נתניהו בראיון לעיתון איטלקי: "ההפגנות מראות עד כמה איתנה הדמוקרטיה שלנו"

רה"מ בנימין נתניהו העניק ראיון לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה", עוד לפני נסיעתו היום לביקור מדיני בן שלושה ימים ברומא, בו הוא מבטיח כי "הדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת משעת המבחן הנוכחית", ואומר כי "היקף הרפורמה ייקבע בשבועות הקרובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו העניק ראיון לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה", עוד לפני נסיעתו היום לביקור מדיני בן שלושה ימים ברומא, בו הוא מבטיח כי "הדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת משעת המבחן הנוכחית", ואומר כי "היקף הרפורמה ייקבע בשבועות הקרובים". נתניהו אמר לעיתון האיטלקי כי הפגנות המחאה הן עדות לחוזקה של הדמוקרטיה בישראל. 

יום ההתנגדות: אלפי מפגינים מנסים לרדת לאיילון; עומסי תנועה כבדים בנ
הפשרה מתקרבת? מה כולל המתווה שעשוי לפרוץ את הדרך
משפטנים וחברי אופוזיציה נגד הצעת הפשרה החדשה: "פוליטיזציה של בית המשפט" 

נתניהו נשאל על-ידי המראיין, העורך הראשי של העיתון האיטלקי מאוריציו מולינרי, לגבי ההפגנות המתקיימות בחודשים האחרונים נגד השינויים במערכת החוק ובמעמד מערכת המשפט שהקואליציה בראשותו מקדמת במהירות. "אתם מואשמים בכך שהממשלה בראשותך מעוניינת להרוס את המערכת הדמוקרטית במדינה, מהי תגובתך?", שאל המראיין. "אני אומר כי ההפגנות מראות עד כמה איתנה הדמוקרטיה שלנו", השיב נתניהו.

"מדוע אתה ממשיך עם הרפורמה כאשר יש אופוזיציה כל-כך פופולרית נגדה?", הקשה המראיין. "משום שהתושבים רוצים באופן מאוד חזק שהאיזונים בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת ולרשות השופטת ישוקמו", ענה נתניהו. "הבעיה נובעת מהרשות השופטת, שהייתה אקטיביסטית באופן מוגזם ושיש לה כוחות יוצאי דופן, כך שהאיזון בין הרשויות הופר. רפורמה היא הכרחית. מערכת המשפט חייבת להיות עצמאית, אבל לא כל-יכולה. זוהי מהות הדיון. הפגנות הן חלק טבעי מהעימות, אבל אני מאמין שנתגבר עליהן". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

"הדמוקרטיה אינה בסכנה" 

"מה אתה אומר למי שחוששים לגורלה של מדינת ישראל", שאל המראיין; "אני אומר שהדמוקרטיה אינה בסכנה, ורק תחוזק על-ידי הרפורמה במערכת המשפט", ענה נתניהו, "דבר שנחשב להכרחי על-ידי רוב גדול באוכלוסייה". נתניהו הוסיף ואמר בתשובה לשאלה על פשרה אפשרית כי "ההיקף והעומק של הרפורמה ייקבעו בשבועות הקרובים".

ראש הממשלה אמר בראיון כי ההפגנות הנוכחיות מזכירות לו את ההפגנות בפניהן עמד לפני כשלושה עשורים, "אז העברתי שורה של רפורמות כלכליות. אנשים היו נגד המעבר לכלכלת שוק (חופשי).,במיוחד איגודי העובדים, אבל בסופו של דבר הרפורמות יצרו כלכלה מאוד יציבה".

בתשובה לשאלה אם הוא אינו "שובר" לימין הקיצוני בעקבות השותפות בקואליציה עם אלמנטים פוליטיים כמו השר לביטחון פנים איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר נתניהו כי "סמוטריץ' ובן גביר הצטרפו לליכוד (בראשות הקואליציה), לא להפך. מדיניות ביטחון, חוץ ואלמנטים קריטיים של תפקוד הממשלה נמצאים תחת שליטת הליכוד, בהובלתי". 

הסכמי אברהם יורחבו? 

הראיון עסק גם בענייני חוץ, ונתניהו העריך כי הסכמי אברהם עם כמה מדינות מהמפרץ הפרסי "יורחבו". הוא אמר כי הפלסטינים "שבויים בסירוב שלהם להכיר בישראל כמדינה יהודית". 

בנוגע לביקורו באיטליה, נתניהו שיבח את "היחסים האיתנים" בין הממשלה הנוכחית העומדת בראשות המדינה לבין ממשלתו. הקואליציה האיטלקית מורכבת ממפלגת "אחיי איטליה" ששברה למרכז אחרי שצמחה כמפלגת אופוזיציה מהימין הקיצוני, מפלגת "הלגה" שעברה תהליך דומה ו"פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני מהמרכז-ימין. ג'ורג'ה מלוני, העומדת בראש מפלגת "אחיי איטליה", הבהירה בבחירות האחרונות כי המפלגה היא כעת מפלגת ימין שמרנית, "כמו הליכוד או כמו השמרנים בבריטניה", לדבריה.

נתניהו אמר בראיון כי מאז 2015 "איטליה הצביעה נגדנו 89 פעמים באו"ם, מה שמנוגד ליחסים הבילטרליים המצוינים שלנו", והוסיף: "אני מקווה שהגישה של איטליה להצבעות באו"ם תשתנה הרבה יותר מהר ממה שקרה עד כה".

בנוגע לשורשים הפוסט-פאשיסטיים של מפלגתה של מלוני, "אחיי איטליה", סיפק נתניהו אישור ולגיטימציה ישראלית ברורה: "אני שם לב אם הפוליטיקאים במפלגות הללו למדו את לקחי ההיסטוריה. אין לי ספק שמלוני ויתר המנהיגים במפלגתה למדו אותם, משום שהם דוחים באופן ברור אנטישמיות ואנטי-ציונות. זה חשוב מאוד".