ברוב של 61 מול 51: חוק הנבצרות עבר בקריאה ראשונה

הכנסת תצביע היום בקריאה ראשונה על פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים • יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי מאיימים בהחרמת החקיקה, אם תגיע לקריאה שלישית

מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

23:00

חוק הנבצרות עבר בקריאה ראשונה ברוב 61 בעד, 51 הצביעו נגד. הצעת החוק עוברת לוועדה מיוחדת לקראת קריאה שניה ושלישית.

מליאת הכנסת החלה לדון בפסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד.

ח"כ רוטמן פתח את הדיון: "הצעת החוק מבקשת להסדיר אנומליה בת למעלה מ-30 שנה".

19:56

בשעה זו מתקיים דיון במליאת הכנסת על חוק הנבצרות לקראת ההצבעה על קריאה ראשונה.

16:04

הכנסת תצביע היום (ב') בקריאה ראשונה על פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים וכן על חוק הנבצרות.

לפי הצעת החוק, רק הרכב של 15 שופטי עליון ברוב של 80% יוכלו לפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד. בנוסף מוצע לחוקק פסקת התגברות, כך שהכנסת תוכל לקבוע מראש או לחוקק מחדש את החוק ברוב של 61 חברי כנסת.

15:30

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום, בפתח ישיבת סיעת הליכוד, את התקשורת הישראלית על סיקור המחאה. "יש פה צונאמי של הינדוס תודעה שלא ידענו כמותו וזה דבר שמאוד מסוכן למשטר דמוקרטי". נתניהו הוסיף שהוא מקווה שיש רצון להידברות."אני מקווה שהם ייענו לקריאתנו משום שהדבר הזה רק יעזור לדמוקרטיה הישראלית וגם יעזור לקבע את הרפורמה המוסכמת שאנו מעוניינים להעביר כאן".

14:40

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הוציאו הודעה משותפת בנוגע למהלך החקיקה המתגבש.

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי
 ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי

בהודעה נכתב כי "הסתיימה פגישת ראשי מפלגות האופוזיציה במהלכה דנו בתיאום המהלכים בעקבות התקדמות בליץ החקיקה הדורסני של הקואליציה.

"אחדות העם מתחילה בהידברות אמיתית וכל עוד אין עצירת חקיקה, זו אחיזת עיניים. כשיונח מתווה הנשיא נשמח להתייחס להצעתו ואנו מעריכים את המאמצים של הנשיא להגיע להידברות. "נעשה הכל למנוע את העברת החוקים אך אם חלילה נגיע לקריאה שלישית - לא ניתן לזה יד ונחרים את ההצבעה במליאה.

"במקום אוסף חוקים מטורף, האלטרנטיבה הנכונה בעת הזו היא הסדר חוקתי מקיף ומאוזן, ביצור הפרדת הרשויות עד הגעה לחוקה".

9:45

הבוקר נמשכת הדהירה לחקיקת המהפכה המשפטית ברקע השיחות בבית הנשיא.

הוועדה המיוחדת בראשות חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד אישרה לקריאה ראשונה את חוק הנבצרות. אחה"צ החוק יעלה במליאה לקריאה ראשונה. הצבעת הרביזיה (בקשה לקיים דיון מחדש בהחלטה שהתקבלה) תתקיים בשעה 10:00. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

החוק עבר חרף התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. לפי הצעת החוק, ראש הממשלה יוכל לצאת לנבצרות רק אם 90 חברי כנסת יאשרו זאת, ורק במקרה של חוסר מסוגלות פיזית או נפשית למלא את תפקידו. כץ אמר אתמול בדיון בוועדה "אין דבר כזה בשום מדינה, שיועצת משפטית מוציאה ראש ממשלה לנבצרות שלא מטעמי בריאות. אני לא זוכר שהיה פתק בבחירות 'מפלגה בראשות גלי בהרב-מיארה'. היא חושבת שהיא השריף של המדינה, וקובעת פה הכל. לא ניתן לה".

גם פסקת ההתגברות, והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים יקודמו השבוע וייתכן שכבר היום יצביעו במליאה בקריאה ראשונה. בנוסף, תדון היום הוועדה המיוחדת בחוק דרעי 2, וועדת החוקה תמשיך לדון לקראת קריאה שנייה ושלישית בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בוועדה יוצג בשעה 11:00 מתווה פרידמן אלבשן על ידי ד"ר גיורא ירון ופרופ' יובל אלבשן. המתווה גובש יחד עם האלוף במיל' גיורא איילנד ושר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן.

הנשיא ממשיך בנסיונות ההידברות

הבוקר ממשיך נשיא המדינה בהידברות עם הצדדים השונים והוא ייפגש עם הפורום המשפטי של התנועה לאיכות השלטון. בין חברי הפורום: נשיאת התנועה לאיכות השלטון, השופטת אילה פרוקצ'יה, השופט מני מזוז, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר, עמי איילון.

משלחת מטעם פורום 555 של לוחמי צוות אוויר בדימוס ובשירות מילואים פעיל, נפגשה אתמול עם נשיא המדינה במשכנו. המשלחת הגישה לנשיא מנשר בשם כ-1,000 לוחמי צוות אוויר לשעבר הקורא לעצירת מהלך החקיקה. במנשר נכתב כי "אנו מביטים בדאגה וחשש לדלדול השורות בחיל האוויר וקוראים לממשלה: אתם האחראים. כשירותו של צה"ל וחיל האוויר בתוכו תיפגע, ואתם תישאו באחריות לכך".