מכון החדשנות האירופי יקדם מיזמים מישראל

שני גופים ישראלים יובילו את מיזם ACCESS לפתרונות התניידות ונגישות במרחב העירוני, מבית מכון החדשנות האירופי • וגם: חברת מיטאפורה של פרופ' מרסל מחלוף מהטכניון ואיש העסקים שמואל ינאי, גייסה 5 מיליון דולר • אירועים ומינויים

ליהיא פרידמן, ליאת שחם וגבי קמינסקי / צילום: באדיבות 8200 אימפקט
ליהיא פרידמן, ליאת שחם וגבי קמינסקי / צילום: באדיבות 8200 אימפקט

אחד מתוך שישה אנשים בעולם מאובחן עם מגבלה משמעותית, שתייצר אצלו קושי גבוה פי 15 מהאדם הממוצע בכל הנוגע להתניידות ותחבורה נגישה, כך עולה מנתוני המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה. בעקבות זאת, החליטה קהילת החדשנות EIT Urban Mobility שיזם המכון לקדם השנה פרויקט מרכזי שינסה להקל על חיי האנשים האלה".

אחת מדרכי הפעולה היא תוכנית ההאצה ACCESS לפתרונות התניידות ונגישות במרחב העירוני, שאותה יובילו שני גופים ישראלים: אקסלרטור 8200Impact מבית עמותת בוגרי 8200, ומעבדת החדשנות CityZone מיסודן של עיריית תל אביב-יפו, אוניברסיטת תל אביב, ופארק עתידים תל אביב.

כעת יוצאות השתיים בקול קורא לקבלת הצעות מסטארט-אפים המעוניינים לקחת חלק בתוכנית. את ההצעות ניתן להגיש עד ה-14 במרץ, לאחר מכן ייבחרו שבעה סטארט-אפים מישראל ומאירופה, והתוכנית תתחיל כשבועיים לאחר מכן.

מדובר בתוכנית שתימשך חודשיים, רובה באופן מקוון ושיאה בשלושה ימים מרוכזים סביב שבוע EcoMotion שיתקיים בישראל ב-22-24/5. היזמים שיקחו בה חלק יעברו סדנאות שונות, ויקבלו מנטורינג ממומחים בתחום. מעבר לכך, תתאפשר להם גישה למנגנוני ההשקעה של EIT Urban Mobility ולרשת הקשרים של הארגון באירופה. סטארט-אפים רלוונטיים ייבחנו גם כמועמדים לפיילוט מול עיריית תל אביב-יפו.

"העובדה שרבים מודרים מהמרחב הציבורי כיום כי הם מתקשים להתנייד בו באופן עצמאי, בנוחות ובבטחה, פוגעת באיכות החיים שלהם, של משפחותיהם והסביבה שלהם, ובכולנו כחברה", מציינת ליהיא פרידמן, מנהלת Impact8200. "אנחנו מחפשים פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו את הזכות הבסיסית של חופש תנועה לכולם, בדגש על אנשים עם מוגבלויות, בין אם המגבלה שלהם נראית או שקופה.

"זה אתגר אימפקט מובהק, שלמרות שיש לו השפעה ישירה על חיי נתח משמעותי באוכלוסייה, עדיין לא מקבל את תשומת הלב הראויה. בחירת הנושא הזה על ידי EIT Urban Mobility היא הזדמנות מבורכת להפנות זרקור לסטארט-אפים שנמצאים בנישה המאתגרת הזו ולספק להם, יחד עם שותפינו ב-CityZone, כלים והזדמנויות שיקדמו אותם לשלב הבא".

תחרות הסטארט-אפים לשינוי המציאות לטובה

כלי בינה מלאכותית המסייע לאבחון וידאו אולטרסאונד מתקדם, טכנולוגיות חדשניות המנטרות את זרימת הדם למוח ומסייעות בטיפול מהיר בשבץ מוחי, המרת פסולת מזון לכדי מזון לבעלי חיים באמצעות זחלי הזבוב השחור - אלה רק חלק מהפיתוחים שהגיעו לשלב חצי הגמר בתחרות Aviram Awards של קרן אבירם (בראשות איש העסקים זיו אבירם, ובשיתוף פורבס).

מדובר בתחרות לאיתור סטארט-אפים משני מציאות לטובה בעזרת חדשנות וטכנולוגיה, הפועלים במזרח התיכון וצפון אפריקה. מתוך 780 סטארט-אפים שהגישו השנה מועמדות, 15 הגיעו לשלב שבו היזמות והיזמים שמאחוריהם עברו סדנאות הכשרה לעמידה מול קהל וסטוריטלינג, וקיימו מפגשים אישיים עם מנטורים בינלאומיים.

הגמר ייערך בחודש מאי במרוקו, ויקחו בו חלק 5 מיזמים. הסטארט-אפ המנצח יזכה בחצי מיליון דולר, וליווי מקצועי של אבירם. הזוכה במקום השני יקבל 100 אלף דולר, והמקום השלישי - 50 אלף דולר.

בשנתה הראשונה של התחרות, התקיים הגמר בדובאי, ונכחו בו נציגי ארמון המלוכה של דובאי ובכירי עולם העסקים והחדשנות מרחבי המזרח התיכון והעולם. במסגרת הגמר נאם נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, וציין את חשיבות השילוב בין עסקים ועשיית טוב. בתחרות זכה ד"ר ארי גרגיר, מנכ"ל ומייסד RedC Biotech, שמפתחת תאי דם אדומים בצורה מלאכותית.

"ראינו גידול משמעותי במספר הנרשמים לתחרות השנה", מספר אבירם, "דבר המעיד על רצון היזמים הצעירים לבחור בפיתוח טכנולוגיות המשנות את מציאות החיים לטובה. השנה, אירוע חצי הגמר התמקד בהקניית כלים פרקטיים לסטארט-אפים השונים, מתוך הבנה שהכלים הללו ישמשו אותם בעתידם המקצועי והיזמי, ולא רק במסגרת התחרות".

הגיוס של פרופ' מרסל מחלוף

חברת מיטאפורה של פרופ' מרסל מחלוף מהטכניון ואיש העסקים שמואל ינאי, המפתחת ומייצרת בשר מתורבת, גייסה 5 מיליון דולר לפי שווי של 20 מיליון דולר ממשקיע פרטי בהובלת קרן New Gate Capital.

כספי הגיוס ישמשו להשלמת פיתוח הבשר המתורבת, במטרה להגיע למחיר תחרותי לבשר מן החי, וכן מוכנות לייצור תעשייתי. זהו סבב גיוס שני לחברה, שגייסה ב־2021 מיליון דולר משותפות הפודטק הציבורית ביומיט.

המוצרים של מיטאפורה מבוססים על שיטה שבה מגדלים תאים על גבי נשאים אכילים מחלבון צמחי. עלות השיטה נמוכה בהשוואה לעלויות הגבוהות של ייצור בשר מתורבת, "וזה מקנה לנו יתרון תחרותי חשוב", מסבירה פרופ' מחלוף, המייסדת והחוקרת הראשית של החברה.

"פיתחנו תהליך לייצור בשר מתורבת המכיל שומן מן הצומח בעל תכונות יציבות, שתורמים באופן משמעותי לתצורה ולטעם. כעת אנו מצויים בישורת האחרונה להשלמת הסקייל-אפ, שיאפשר ייצור בקנה מידה תעשייתי".

חדשות טובות

שנה למלחמה באוקראינה: מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב סייע ליותר מ-300 עולים חדשים במציאת תעסוקה איכותית ולימוד הלשון העברית, באמצעות קורס משותף עם בית הספר ״דיאלוג״ באוניברסיטה הפתוחה.