בעלת חברה ליבוא מוצרים אורגניים: "הרגולציה מפוזרת בין משרדים רבים ומייצרת אתגר גדול"

שרונה רומנו-לזר, בת 54 ממושב חניאל בעמק חפר, נשואה + 3 • מייסדת ומנכ"לית חברת אורגניקזון – המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים אורגנים • "ממשלות מתחלפות גורמות לאי יציבות, מה שמקשה מאוד על התנהלות ותכנון לטווח ארוך" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

שרונה רומנו לזר / צילום: רמי זרנגר
שרונה רומנו לזר / צילום: רמי זרנגר

"האתגרים בעסק רבים ומגוונים. יש המון דרישות רגולטוריות, והן מפוזרות בין משרדים וארגונים שונים עם דרישות שונות. זה מצריך המון סבלנות וצלילה לעומק, לפרטים הקטנים", מספרת שרונה רומנו-לזר, מייסדת ומנכ"לית חברת אורגניקזון, המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים אורגנים.

"כיום אנו עובדים מול מכון התקנים, משרד הבריאות, הרבנות הראשית, תקנות צרכניות, קמעונאיות, רישוי עסקים ועוד. כל תחום הוא עולם ומלואו, ומבחינת היקף הידע זה דורש משרה בפני עצמה, אבל מבחינת היקף העבודה זה לא כדאי, ולכן אנו נעזרים ביועצים פרילנסרים.

"מעבר לעמידה בכל הדרישות, אנו צריכים לוודא שאנחנו מתעדכנים עם כל שינוי. ממשלות מתחלפות גורמות לאי-יציבות ולרפורמות משתנות, מה שמקשה מאוד על התנהלות ותכנון לטווח ארוך".

אורגניקזון נוסדה בשנת 2008, על-ידי שרונה, במטרה להוביל אג'נדה ירוקה ולהנגיש לשוק הישראלי מותגים אורגניים, טבעיים, טבעוניים וידידותיים לסביבה, תוך שמירה על עקרונות אקולוגיים. שרונה מסבירה כי היא רצתה "ליצור מודעות והרגלי הצריכה, עוד לפני שידעו בארץ מהי קיימות. ידעתי שאם אייבא לארץ את המותגים הבינלאומיים המובילים בתחום במחירים סבירים, אצליח".

לפני שייסדה את אורגניקזון, שרונה ניהלה את המותג קליניק בישראל, מותג אמריקאי מבית אסתי לאודר. "בקליניק למדתי איך צריך להתנהג מותג בינלאומי, איך בונים השקות, איך כותבים תוכנית עבודה, איך עובדת הקמעונאות ואיך מחדירים מוצרים לשוק".

שרונה משתפת באתגרים שהיו לאורך הדרך. "הקשיים בעסק שונים בהתאם ל'גיל' העסק. בתחילת הדרך מימון היה גורם משמעותי שהקשה על ההתנהלות. הקמתי את אורגניקזון מהון עצמי, ובשנים הראשונות החברה הייתה הפסדית. האמנתי שאצליח להגיע להיקף מכירות שיכסה את העלויות הקבועות וייצר רווחיות, אז פעלתי בכל הכוח לפתח מותגים ולהגדיל מכירות תוך כדי התמודדות מול הבנקים ומול אי-הכנסה ברמה האישית.

"כיוון שיש לי כלים וידע להתנהל מול בנקים, ידעתי לבנות תוכניות עבודה ודאגתי לעמוד ביעדים שהבטחתי. זה נתן לבנק את הביטחון לתת לי כלים פיננסיים להמשיך את הדרך. בהמשך, כשהעסק גדל, היו אתגרים שקשורים בכוח אדם, גיוס וניהול. כשהגיעה ההצלחה, הגיעו איתה גם יותר מתחרים ומעתיקנים. בשנתיים האחרונות, הקשיים והאתגרים הם בעיקר ברכש והלוגיסטיקה, עליות מחירים מטורפות שלא נתקלנו בהן מעל עשור".

כששרונה נשאלת מה השאיפות לעתיד, היא אומרת כי "השאיפה היא לייצג ולפתח עוד מותגים שיתנו פתרון אקולוגי למוצרי צריכה ולהפוך לספק מוביל בתחום גם בחנויות וסופרים קונבנציונליים. כמו כן, להפוך את מותג הטיפוח שהחברה בישראל ייצרה, אקולאב, למותג בינלאומי מוביל". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il