רגב ממשיכה בהחלשת התחבורה הציבורית: יותר מכוניות פרטיות יוכלו לנסוע בנתיב פלוס בכביש 1

שרת התחבורה מירי רגב החליטה על הקלת התנאים לנסיעת כלי רכב פרטיים בנתיב פלוס בכביש 1, החל מיום ראשון הקרוב • החשש: המהלך עלול להאט מצד אחד את התחבורה הציבורית בנתיב ומצד שני לא להביא להפחתה בעומסים בכביש

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת התחבורה מירי רגב ממשיכה במדיניותה להחליש את שירות התחבורה הציבורית והחליטה על הקלת התנאים לנסיעת כלי רכב פרטיים בנתיב פלוס בכביש 1. על פי רגב, מיום ראשון הקרוב (5 בפברואר), "נתיב פלוס" בכביש מספר 1 לירושלים יאפשר נסיעה של שני נוסעים ומעלה (נהג+נוסע) במקום שלושה נוסעים כולל נהג כיום. המהלך צפוי להוסיף עוד עשרות כלי רכב לנתיב ולהאט את תנועת האוטובוסים. לפי לשכת רגב - מדובר בפיילוט.

ההחלטה חוזרת סופית לממשלה: תבוטל העברת הכנסיה בירושלים לרוסיה 
הווטו של הרשויות המקומיות יוגבל: טיוטת חוק התשתיות הלאומיות נחשפת 

"החלטת שרת התחבורה התקבלה לאחר שהצוות המקצועי במשרד התחבורה הציג בפניה עבודת מטה מקיפה בהמשך לבקשתה, אשר בחנה את תפוסתו של הנתיב בכביש 1 לירושלים, בקטע שבין מחלף דניאל למחלף הראל והשפעותיו על התנועה בכלל הנתיבים".

מהנתונים עולה כי בנתיב הקיים נוסעים היום בשעות הפעילות של "נתיב פלוס" כ-130 אוטובוסים בשעה ועוד כ-300 כלי רכב פרטיים (3+). נזכיר כי פעילות הנתיב מוגבלת למספר שעות בכל בוקר. "ניתוח נתונים מקצועי שנעשה במשרד קבע כי ניתן למקסם את קיבולת הנתיב, בזכות הפיכתו לנתיב 2+, שיאפשר להוסיף עוד כ-500 כלי רכב בשעה", נמסר.

"עוד הנחתה השרה להרחיב את ההסברה לנהגים אודות שעות הפעילות של "נתיב פלוס" ולהדגיש כי הנתיב מותר לשימוש כלל משתמשי הדרך מהשעה 09:30 בבוקר ועד 06:30 בבוקר למחרת. זאת, לאחר שהתברר כי רוב הנהגים לא היו מודעים כי הנתיב פתוח לכלל הנוסעים בדרך לאחר השעה 9:30 בבוקר, דבר שגרם לעומסים מיותרים בכביש".

עוד נמסר כי "השרה רגב הנחתה את הצוותים המקצועיים במשרד התחבורה להמשיך ולבחון את התועלת התחבורתית בנתיבי התחבורה הציבורית והשיתופית ברחבי הארץ, ולתגבר את התחבורה הציבורית הנוסעת בנתיבים אלה".

מהלך מקצועי או עוד הבטחה לשיפור שלא תמומש?

החשש הוא כי המהלך של רגב יאט מצד אחד את התחבורה הציבורית ומצד שני לא יביא להפחתה בעומסים בכבישים. זאת משום שהוספת כלי הרכב לנתיב שאמור להיות מוקדש לאוטובוסים יאט אותם מחד, ומאידך יפנה מקום בנתיבים הרגילים לכלי רכב אחרים שימלאו אותו - זאת לנוכח שינוי הנסועה בכבישים בהתאם לביקושים וכן בהתאם לגידול בכלי הרכב ובאוכלוסיה. לכן, לאורך זמן, החשש הוא כי ה"בשורה" של רגב לא תחזיק מעמד.

כך, כשלכביש 1 נוסף נתיב שלישי ולאחר פתיחת מנהרות הראל, שר התחבורה דאז ישראל כץ הבטיח נסיעה של 35 דקות ברכב הפרטי בין תל אביב לירושלים - הבטחה שלא מומשה. תופעה זו מכונה על ידי חוקרים בתחום התחבורה "ביקוש מושרה" ולפי הידע המקצועי לנוסעים יש "בנק זמן" לנסיעות והם משנים את הרגליהם בהתאם לזמן שאורכת הנסיעה - עד לשובו של שיווי המשקל. במילים אחרות: אם הנסיעה בכביש 1 תקוצר, נהגים נוספים יחליטו לנסוע בדרך הקצרה כביכו,ל עד שהיא תהיה גדושה במכוניות ותשוב להיות איטית, במקום לבחור באמצעים שבהם בחרו כשהיא הייתה מלאה: נסיעה בזמנים אחרים, או נסיעה בתחבורה הציבורית למשל.

רגב תולה את ההחלטה בשיקולים מקצועיים, אך אלו לא הוצגו לבקשת "גלובס" עד למועד פרסום הכתבה.