השיטה הצרפתית למאבק ביוקר המחיה: רשתות השיווק התנדבו להוריד מחירים

מדד המחירים בצרפת מדביק את קצב העליות של המדינות השכנות • בניסיון להיאבק במגמה שמדאיגה את התושבים, הנשיא מקרון ביקש מרשתות השיווק להיכנס תחת האלונקה ולהוריד מחירים • האחרונות נענו ובשלושת החודשים הבאים יימכרו מוצרים במחירים קבועים וזולים

שר האוצר הצרפתי בתדרוך עיתונאים השבוע, שם הציג את התוכנית / צילום: Reuters, Hans Lucas
שר האוצר הצרפתי בתדרוך עיתונאים השבוע, שם הציג את התוכנית / צילום: Reuters, Hans Lucas

בשבוע האחרון הוכיחו נתוני האינפלציה לחודש פברואר את מה שצרפתים רבים חשים בכיס - העלייה במדד המחירים לצרכן לא נבלמה. המחירים עלו בחישוב שנתי ב־7.2% בחודש שעבר, שיא של יותר משלושה עשורים. זה אולי שיעור צנוע ביחס לאינפלציה הדו-ספרתית המשתוללת במזרח אירופה ובמדינות הבלטיות; או אפילו לנעשה מעבר לגבול בגרמניה (9.3%), אבל לצרפתים יש "פתיל קצר" לעליות מחירים. ובניגוד למגמת הדעיכה שנרשמת במדינות אחרות, מדד המחירים בצרפת לאט-לאט מדביק את קצב העליות של המדינות השכנות והמגמה מדאיגה את התושבים.

כך נשבר מיתוס: תשואות האג"ח הגרמניות בשיא של עשור | ניתוח
יו"ר הפד פאוול בעדותו בפני הקונגרס: צפויות עליות ריבית נוספות בהמשך השנה 

זו הסיבה שהממשלה הצרפתית, שעד כה נחשבה לאחת המוצלחות ביותר ביבשת במאבק באינפלציה בעזרת כמה צעדים מוקדמים שנקטה בתחום סבסוד האנרגיה וסיוע למשקי בית עניים, מנסה בימים אלו גישה חדשה - ונראה שהיא עובדת.

הקמעונאים ייספגו פגיעה של מאות מיליוני אירו

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הפציר בנאום פומבי לפני כשבועיים בפני רשתות השיווק והסופרמרקטים "לעשות מאמץ" כדי להוריד את האינפלציה, הנובעת כעת בחלקה הגדול מהתייקרות במוצרי מזון. הסופרמרקטים "מרוויחים יפה, ואני שמח בשבילם ובשביל העובדים שלהם", אמר מקרון אחרי ביקור בתערוכה החקלאית השנתית של צרפת, "אבל במצב העניינים הנוכחי, אנחנו לא יכולים לבקש מיצרני המזון לעשות מאמץ (להורדת מחירים), משום שהם משלמים יותר על אנרגיה, על דשנים, ואנחנו צריכים להבטיח את ההכנסה שלהם, שהיא נמוכה אפילו כעת". צרפת מתגאה בייצור חקלאי נרחב בסבסוד הממשלה, ולפי חוקים לתמיכה בחקלאות מקומית ברמת האיחוד האירופי. במקום לבקש מהיצרנים להוריד מחירים, מקרון ביקש זאת מרשתות השיווק.

 

כעת נראה כי הבקשה, שלוותה בשיחות בממשלה ובפנייה של משרד האוצר לרשתות השונות, נענתה בחיוב. שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר, התייצב בתחילת השבוע מול מצלמות כלי התקשורת ודיווח על "הבנות חדשות" עם רשתות השיווק, במסגרתן אלו "ייספגו" פגיעה של מאות מיליוני אירו בשורת הרווח שלהן, בשם המאבק הלאומי באינפלציה.

"המאבק באינפלציה הוא עניין לכולם"

במשך שלושת החודשים הבאים לפחות, שורת מוצרי יסוד יימכרו במחירים קבועים וזולים, ועל כולם תתנוסס מדבקת "סל נגד אינפלציה" על רקע דגל צרפת. כל רשת חופשית להחליט בעצמה אילו מוצרי בסיס תציע בהנחה, אבל ההנחה תצטרך להיות "משמעותית ביותר", לפי דברי שר האוצר, ותמשך עד יוני לפחות. לפי דיווחים בעיתונות הצרפתית, רשת Intermarche מתכוונת להציע 500 מוצרים כחלק מהסל, רשת "קארפור" תציע כ-200 מוצרים במחירים של עד 2 אירו בלבד. רשת Systeme U תציע 150 מוצרים ב"מחירי עלות", והרשת הזולה Casino תציע כ־500 מוצרים במחירים של פחות מאירו אחד.

לפי נתוני מדד המחירים הלאומי בצרפת, העלייה במחירי המזון בפברואר עמדה על 14.5% בהשוואה לשנה שעברה. רשתות שיווק ברחבי אירופה, וגם בישראל, עומדות בשנה האחרונה בפני לחץ להפחית את רווחיהן, על רקע המחירים העולים. אך בניגוד למצב בישראל, בו את המחאה נגד רשתות השיווק והיבואנים הובילו אזרחים פרטיים או תנועות שקמו אד-הוק ברשתות החברתיות, בצרפת מי שהובילה את היוזמה היא הממשלה. מקרון נמצא בשפל בפופולריות שלו, בין היתר על רקע שיעורי האינפלציה והתוכניות להאריך את מועד הפרישה לפנסיה לגיל 64. בנושא זה, השבוע צפויות הפגנות ענק לשתק את צרפת במחאה נגד התוכנית.

חלק מהגופים הצרכניים הזהירו כי הרשתות עלולות להעלות מחירים על מוצרים שאינם בסל האנטי-אינפלציוני, כדי לשמור על הרווחים. אחד ממנהלי הרשתות הגדולות, E.Leclerc, אמר לתקשורת כי זו לא תהיה המציאות, וכי "ההוזלות יורגשו בכיס של כל קונה". שר האוצר לה-מר הבהיר כי משרדו יפקח על המבצע, ויוודא שלא יהיו עליות לא מוצדקות. כמו כן, הוא הודיע כי הממשלה שוקלת לסייע למשפחות עניות באמצעות חלוקת קופונים למזון. "מדובר בהסכם מוצק שיהיה נראה ברשתות ושייגן על תושבי צרפת", אמר לה-מר, שהודיע על ההסכמה יממה לפני שביתות הענק בצרפת. "המאבק באינפלציה הוא עניין לכולם". מנהל רשת "קארפור", שחתמה בשנה שעברה על הסכם שיתוף פעולה שיאפשר לה להיכנס לישראל, הצהיר כי רוב ההוזלות יהיו ב"מותגי הבית", שם קיים מרווח משחק גדול יותר במחירים. "הצעדים שיינקטו על ידי משווקים שונים יהיו שונים אחד מהשני, משום שנשמר העיקרון של החופש שלהם לבחור מה תהיה ההוזלה היעילה ביותר", אמר.

בצרפת לא ממהרים להעלות את הריבית

הממשלה, שעדיין חוששת מהתחדשות הזעם הציבורי שעוררה הפגנת "האפודים הזוהרים" לפני כארבע שנים, הייתה זריזה בניסיון למתן את עליות מחירי האנרגיה עם פרוץ המלחמה באוקראינה. היא הלאימה לחלוטין את יצרנית האנרגיה האטומית EDF, הקצתה מיליארדים כדי לקבע מחירי גז וחשמל וחילקה "בונוסי חימום" למשפחות עניות. אכן, בשל העובדה כי יותר מ־70% מהחשמל במדינה מיוצר בכורים גרעיניים (בדרך כלל, למרות שהשנה רבים מהם היו מושבתים לעבודות תחזוק), מדד המחירים הכולל בצרפת עד כה היה נמוך משמעותית מזה בכלכלות גדולות שכנות, כמו גרמניה, איטליה ובריטניה.

עם זאת, בתקציב האחרון שאושר, כמה מהצעדים - דוגמת סבסוד הדלק והדיזל - צומצמו או בוטלו לחלוטין, ויחד עם האינפלציה הגלובלית במחירי המזון, מדד המחירים לצרכן במדינה "הרים ראש" וכן התפשט למגזר השירותים. בשל החוב הגבוה שבו היא נמצאת, צרפת אינה תומכת כמו גרמניה, הולנד או פינלנד בהעלאה זריזה ומהירה של הריבית בגוש האירו כדי להוריד את האינפלציה, ושייכת למחנה מדינות דרום אירופה, המבכרות העלאה מינורית וזמנית.