בוגרי אגף התקציבים באזהרה לשר האוצר: הכלכלה תיפגע בחריפות מהרפורמה המשפטית

כ-200 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר שיגרו לשר בצלאל סמוטריץ' מכתב שמזהיר מפני נזקי שינוי שיטת המשטר לכלכלה הישראלית • בין החתומים 15 מבכירי האוצר לדורותיו כמו קרן טרנר, שאול מרידור ודוד ברודט

שאול מרידור וקרן טרנר / צילום: איל יצהר, אייל פישר
שאול מרידור וקרן טרנר / צילום: איל יצהר, אייל פישר

כמאתיים מבוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר חתמו על מכתב הקורא לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', "לפעול לעצירה מיידית של תהליך החקיקה המהיר לשינוי שיטת המשטר בישראל, בשל חשש כבד לפגיעה בלתי הפיכה בכלכלת ישראל ובמרקם החברתי הישראלי".

החשש גובר: גם מובילאיי הגדירה את המהפכה המשפטית כגורם סיכון 
התנגשות בלתי נמנעת: אחרי הפשרה במערכת המשפט צריך חוקה | פרופ' דוד פסיג, דעה 
מה יקרה למוסד הנשיאות אם פשרת הרצוג תידחה? 

על המכתב ששוגר הבוקר (א') לסמוטריץ' חתומים בין השאר 15 מראשי אגף התקציבים לדורותיהם ומנכ"לים לשעבר במשרד, ביניהם: קרן טרנר, שאול מרידור, אורי יוגב, דוד ברודט, גל הרשקוביץ, ירום אריאב, יעל אנדורן ואודי ניסן.

מנסחי המכתב לסמוטריץ', הנחשב לאחד ממובילי הרפורמה, הזהירו כי "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה".

בוגרי אגף תקציבים הביעו בתקופה האחרונה ביקורת על הימנעותו של ראש האגף, יוגב גרדוס, מהבעת עמדה פומבית כלפי החקיקה של הממשלה. "מכתב זה, של בוגרות ובוגרי אגף התקציבים הו א חריג ביותר, כנראה ללא תקדים , אך בחרנו לעשות זאת לאור הסכנה העומדת בפני המדינה והכלכלה - זו סכנה עצומה וכולנו שותפים לחרדה עמוקה למשק ולחברה בישראל", כתבו בוגרי האגף.

לדבריהם, לא מדובר רק בסיכון עתידי תיאורטי, אלא במדרון חלקלק שההידרדרות בו כבר תופסת תאוצה: "האינדיקטורים הכלכליים מעידים כי תהליך הכרסום בחוסנה של כלכלת ישראל כבר החל". מנסחי המכתב הוסיפו כי "בעידן של משק עולמי פתוח, משקיעים מקומיים ובעיקר משקיעים זרים הבוחנים השקעות ארוכות טווח, רואים במערכת משפט עצמאית וחזקה תנאי מקדמי חיוני. פגיעה במערכת המשפט לא רק שתדחה השקעות עתידיות היא מעלה את הסיכון המיידי ועלולה להביא לתנועות הון מהירות, ולהתדרדרות מהירה עד כדי סכנה לפגיעה ביציבות. אלה סיכונים עצומים ומדיניות אחראית חייבת להימנע מהם".