הניסיון הקלוש של רומן אברמוביץ' להציל את אוקראינה, את המוניטין שלו ואת ההון שלו

סיכוייו של המיליארדר לתווך בהסכם שלום בין רוסיה לאוקראינה יורדים, בעוד שהלחץ על הנכסים שלו בעולם גובר

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

לרומן אברמוביץ' תיכף נגמר הכביש. במשך כמעט שנה, האוליגרך הרוסי לקח על עצמו ניסיון, כמעט חסר סיכוי, לעצור את המלחמה באוקראינה, להציל את המוניטין שלו במערב ולהציל את הונו השווה לכ־15 מיליארד דולר.

פקידים מערביים קיוו שאברמוביץ' יהיה מסוגל לסלול את הדרך לשיחות בעלות משמעות עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, אתו יש לו קשרים קרובים - אפילו לאחר שהטילו סנקציות על רוב ההון שלו.

ההפתעה של שוק הגידור: למה החזיר מנהל הקרן את הכסף למשקיעים? 
הרודן שהבטיח את "עליית המזרח" נתקע בסופה פוליטית, כלכלית ובריאותית | פרשנות

אבל כשקץ הלחימה לא נראה באופק, פקידים אוקראיניים, אמריקאים ואירופאיים אמרו שצמצמו את הציפיות שלהם לכך שאברמוביץ' יוכל לשחק תפקיד מפתח בתיווך במשא ומתן בזמן המלחמה. לאחר ששיחות השלום שעזר לארגן קרסו באפריל, כעת הוא מתווך עסקאות קטנות יותר על חילופי שבויים והוצאת דגנים מאוקראינה ואמוניה מרוסיה.

בארה"ב, פקידים אמרו שהם מפתחים יחס יותר ויותר אמביוולנטי כלפי אברמוביץ', אך בינתיים לא הלכו בעקבות בריטניה, קנדה ואירופה בהטלת סנקציות עליו, לבקשת אוקראינה.

הממשלה האוקראינית לאחרונה הוסיפה את אברמוביץ' לרשימת סנקציות משלה, אם כי אלה בינתיים תלויות באוויר כל עוד ישנם שבויי מלחמה להחזיר. ישנם פקידים אוקראיניים שהפסיקו באופן זמני את הקשר עם אברמוביץ' אחרי שמחוז קייב האשים חיילים רוסים בביצוע טבח בעיר הכבושה בוצ'ה באביב, כך אמרו אנשים המכירים את המצב.

בדיונים בין רוסיה לאוקראינה, "יכול להיות לו תפקיד אם יהיה צורך להתערב בעניינים מסוימים", אמר מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "אבל זה לא תפקיד המתווך שהיה לו בסבב הראשון של תהליך המשא ומתן".

האוליגרכים שסטו מהקו של הקרמלין

אברמוביץ גם צריך להמשיך להוכיח את ערכו עבור פוטין, שנכנס חזק באוליגרכים שסטו מהקו של הקרמלין.

מוסקבה השתמשה במתווכים בדיפלומטיה שלה במשך עשרות שנים. "אבל ערוץ אחורי אינו תמיד מוכר לציבור", אמר תומס גרהם, עמית מכובד במועצה ליחסי חוץ ששימש כיועץ בכיר לענייני רוסיה במועצה לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' וו' בוש. "ואברמוביץ' קיבל לאחרונה המון פרסום".

המהפך יוצא הדופן של אברמוביץ' ממיליארדר למתווך מאחורי הקלעים במלחמה נעשה ברור במקרה אחד של חילופי שבויים בספטמבר, כשעזר להעביר 10 אנשים מכוסי ראש, כולל חיילים בריטיים ואמריקאים שנלכדו באוקראינה, למטוס פרטי בשדה תעופה נטוש בדרום רוסיה.

בריטי אחד מדמם חשב שהוא מזהה את הרוסי, שעד השנה אחרונה היה בעלי קבוצת הכדורגל צ'לסי, אחד ממועדוני הכדורגל המוכרים ביותר באנגליה. "'מאיפה אתה, אחי?', שאל אותו" - סיפר שון פינר ששאל את אברמוביץ' לאחר שעלה על המטוס. "לונדון", ענה אברמוביץ'.

אבל אברמוביץ' לא היה בלונדון כבר יותר משנה ומנוע מלנסוע לשם בגלל סנקציות נגדו. בזמן שהרוסי מחכה להזדמנות לתווך שיחות שלום, הלחץ על נכסיו גובר, ותובעים בכמה תחומי שיפוט מנסים ללכוד חלקים מנכסיו על מנת לממן את הבנייה מחדש של אוקראינה.

המרוץ אחרי הנכסים 

ג'רסי, האי בתעלה האנגלית, החרים באופן זמני יותר מ־7 מיליארד דולר בנכסים של אברמוביץ', בטענה שהם עלולים לנבוע מעיסוקים מושחתים של הקרמלין מהתקופה שבה אברמוביץ' עשה את הונו בתעשיית הנפט לפני שלושה עשורים. תחום השיפוט הזה, שלא האשים אותו באופן רשמי בפשע כלשהו, היה רוצה להשתמש בנכסים כדי לעזור לבנות מחדש את אוקראינה, כך אמר פקיד בכיר המכיר את העניין. דובר של משרד המשפטים של ג'רזי סירב להגיב.

הממשלה הקנדית משתמשת בחוק חדש על מנת לנסות לתפוס 26 מיליארד דולר שהיא טוענת שקשורים לאברמוביץ'. פקידים אמרו שהכספים האלה, אם ישוחזרו, יינתנו לאוקראינה.

מועדון הכדורגל שהיה שייך לו בעבר, צ'לסי, נמכר לקבוצה בהובלת טוד ביילי, בעלים משותפים בדודג'רס, בתנאי שכ־3 מיליארד דולר מסכום הרכישה יועברו לסיוע לקורבנות המלחמה באוקראינה. הכסף כיום נמצא בחשבון בנק מוקפא המחכה לאור ירוק מהרשויות בבריטניה להימסר.

בשנה שעברה הרשויות בארה"ב פעלו לתפיסת שניים ממטוסיו של אברמוביץ', וטענו כי הם הפרו סנקציות כלליות האוסרות על טיסות לרוסיה. אברמוביץ' שכר עורכי דין בארה"ב לאחר התפיסה. עורכי הדין אמרו שהטיסות נעשו במטרה להקל על הקמת מסדרונות הומניטריים באוקראינה.

"כשחלף הזמן בו מישהו יכול להיות יעיל, מגיע זמן לסנקציות נגדו", אמר ג'ים ואסרסטרום, דיפלומט אמריקאי לשעבר שעבד על נושאים הקשורים למלחמה בשחיתות. "זה לא כרטיס מעבר חופשי לכל החיים".

אין אף אוליגרך רוסי אחר שהעז להיכנס באופן כל כך פומבי לסכסוך. כמה טייקונים אחרים אמרו שמעטים היתרונות בפעילות מסוג זה. אנשים פרטיים לעתים רחוקות מצליחים לנהל משא ומתן פרטי ליציאה מהסנקציות, אמר דיוויד לורלו, עורך דין במשרד קובינגטון וברלינג מלונדון.

"האם זה מספיק להיות מעורב בסיוע לשחרר שבויי מלחמה? רגולטורים אירופאיים אולי ואולי לא יראו זאת כמספיק", אמר לורלו.

עדיין מקובל על שני הצדדים

למרות היעדר התקדמות מצד אברמוביץ' בתיווך הסכם שלום, אין לאף רוסי אחר או דיפלומט מהאו"ם רקורד שמתקרב לכמות הדיפלומטיה מאחורי הקלעים שאמרמוביץ' היה מעורב בה במלחמה. פקידים אוקראיניים אמרו לאחרונה שהם עובדים על נוסחת שלום חדשה שהם מקווים להציג בפברואר. אברמוביץ' נותר מתווך המקובל על פוטין וכן על אוקראינה ובנות בריתה, כך אמרו אנשים המקורבים לקרמלין.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שאברמוביץ' מעולם לא שימש כנציג רשמי של הנשיא הרוסי.

חייו של מתווך בימי מלחמה אינם זוהרים כמו חיי חוג הסילון שאברמוביץ' הותיר מאחור. אנשים הקרובים לאברמוביץ' אומרים שהוא מתמקד כמעט רק בנושאים הקשורים למלחמה, ומותיר את רוב המאבקים המשפטיים שלו לקבוצה של יועצים שהוא סומך עליהם.

הוא מחלק את זמנו בין עיר החוף הרוסית סוצ'י, איסטנבול ותל אביב. היאכטות המפוארות שלו, שפעם שייטו באיים הקריביים, כיום עוגנות במים טורקיים עם צוותים מצומצמים, הרחק מהתפיסות מהן סבלו אוליגרכים רוסים אחרים בנמלי הים התיכון.

אברמוביץ' נפגש עם פוטין באופן אישי, ושוחח בטלפון כמה פעמים עם הנשיא הרוסי מאז תחילת המלחמה, כך אמרו אנשים המקורבים למיליארדר ולקרמלין. כמו כן היה לו ערוץ ישיר לאנטון ואינו, מנהל הסגל של פוטין. אברמוביץ' מעביר את נקודת המבט האוקראינית היישר לפוטין, על פי האנשים, ואז מעביר את דעות הקרמלין ישירות לקייב. הוא עוזר בחילופי שבויים מצומצמים כל כמה שבועות.

אובססיה להציל חיים באוקראינה

המוטיבציה של אברמוביץ' לעתים קרובות מוטלת בספק בקרב פקידים מערביים הרואים אותה כניסיון גלוי לנסות להסיר את הסנקציות. אנשים המקורבים אליו אמרו שיש לו אובססיה להציל חיים ולשפר את התנאים באוקראינה. הוא פנה במידה דומה של להיטות לפרויקטים הומניטריים אחרים והצליח לגזור מכך דיבידנדים פוליטיים.

הוא תרם כחצי מיליארד דולר לעמותות יהודיות ולאנדרטות לזכר השואה. הוא פמפם מיליונים לשיקום צ'וקוטקה, אזור נידח בצפון המרוחק של רוסיה שבו כיהן כמושל שמונה שנים, וזה גרם לפריחה בילודה שם.

כתוצאה ממאמציו, הוא נהנה בישראל מתמיכה פוליטית חזקה, ויש לו אזרחות ישראלית. עבודתו בצ'וקוטקה עזרה לו לשמור על קשרים טובים עם פוטין.

אברמוביץ' נקט צעדים להגנה על חלק מנכסיו בתחילת המלחמה. לפני הפלישה, קרנות נאמנות בשליטתו שהכילו מיליארדי דולרים בנכסים נרשמו על שמות ילדיו, כך כתוב במסמכים שהגיש משרד המשפטים של ארה"ב וכך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

ביום הפלישה, העביר את השליטה בחברת החזקות, נורמה השקעות הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, לשותף עסקי, ובכך הוציא באופן זמני את החברה מהישג ידן של הקפאות הנכסים, כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל בעבר.

הוא גם ניסה להיפטר מנכסים בלונדון ומהשקעות בחשבונות בקרנות גידור אמריקאיות. פקידים אמריקאיים הביעו ספק ביכולת להקפיא הרבה מהונו של אברמוביץ' אפילו אם יטילו עליו סנקציות, מכיוון שמעט ממנו נמצא כעת בבעלות ישירה שלו.

משרד האוצר האמריקאי, הסוכנות הממשלתית האחראית על יישום סנקציות פיננסיות, סירב להגיב.

עבודתו של אברמוביץ' כמתווך במשא ומתן החלה בשיחת טלפון מאוחרת ממכר שלו, יוצר הסרטים אלכסנדר רודניאנסקי, שבנו הוא יועץ לנשיא האוקראיני, כך דיווח בעבר הג'ורנל. רודניאנסקי אמר שהאוקראינים נזקקו למישהו שיעביר אמיתות לא מיופות לפוטין ואולי בכך יגרום לו להפסיק את הלחימה.

אברמוביץ' הסכים לנסות, והציג לקרמלין את תוכניתו לשמש כמתווך.

כשהחל לגבור הזעם הפוליטי והציבורי לגבי המלחמה, הסכים אברמוביץ' למכור את צ'לסי, מועדון הכדורגל הנחשב שהיה בבעלותו. עבודתו באוקראינה הייתה מסוכנת. לאחר פגישה בקייב בתחילת מרץ, אברמוביץ' ושני מתווכי משא ומתן אוקראיניים נפגעו במה שנראה כניסיון הרעלה, שגרם לגירוד בעיניים וקילוף של העור. כל השלושה השתקמו מזה.

כמה שבועות אחר כך חזר אברמוביץ' לדרכים בדרכו לקייב לשיחות עם נושאים ונותנים אוקראיניים שהיו אמורים להיפגש עם מקביליהם הרוסים בבוספורוס כדי לדון בצעדים אפשריים לעבר הסכם שלום.

"זה מאוד עוזר", אמר בזמנו דיוויד ארחמיה, האחראי הראשי למו"מ באוקראינה. "אנחנו מקבלים דעות לא רשמיות על הדברים החשובים לרוסיה". אחר כך, השיחות קרסו.

מאז, אברמוביץ' נשאר ממוקד בדיפלומטיה אבל העביר את העדיפויות שלו מהסכם שלום כללי, שנראה כיותר ויותר קשה להשגה, למטרות מצומצמות יותר, כך אמרו אנשים המקורבים אליו. הוא עבד כערוץ אחורי בין הצדדים בזמן שיחות על הסכם בתיווך האו"ם שאפשר את ייצוא התוצרת החקלאית של אוקראינה דרך הים השחור בעיצומה של מלחמה.

ביולי, צולם לצד פקידים בכירים בטקס החתימה על ההסכם באיסטנבול. פקידים מהאו"ם קיבלו עצה לעבור דרך אברמוביץ' כדי להשיג את ההסכם, כך אמר מרטין גריפית'ס, מנהל הסיוע הומניטרי של האו"ם, שהיה חלק מהשיחות להשגתו. "בזמנים של מגע, הוא תמיד עזר", כתב גריפית'ס בדואר אלקטרוני.

נלחם משפטית בסנקציות נגדו

בינתיים אברמוביץ', שיש לו גם אזרחות פורטוגלית, תובע את האיחוד האירופי על הסנקציות נגדו בבית הדין האירופי לצדק. הוא טוען שסנקציות מפרות את זכויותיו כאזרח של האיחוד האירופי.

בנובמבר זכה בניצחון משפטי נדיר כשבית משפט באי ג'רזי הורה למשטרה המקומית להתנצל ולשלם סכום בדמי נזיקין שלא פורסם, לאחר שפסק שהמשטרה השיגה צווים לחיפוש בנכסים הקשורים לאברמוביץ' מוקדם יותר אותה שנה באופן לא חוקי. הרשויות בג'רזי אמרו שהחקירה נגד אברמוביץ' נמשכת.

למרות החקירות באירופה, נורמה השקעות, חברת ההחזקות שפעם הייתה קשורה לאברמוביץ', הצליחה להעביר כספים דרך המערכות הפיננסיות של ארה"ב ושל ישראל. באפריל, לאחר הסנקציות של בריטניה ושל האיחוד האירופי, נורמה מכרה חלק בשווי מיליוני דולרים רבים בחברת פיתוח אפליקציות ישראלית לחברה האמריקאית Zedge, כך ניתן ללמוד מהדיווחים התאגידיים ומהמנכ"ל של Zedge. סעיף לא שגרתי במסמכי המכירה מצהיר שאף אחד מבעלי המניות המוכרים אינו נתון לסנקציות אמריקאיות.

באוגוסט, נפגש אברמוביץ' עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן כדי לעזור בחילופי השבויים הגדולים ביותר במלחמה. המטרה הייתה לעזור להחליף בין 200 שבויים אוקראיניים ל־55 שבויים רוסים ופוליטיקאים אוקראיניים פרו־רוסים. כמו כן נכללו בעסקה קבוצה של בעלי אזרחויות אמריקאיות ובריטיות שנלכדו במהלך הלחימה.

חודש אחר כך, היה אברמוביץ' ברוסטוב על הדון ברוסיה כדי לוודא באופן אישי שלא יהיו בעיות שצצות ברגע האחרון בחילופי השבויים. פקידים סעודיים שהיו מעורבים בנושא לא מדברים רוסית ואין להם כמעט ניסיון במצבים כאלה, כך אמר אדם המכיר את הנושא. כשעמד בטרמינל בשדה התעופה, אמר האסיר הבריטי פינר לשבוי בריטי אחר שהוא מזהה את אברמוביץ' מסתובב בשקט ברחבי הטרמינל הריק.

השבוי השני, נזכר פינר, אמר לו לא להיות מגוחך: "מה אמור לעשות פה אברמוביץ'?"

ג'ארד מלסין, וויוויאן סלאמה ואוואן גרשקוביץ השתתפו בהכנת הכתבה.