​חוק היועמ"שים בא לפתור בעיה שכלל לא קיימת

יריב לוין, הסר ידך מהייעוץ המשפטי הממשלתי. היועצים המשפטיים אינם האויבים שלך, אלא הם מכפיל כוח שנועד לסייע לך ולגורמי הביצוע האחרים לבצע את עבודתם כחוק, לטובת הציבור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הדסק הביטחוני במשרד ארנון, תדמור-לוי. כיהן בייעוץ המשפטי של משרד הביטחון כמעט ארבע עשורים תחת 13 שרים 

43 שנה עבדתי בשירות המדינה, 37 שנים מתוכן כיועמ"ש בתפקידים שונים במשרד הביטחון. קראתי, שמעתי, התעניינתי ושוב קראתי את אשר טוען השר יריב לוין על היועמ"שים במשרדי הממשלה, למדתי את דברי ההסבר להצעות החוק ואודה כי אין לי מושג במה עסקינן. אין כל קשר בין המלל הפופוליסטי שנזרק לחלל, לבין המציאות, לרבות זו שחוויתי בעשרות שנות שירותי.

המילה האחרונה צריכה להיות של השר, לא היועמ"ש | עו"ד קובי בר-לב, דעה

מעולם לא נתקלתי במקרה בו פסלתי יוזמה של אחד הגורמים עימם עבדתי. העבודה נעשתה תמיד בהתייעצות, בהידברות, בשכנוע, בניסוח שונה, בהסברים והגעה להסכמות. תמיד ההתנהלות הייתה 'כן' ובמקרים רבים 'כן, אבל' ותמיד נמצאו פתרונות לקשיים המשפטיים.

אין אג'נדה אישית

לא נתקלתי ביועצים משפטיים שמקדמים במשרדיהם אג'נדה אישית. מרבית היועמ"שים מגיעים למשרדים הממשלתיים חדורי מוטיבציה לשרת את הציבור כחוק, ולתת לו את השירות המיטבי, תוך מתן דרור ליוזמות הדרג המבצע. לי אישית, לא זכור ולו מקרה אחד, מתוך אלפי מקרים שעברו תחת ידי, בו נתתי חוות דעת הפוסלת יוזמה כלשהי מבלי לאפשר אלטרנטיבה עימה ניתן לחיות. לעולם לא פגשתי מצב שהייעוץ המשפטי מנע מהמדיניות להתממש.

זהו מהותו של היעוץ המשפטי המקצועני במשרד ממשלתי. אני מודע לדרישת השלטון החדש להביא 'יעוץ משפטי מטעם'. זה מיותר, עדיף כבר לא להידרש כלל ליעוץ משפטי. הייתי יועמ"ש עשרות שנים, והנני היום עו"ד פרטי באחד ממשרדי עוה"ד הגדולים. כמי שחווה את שני העולמות יכול אני להעיד שנטל הייעוץ המשפטי במשרד ממשלתי כבד לאין שיעור ממתן שירות משפטי פרטי ללקוח.

יועמ"ש פרטי, תפקידו לרצות את הלקוח. יועץ משפטי במשרד ממשלתי־תפקידו לשרת את הציבור תוך תשומת לב מוקפדת על הוראות החוק. ההבדלים בין התפקידים, וכל זאת כאמור מידע אישי, מהותיים. היעוץ המשפטי במשרד ממשלתי הינו נכס ולא נטל. יועץ משפטי מנוסה יודע כיצד להתמודד עם סוגיה קשה ולפצח אותה כחוק, לטובת הציבור.

היועץ המשפטי במשרד ממשלתי כפוף מנהלית למנהל הכללי ומקצועית ליועץ המשפטי לממשלה. כפיפות דואלית זו מבטיחה הן מחויבות לדרג המבצע, והן עבודה משפטית מקצועית ואחראית ללא תלות בגורם אינטרסנטי כלשהו - וכך הדבר צריך להישאר.

חידוד נהלים

כאמור, מניסיוני רב השנים אני סבור שמה שלא מקולקל אינו דורש תיקון. עם זאת, בתוך עמי אני חי, ואני מבין גם את הצורך של שר המשפטים הנכנס להציג שינוי, לרבות בנוגע ליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. ייתכן שהדרך לעשות זאת היא באמצעות חידוד הנהלים והנוהגים בדבר גבולות הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, אולי אפילו עיגונם בחוק- וזאת, בעיקר על מנת להפיס את דעתם של החוששים כי הדרג הנבחר יאבד את הבכורה.

כך או אחרת, אי קורא מכאן למר יריב לוין, הסר ידך מהייעוץ המשפטי הממשלתי. היועצים המשפטיים אינם האויבים שלך. הם מכפיל כח שנועד לסייע לך (ולגורמי הבצוע האחרים) לבצע את עבודתם כחוק, לטובת הציבור.