יו"ר הפד פאוול בעדותו בפני הקונגרס: צפויות עליות ריבית נוספות בהמשך השנה

פאוול העיד בפני ועדת הבנקאות בקונגרס על פעילות הפד במאבק בעליית המחירים המתמשכת ולאור הצפי שהריבית הגבוהה תימשך לאורך זמן ואף תמשיך לעלות • "הנתונים הכלכליים האחרונים הגיעו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית האולטימטיבית צפויה להיות גבוהה מהצפוי בעבר", אמר • תשואת האג"ח הממשלתיות בארה"ב קפצו לאחר נאומו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel

17:40

תשואת אג"ח משרד האוצר האמריקאי לשנתיים קפצה היום כאשר המשקיעים הגיבו לדבריו של ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, שאמר כי ייתכן והבנק המרכזי יצטרך להגביר שוב את קצב העלאות הריבית.

התשואה זינקה ביותר מ-7 נקודות בסיס והגיעה ל-4.97%. בינתיים, התשואה על מדד האוצר ל-10 שנים השתנה מעט ב-3.989% לאחר שעלה לזמן קצר את רמת ה-4% בעקבות דבריו של פאוול.

"הנתונים הכלכליים האחרונים הגיעו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית האולטימטיבית צפויה להיות גבוהה מהצפוי בעבר", אמר פאוול. "אם מכלול הנתונים היה מצביע על כך שמתחייב הידוק מהיר יותר, היינו מוכנים להגביר את קצב העלאות הריבית", הוסיף.

הפדרל ריזרב נוקט בצעדי מדיניות מוניטרית קשוחה, עם שמונה העלאות ריבית רצופות מאז מרץ 2022 שמטרתן לבלום את האינפלציה ולהאט את הצמיחה הכלכלית.

עם זאת, חלק מהמשקיעים חוששים שהקצב המהיר של העלאות הריבית עלול להוביל את כלכלת ארה"ב למיתון. חששות אלו גרמו לרבים לקוות שהפד יעצור את העלאות הריבית ב-2023.

15:30

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד) ג'רום פאוול יתייצב היום בשעה 17:00 (שעון ישראל) בפני ועדת הבנקאות של הקונגרס האמריקאי ויעיד על המצב הכלכלי של ארה"ב. העדות בפני הוועדה מתקיימת לאחר פרסום הדו"ח החצי שנתי של הוועדה המוניטרית בארה"ב ביום שישי האחרון. הדו"ח מגיע לאחר שהריבית הבסיסית בבנק עומדת על שיעור של 4.5%-4.75% והצפי כיום בשווקים הוא לעלייה נוספת של 0.25% בפעימה הבאה (ב-22 במרץ).

● כך נשבר מיתוס: תשואות האג"ח הגרמניות בשיא של עשור 

פאוול יעיד בפני הקונגרס על פעילות הבנק במאבק בעליית המחירים המתמשכת ולאור הצפי שהריבית הגבוהה תימשך לאורך זמן ואף תמשיך לעלות.

הדו"ח שהוציאה הוועדה קודם העדות של יו"ר הבנק מציין את התפתחות הגורמים המשפיעים על המדיניות המוניטרית של הבנק ועל כלכלת ארה"ב. מעקב אחר הגורמים הללו מצביע על כיוון הבנק המרכזי בהחלטות הריבית הבאות. הוועדה מציינת בדו"ח את התפתחות הגורמים הללו: רמות האינפלציה הגבוהות, שעלו ב-5.6% בשנה האחרונה (Core CPE), שוק התעסוקה ההדוק במיוחד אשר תורם ללחצי שכר ועלייה באינפלציה והוצאות הצרכנים, שלמרות עליות הריבית עדיין מתרחבת ומשפיעה גם היא על מדד המחירים.

הדו"ח מדגיש כי למרות שעליות הריבית הואטו החל מדצמבר האחרון וכל פעימה עולה רק ברבע אחוז, הדרך עוד ארוכה. לאור יעד האינפלציה של הבנק העומד על 2%, הבנק מדווח כי קיים צורך בהמשך עליות הריבית, אם כי במתינות, בשביל להשיג את יעד האינפלציה.