מאלצהיימר ועד השמנה ושפעת: תוצאות הניסויים שהתעשייה מצפה להן

בתעשיית הביומד יתרחשו במחצית הראשונה של השנה מספר ניסויים קליניים שכדאי לעקוב אחריהם • ביניהם: ניסוי במוצר של חברת אלי לילי לטיפול באלצהיימר, וניסוי שתערוך חברת גיליאד, שמהמרת בגדול על תחום הסרטן

בשנה שעברה נפתחו חלק מהחסמים של תקופת הקורונה, וב־2023 צפוי בציר מעניין של תוצאות / אילוסטרציה: Shutterstock
בשנה שעברה נפתחו חלק מהחסמים של תקופת הקורונה, וב־2023 צפוי בציר מעניין של תוצאות / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי כמה שנים קשות ביותר לביצוע ניסויים קליניים, בשנה שעברה נפתחו סוף סוף חלק מהחסמים של תקופת הקורונה, וב־2023 צפוי בציר מעניין של תוצאות. אתר תעשיית הביומד Biopharma Drive גיבש רשימה של הניסויים הקליניים שכדאי לשים אליהם לב במחצית הראשונה של השנה.

אלצהיימר. ביוג'ן  ושותפתה אסאי קיבלו לאחרונה אישור למוצר שני לאלצהיימר (אבל הראשון שהשוק מאמין בו) שמבוסס על מנגנון פירוק של מצבורי החלבון עמילואיד ביטא במוח, ועכשיו גם אלי לילי מעוניינת להביא מוצר דומה לשוק. ה־FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, לא אישר לחברה לרשום את המוצר במסלול החירום על בסיס ניסויים קטנים, וככל הנראה מושך זמן עד קבלת התוצאות של הניסוי הגדול, שכולל 1,800 מטופלים. התוצאות צפויות באמצע 2023.

השמנה. חברת אלי לילי  נמצאת גם בניסוי לתרופה בשם Mounjaro, שהיום רשומה כמוצר לטיפול בסוכרת והחברה מקווה לרשום אותה גם לטיפול בהשמנה. מטופלים שהשתתפו בניסוי החברה בסוכרת איבדו משקל רב, כחמישית ממשקלם בטיפול של 72 שבועות. לאור העובדה שתרופות חדשות נגד השמנה זכו לביקוש גבוה בהרבה מזה שציפו לו, עד כדי כך שנוצר מחסור בשוק, נראה שלמוצר של אלי לילי נוצרה הזדמנות גדולה. אנליסטים מסוימים צופים לו הכנסות שיא של כ־26 מיליארד דולר סביב 2030. התוצאות מהניסוי צפויות באפריל.

COPD. התרופה Dupixent של סאנופי  וריג'נרון היא תרופה אנטי־דלקתית מצליחה שכעת נבדקת גם עבור COPD, מחלת ריאות חסימתית המאפיינת מעשנים והיא אחד מגורמי המוות המובילים בעולם. אין לה היום תרופות טובות וממוקדות, אלא בעיקר טיפול תומך. לא כל מחלות ה־COPD הן דלקתיות, אך באלה שכן, הדלקת נראית דומה לדלקות שבהן הצליחה התרופה לטפל היטב במחלות אחרות, ולכן היא עשויה להיות משמעותית. התוצאות מניסוי שלב III ראשון מבין שניים שצפויים להיערך במוצר בהתוויה הזאת צפויות במחצית הראשונה של השנה.

סרטן. חברת גיליאד רכשה ב־2020 ב־5 מיליארד דולר את הסטארט־אפ Forty Seven שפיתח תרופה במנגנון אימונותרפי חדש לטיפול בסרטן, בשם CD47. גיליאד וחברות נוספות תולות תקוות גדולות במנגנון הזה, אך הניסויים נדחו כמה פעמים בשל שאלות לגבי בטיחות. הניסוי של גיליאד, בתסמונת דומה לסרטן בשם myelodysplastic syndrome, אמור לספק תוצאות שלב III ראשונות בקטגוריה. הוא חשוב מאוד לחברה, שמהמרת בגדול על תחום הסרטן אך טרם התבססה בו.

שפעת. חברת מודרנה צפויה לקבל השנה תוצאות ראשונות משימוש בחיסוני RNA לשפעת. אם הניסוי יצליח, זמן התגובה של העולם למגפות שפעת חדשות עשוי להתקצר. מוצר כזה הוא דרמטי גם לעתיד של מודרנה, שכרגע יש לה רק מוצר אחד, חיסון לקורונה. תוצאות מניסוי של III במוצר צפויות בחודשים הקרובים.