חוק התשתיות ומס המטרו עבר; מה נשאר מחוץ לתקציב התחבורה?

נגנזו הרפורמות להחלת מס נסועה, הקמת רשויות מטרופוליניות והגבלת נסיעת מוניות על נת"צים עמוסים • הרפורמה בתעריפים תגיע על חשבון תקציב האוטובוסים, ותקציב לרכבות לאילת ולקריית שמונה ניתן רק לתכנון

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

תקציב המדינה אושר היום בממשלה, ובכל הנוגע לתחבורה, נראה כי חוק ההסדרים עבר "דיאטה" משמעותית: אומנם חוק התשתיות הלאומיות שהיה יקר לליבו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עבר את משוכת הממשלה, אף שהוא מקצץ בסמכויותיהם של משרדים אחרים ושל ראשי הרשויות המקומיות. גם מס המטרו שנועד להשלים את מימון מערכת הרכבות התת קרקעית עבר את משוכת הממשלה.

ואומנם, הרפורמה שתכנן משרד האוצר להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה בתל אביב ירושלים וחיפה - נגנזה, לאחר שמשרד התחבורה התנגד לה בלחץ השרה מירי רגב. מסמכים ודוחות רבים קבעו לאורך השנים שרשויות מטרופוליניות יוכלו לקדם את התחבורה הציבורית, ביניהם דוח מבקר המדינה משנת 2019, ואנשי המקצוע במשרד התחבורה תומכים ברפורמה מסוג כזה שנועדה לבזר את סמכות משרד התחבורה בניהול התחבורה הציבורית לרשויות המטרופוליניות. ההתנגדות הגיעה אף לאחר שהודגש בטיוטת ההצעה כי הרשויות לא יוסמכו לאפשר נסיעות תח"צ בשבת.

מהלך נוסף שירד מהפרק הוא הגבלת נסיעת מוניות על נת"צים עמוסים שחולפים בהם יותר מ-45 אוטובוסים בשעה. מהלך דומה לזה נבלם בעבר על ידי ישראל כ"ץ וכעת שוב על ידי מירי רגב. המהלך נחוץ כדי להזרים מהר יותר אוטובוסים שבהם עשרות נוסעים לעומת מוניות, שלעיתים נוסעות ריקות. בעבר, מהלך זה לא עבר בשל הקשר של לובי המוניות לליכוד ויתכן שזו הסיבה גם הפעם.

רגב פוצצה את ישיבות המשא ומתן מול האוצר על שתי דרישות עיקריות:

האחת, רפורמת התעריפים, לאחר שהרפורמה של קודמתה בתפקיד נכנסה לתוקף רק לפני חצי שנה. רגב מבקשת להעמיק את ההנחות בתחבורה הציבורית ובכך גם את סבסוד המדינה בעלות של 740 מיליון שקל בשנה, היא הצליחה להשיג מתוך הסכום 500 מיליון שיגיעו על חשבון תקציב תוספות השירות לתחבורה הציבורית. כלומר - הנסיעה תהיה זולה יותר כשעדיין לא ברור מי מבין האוכלוסיות שלהן הובטחה ההנחה אכן תזכה לה, אבל המחיר יהיה פחות תגבור של קווים ואוטובוסים.

הדרישה השנייה הייתה להקים מסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת. בנאום כניסתה לתפקיד היא הצהירה כי תקדם "רכבת קליע", שאין להפעלתה התכנות מקצועית בישראל. בסופו של דבר, מדובר על רכבת מהירה לאילת ועל רכבת לקריית שמונה בהתאם לתוכניות האסטרטגיות של המשרד. התקציב שהתקבל נועד כדי להמשיך ולהעמיק את התכנון ויתכן שתקציב נוסף יופנה גם לתחילת שלב קידום הזמינות של הרכבת לקריית שמונה. מדובר בצעדים קטנים מאוד לקידום הפרויקטים האלו, שלא מתועדפים גבוה מבחינה כלכלית ותחבורתית.

בנוסף, בהתאם להסכמות שכבר הושגו עוד קודם כניסת רגב לתפקיד, משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על תוכנית חומש לדרכים לסלילתם של כבישים ונתיבי העדפה לתחבורה ציבורית.