"הבנקים מזגזגים, והמשקיעים פונים למניות שלא מתמחרות את הסיכון"

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק מזהירים כי המסרים הסותרים של הבנקים המרכזיים גורמים למשקיעים לפנות למניות שלא מתמחרות את הנזק הכלכלי • נגיד הפד ג'רום פאוול החמיא להתקררות האינפלציה, ולצד זאת הביע חשש גדול משוק העבודה החזק בארה"ב

אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בוול סטריט התקשו לעכל את דברי יו"ר הפד ג'רום פאוול אמש, במפגש של המועדון הכלכלי של וושינגטון. מדדי המניות עברו מירידות לעליות ואז שוב לירידות, ובסופו של יום סיימו בעליות שהגיעו עד לכ-2%. הבלבול של המשקיעים והסוחרים לא מפתיע. פאוול התבטא בטון "יוני" מצד אחד, כשציין את התקררות האינפלציה, "במיוחד לצד שוק העבודה ההדוק", ואמר שבפד "מצפים שהשנה תהיה ירידה משמעותית באינפלציה". מהצד השני, הוא לא חסך גם במסרים "ניציים" והקפיד לחזור על כך שתהליך הורדת האינפלציה רק בראשיתו, שהדרך עוד ארוכה, שדוח העבודה החזק הפתיע גם אותו, ושלא מן הנמנע שהריבית תעלה מעבר למה שהשווקים מתמחרים.

פאוול: "אנו מצפים שב-2023 תהיה ירידה משמעותית באינפלציה" 
הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%
האינפלציה באירופה הפתיעה לטובה. האם העלאות הריבית ייבלמו? | ניתוח

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק מתייחסים בסקירתם השבועית ל"זיגזוגים" של הבנקים המרכזיים ומציינים שהמסרים הסותרים מבלבלים את המשקיעים - שבעקבות כך פונים למניות שלא מתמחרות את הנזק הכלכלי ועלולים לספוג פגיעה בתיקי ההשקעות שלהם.

"הבנקים המרכזיים הגיעו לשלב הניואנסים של הידוק המדיניות", מציינים כלכלני ענקית ההשקעות. "ירידת מחירי האנרגיה והסחורות מושכת את האינפלציה כלפי מטה, אך מצב שוק העבודה ההדוק שומר על צמיחת השכר מעל הרמות שיובילו לירידת אינפלציית הליבה ליעדי 2%. אנו מאמינים כי הבנקים המרכזיים מתקרבים לשלב סיום ההעלאות, אך הכלכלות הגדולות עדיין יתמודדו עם מיתון מתון ואינפלציה מתמשכת".

הבנקים הגיעו לשלב השני בתהליך: לחיות לצד אינפלציה גבוהה

בשבוע שעבר, נזכיר העלה הפד את הריבית בארה"ב ב-0.25%, לטווח של 4.5%-4.75%. יום למחרת עלתה הריבית גם בבריטניה ובגוש האירו ב-0.5%, כצפוי, כשברקע נתוני אינפלציה טובים מהצפוי באירופה - שם מדד המחירים לצרכן ירד בינואר ל-8.5% (מתחת לתחזיות וירידה משמעותית בהשוואה לקריאה של 9.2% בדצמבר).

פאוול אמר אמש שהוא מודאג ביותר לגבי תחילת הירידה באינפלציה של שירותי הליבה (ללא דיור), "החל מעלות של רואה חשבון ועד לתספורת", כלשונו. "יש לנו דרך משמעותית להורדת האינפלציה ליעד ה-2%", הוסיף הנגיד, והזהיר ש"הפד עלול להעלות את הריבית יותר ממה שבשווקים מתמחרים, אם דוחות התעסוקה ימשיכו להיות חזקים באופן בלתי צפוי והאינפלציה תטפס". 

בבלקרוק מציינים שבשנה שעברה, בנקים מרכזיים נקטו עמדת "נעשה כל מה שצריך כדי להילחם באינפלציה" כשלב ראשון, כשהשלב השני יהיה חיים לצד אינפלציה גבוהה. "המסרים המעורבים של הבנקים המרכזיים מציגים שהם הגיעו לשלב השני לפני שהיקף הנזק הכלכלי ברור. האינפלציה אמנם מתקררת, אך רחוקה מהגעה ליעד. גם הפד נקלע לשלב השני, פאוול הבהיר שהריבית עוד תעלה והמאבק באינפלציה לא תם".

יחד עם זאת, אומרים בבית ההשקעות, פאוול גם רמז שתחזיות הפד בדצמבר היו לא מספיק רלוונטיות, "ניתוק שמצביע על כך שהפד עשוי להתקרב להפסקה בהעלאות הריבית, וכך ממשיך לתקשר לשוק מסרים עמומים".

"עדיפות לאג"ח ממשלתיות קצרות טווח ומניות בשווקים המתעוררים"

גם הבנקים המרכזיים הגדולים האחרים בעולם מתמודדים עם אותם אתגרי תקשורת. נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) כריסטין לגארד לא חזרה בהחלטת הריבית בשבוע שעבר על האמירה שמיתון קל "לא מספיק" כדי לפגוע ביעדי האינפלציה, "לדבריה הסיכון לאינפלציה גבוהה במיוחד נסוג ואינפלציה נמוכה יותר עשויה להפחית את לחצי השכר", מסבירים בבלקרוק. בבנק המרכזי האנגלי (BOE) העלו את תחזית התוצר ל-2023 והורידו את תחזית האינפלציה, וכאמור שני הבנקים העלו את הריבית ב-0.5%, כשה-ECB צפוי לעשות זאת שוב במרץ.

"הפסקה קלה מוקדמת יותר של הפד ושל הבנקים המרכזיים באירופה ובאנגליה תחזק את תפיסתנו שאלו יתמודדו עם מיתון 'קל' יותר השנה ויחיו עם אינפלציה שתרד משמעותית אך תתייצב מעל היעד. המשמעות היא שהבנקים המרכזיים לא צפויים להוריד את הריבית כפי שהשווקים מצפים", מזהירים בבלקרוק.

אז מה כדאי לעשות עם תיקי ההשקעות במצב זה? בבלקרוק מציינים שהם מעדיפים כעת אשראי באיכות גבוהה, אג"ח ממשלתיות קצרות טווח וניירות ערך מגובי משכנתאות עקב ריביות גבוהות לאורך זמן. "יש לנו העדפה יחסית למניות בשווקים מתעוררים, שהציגו עד כה השנה ביצועים טובים ממניות השוק המפותח, למרות שמשקיעים רבים פנו לאחרונה למניות השוק המפותח בתקווה להתאוששות הצמיחה ובחשש להחמיץ תשואה. סברה זו מבוססת על ההנחה שמניות אלו אינן מתמחרות במלואן את השפעת המיתון שאנו צופים קדימה", הם אומרים.