היזהרו מתפקידים בתחפושת, הם מסוכנים לקריירה שלכם

גם הטובים ביותר עלולים ללכת שולל אחרי תפקידים המתחזים לאטרקטיביים • התוצאה היא נסיגת קריירה בתחפושת של קידום, ומי שלא בורח בזמן נשאר תקוע בתפקידים בכירים בהגדרתם, אך בארגונים נחותים במהותם, וההחמצה גדולה

היזהרו מתפקידים בתחפושת / אילוסטרציה: Shutterstock
היזהרו מתפקידים בתחפושת / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

חג הפורים הממשמש ובא הוא הזדמנות מצוינת לשוב ולהזהיר מתפקידים המתחפשים לאטרקטיביים, כאלה שבסופו של דבר יעכבו את הקריירה שלכם, או חלילה יפגעו בה אנושות.

הטרנדים הבולטים בשוק העבודה והעצות של 55 המנהלים הבכירים 
איך מצמצמים את הפער בין הרצוי למצוי בקריירה 

לרוב מטרתה של התחפושת היא למשוך כוח אדם איכותי יותר, כזה שהיה דוחה את התפקיד על הסף לו הוצג לו במערומיו, ולמרות פשטותה היא עובדת.

תחפושת המיתוג מחדש

איך עושים את זה? הדרך הפרימיטיבית ביותר היא תחפושת תיאור התפקיד, אותה תמצאו בכל המקצועות והדרגים. לוקחים משרה קטנה, אפורה, טכנית, ומלבישים אותה בתחפושת של תפקיד גדול, מגוון, מאתגר, רב ממשקים והשפעה.

דרך יותר מתוחכמת - מיתוג מחדש של התפקיד או של המקצוע כולו, פטנט עתיק יומין שהדוגמאות לו רבות. למשל "עוזר/ת מנכ"ל" - תפקיד שהוא כמעט תמיד מיתוג מחדש של מזכירה, וכנראה גם המקצוע שאוחז בשיא מהלכי המיתוג מחדש (פקידה, מזכירה, מזכירה בכירה, מנהלת משרד, עוזרת מנכ"ל).

דוגמה נוספת שכולנו מכירים - "מנהל שיווק ומכירות", תפקיד מכירות קלאסי עם נגיעה מינימלית/אפסית בשיווק, שבכדי למצבו גבוה יותר הודבק לו מקצוע השיווק הממוצב גבוה ממנו בהרבה (המהלך יצר זהות תפיסתית בין שיווק למכירות, שני מקצועות שהקשר ביניהם הוא כמו בין נגר וסנדלר). ונקנח במקצוע חדש יחסית - "Customer Success", שהוא ברוב המקרים מיתוג מחדש של תפקידי שירות, שנצבעו בגוונים עסקיים יותר ומשובצי הצלחות.

נסיגה בתחפושת של קידום

בצד שתי הפרקטיקות הללו, תמצאו את התחפושת האולטימטיבית - הגדרת תפקיד בכירה יותר שמובילה לנסיגת קריירה בתחפושת של קידום. התחפושת הזו היא הפשוטה מכולן, וכנראה בשל כך גם המסוכנת שבהן, זו שמפילה בפח דווקא את הטובים ביותר. קורבנותיה הם האנשים בעלי פוטנציאל הקריירה הכי גבוה, אלה שעם מספיק התמדה וסבלנות יכולים לכבוש את המשרות הנחשקות בשוק בתחומם. אבל אין להם סבלנות, הם רוצים להתקדם, ומהר, מתעלמים מהעובדה שלא באמת מתקדמים במעבר בין חברות.

הם הולכים שולל אחרי הגדרות תפקיד בכירות יותר, נוטשים ארגונים איכותיים לטובת ארגונים קטנים משמעותית ולא איכותיים, בלי להבין שלהגדרת תפקיד לכשעצמה אין שום ערך במנותק מהארגון המעניק אותה. התוצאה היא נסיגת קריירה בתחפושת של קידום, ומי שלא בורח בזמן נשאר תקוע בתפקידים בכירים בהגדרתם, אך בארגונים נחותים במהותם, וההחמצה גדולה.

איך מזהים תפקידים בתחפושת? כבר בפרסום המשרה ניתן למצוא רמזים למהות האמיתית של התפקיד, זו שמתחת לתחפושת. יש חשיבות לתכנים ולסדר שבו הם מוצגים, לכן אם למשל תחילת התיאור, שלרוב מעידה על ליבת התפקיד, רצופה במרכיבים טכניים, כנראה התפקיד טכני בעיקרו (גם אם בהמשכו כתוב: גיבוש ויישום מדיניות... בלה בלה בלה).

פערים גדולים מדי

בנוסף, חשוב לשים לב האם יש פער גדול מדי בין המרכיבים המהותיים למרכיבים הטכניים בתפקיד, שמעיד לבדו על בעיה (אם תיאור התפקיד כולל הובלת פרויקטים חוצי ארגון ובמקביל גם ניהול יומנים, זה לא עוזר מנכ"ל אמיתי, זו מזכירה שמבררת פרטים לגבי פרויקטים).

השלב הבא הוא ראיון העבודה, שבמהלכו צריך להקשיב היטב למה שהמראיין מספר או לא מספר על התפקיד/ארגון. חשוב לשאול את כל השאלות הנדרשות להסרת תחפושת שמעסיק הלביש או לא הלביש על התפקיד, אחרת לא תוכלו לקבל החלטה האם התפקיד משרת את הקריירה שלכם, או שלא. אין מה לחשוש כי שאלות "קשות" ירתיעו את המראיין, להפך. השאלות הללו מחזקות את המיתוג שלכם, ואתם ממש לא רוצים לעבוד אצל מי שיפסול אתכם בעטיין.

רמז נוסף לתפקיד בתחפושת הוא פער גדול בין תכולתו של התפקיד כפי שהיא מוצגת בפרסום ובראיונות, לבין השכר המוצע. אם השכר נמוך משמעותית מזה המקובל בתפקידים מקבילים באותו מגזר תעסוקתי, הרי שמדובר בתפקיד בתחפושת. מאידך, חשוב לקחת בחשבון שההפך איננו נכון.

כלומר, ישנם תפקידים שהשכר המוצע בהם הוא נאה ביותר, לעיתים אף גבוה מהממוצע בשוק, ולמרות זאת הם עתידים לפגוע אנושות בקריירה.

תחפושת בשכר גבוה

הדוגמה הטובה ביותר היא תפקידים שמבטיחים קידום באמצעות הגדרת תפקיד בכירה ושכר גבוה יותר, אך הם מופת לנסיגת קריירה בתחפושת של קידום. אז כיצד בכל זאת מזהים את התחפושת? הרמז הבולט ביותר הוא גודל הארגון. אם התפקיד הבכיר יותר בהגדרתו הוא בחברה קטנה משמעותית מהמעסיק הנוכחי שלכם, קרוב לוודאי שמדובר בתחפושת של קידום, בוודאי אם תחום הפעילות של החברה ממוצב נמוך יותר.

ההחלטה האם להיענות או לא להיענות להצעה כזו תלויה במועמד, בשלב בקריירה ובמטרות שהגדיר. מי שמעריך שכבר עבר את שיא הקריירה וכי סיכויי הקידום שלו בארגונים בינוניים-גדולים אפסו, הרי שמעבר שכזה עשוי לחלץ אותו מתקיעות. מאידך, מי שמעריך כי השיא עוד לפניו, טוב יעשה אם לא יתפשר על ארגונים קטנים מאלה שבהן הוא מתכנן לעבוד בשיא הקריירה.

פורים שמח, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.