחות ואם ינקטו מהלכי הוזלה מקומיים. כרגע, מהלכים כאלה לא נראים באופק, ואם האוצר מחכה שכוחות השוק יפשירו את הקיפאון שהוא יצר, הוא כנראה יחכה עוד הרבה זמן.