בפרמיה של 38%: הראל חתמה על רכישת ישראכרט תמורת 2.9 מיליארד שקל

חברת הביטוח חתמה על עסקה מחייבת לרכוש את חברת כרטיסי האשראי, וכעת הכדור עובר לאסיפת בעלי המניות של ישראכרט • בן המבורגר, סגן יו"ר הראל: "פרמיית השליטה שהצענו – 811 מיליון שקל" • ישראכרט צפויה להימחק מהמסחר במקרה שהעסקה תצא לפועל

בן המבורגר, סגן יו''ר דירקטוריון הראל / צילום: יח''צ
בן המבורגר, סגן יו''ר דירקטוריון הראל / צילום: יח''צ

הראל בדרך לרכוש את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט , החברה הגדולה בתחומה בישראל. חברת הביטוח חתמה על עסקת מיזוג מחייבת, לפיה תרכוש את 100% המניות של ישראכרט בתמורה לשווי של 2.934 מיליארד שקל. העסקה כפופה לאישור האסיפה הכללית של ישראכרט. מכיוון שמדובר במיזוג משולש הופכי, הראל תצטרך לקבל את תמיכתם של 50.01% מבעלי המניות של ישראכרט.

נזכיר כי גם מנורה מבטחים הגישה הצעה לדירקטוריון הראל, אך זו כללה רכישה של השליטה בלבד, קרי 32% ממניות ישראכרט. אם העסקה תושלם, ישראכרט צפויה להימחק מהמסחר בבורסה.

הטייקון ההודי והקשר הישראלי: הסיפור הלא ייאמן על קריסת הענק של גאוטם אדאני | פרשנות
המשקיע שבנה את עצמו מ-100 דולר: "אני 'אול אין' על המדינה" | ראיון

"אנו שמחים על חתימת העסקה ומאמינים כי היא טובה לכלל בעלי העניין בישראכרט", אמר סגן יו"ר הראל, בן המבורגר, המוביל את העסקה מטעם הראל. "אנו מאמינים כי המחיר שהצענו בעסקה ראוי והוגן. המחיר משקף פרמיה של 38.2% על מחיר מניית ישראכרט נכון ליום הגשת הצעתנו.

"להבדיל מההצעה הנגדית שהוגשה לישראכרט, ההצעה שלנו תקפה ל-100 אחוז מהמניות באופן שוויוני, ולא ל-32% בלבד. ההצעה הנגדית, אם תאושר, תנטרל בפועל פרמיית שליטה עתידית ל-68% מבעלי המניות הנותרים בחברה.

"בפועל משקף השווי שהצענו לבעלי המניות בישראכרט פרמיה המסתכמת ב-811 מיליון שקל, אל מול 300 מיליון שקל בלבד של ההצעה הנגדית. אישור רגולטורי של העסקה שנחתמה איתנו היום מוגבל לכ-9 חודשים, פרק זמן ריאלי לכל הדעות, וזאת להבדיל מהמגבלה בת 60 הימים שמוטלת על ההצעה הנגדית, דבר שהופך את הסיכוי להשלמתה לקלוש".

המבורגר הוסיף כי "מעבר לפרמיה שמגולמת בהצעתנו בסך של כ-811 מיליון שקל, התמורה בעסקה עמנו נושאת גם ריבית צמודה של כ-1.2% עד למועד השלמת העסקה. בהנחת אינפלציה של כ-4% בשנה ומועד השלמה של כ-9 חודשים לערך מהיום, תגדל הפרמיה לבעלי המניות בכ-115 מיליון שקל נוספים לסך כולל של כ-935 מיליון שקל. לעומת זאת, התמורה בהצעה המתחרה היא קבועה ואינה צמודה".

את הראל ייצגו עורכי הדין שירי שחם, שי מרגלית וגיל אורן ממשרד ארנון. את ישראכרט יצגו עורכי הדין דוני טולדנו ודליה טל. ברקליס ליוו את ישראכרט בתהליך כיועץ פיננסי לדירקטוריון.

גם עסקת כלל-מקס עלתה שלב

ביום חמישי האחרון התקרבה לסיומה עסקה נוספת, בה רוכשת חברת ביטוח את מלוא המניות של חברת כרטיסי אשראי. זאת לאחר שרשות התחרות הודיעה כי היא מאשרת את רכישת מקס על-ידי חברת הביטוח כלל. עם זאת, רשות התחרות תצטרך לבדוק גם את המיזוג בין הראל לישראכרט.

ברשות התחרות הטילו על כלל תנאי אחד - היא לא תוכל לעלות בהחזקותיה מעל 7.5% בתאגיד בנקאי או בחברת כרטיסי אשראי אחרת, בין אם באמצעות הנוסטרו שלה ובין אם באחזקה באמצעות כספי העמיתים, וזאת בלי אישור של הממונה על התחרות, שם הבהירו עם מתן האישור לכלל כי הבדיקה שביצעה הא ספציפית לגבי כלל ומקס, וכי האישור התקבל בשל נתונים ייחודיים שלהן, כמו גודלה של כלל ונתח השוק בשווקים הרלוונטיים של שתי החברות.

לכן, ייתכן כי ברשות התחרות ימצאו תוצאות אחרות לגבי חברות ביטוח אחרות. בעבר כבר העניקה רשות התחרות אישור לגוף מסוים כניסה לתחום חדש, אך שחקנים אחרים שבאו לאחר מכן לא קיבלו אישור כזה בשל מאפיינים שונים.