האם רוב משרתי המילואים עושים זאת במודל התנדבותי?

בצה"ל מייחסים חשיבות רבה למתנדבי מערך המילואים, אבל הם לא מהווים רוב • המשרוקית של גלובס

אורנה ברביבאי, יש עתיד (שרון כידון וישי שנרב, ynet 7.3.23) / צילום: תמר מצפי
אורנה ברביבאי, יש עתיד (שרון כידון וישי שנרב, ynet 7.3.23) / צילום: תמר מצפי

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

המחאה נגד התוכנית לשינוי פני מערכת המשפט שמובילה הממשלה הולידה לא מעט עצומות שחתומות על ידי מי שעושים שירות מילואים בצה"ל. העירוב הזה, בין השירות בצבא לבין התנגדות למהלך פוליטי, העלה לדיון לא מעט שאלות, וגם חברת הכנסת אורנה ברביבאי, לשעבר ראש אכ"א, התייחסה לכך. "מה את רוצה? ש(הממשלה) תלך לעבר דיקטטורה… והם (המילואימניקים) יגידו 'אנחנו מקבלים את זה ברצון רב'?", היא אמרה במהלך ראיון ב־ynet. "זה לא סתם שזה (המחאה) בא מהמילואים… זה לא גיוס חובה. רוב המילואימניקים בכלל במודל התנדבותי". אז איך נראה כיום מערך המילואים בצה"ל? בדקנו.

סעיף 5(ב) בחוק שירות המילואים, תשס"ח־2008, קובע כי "חייל מילואים חייב להתייצב לשירות מילואים, אם נקרא לכך, בידי מוסמך, בצו, בדרך שנקבעה בפקודות הצבא, במקום ובזמן שנקבעו בצו, וכן חייב הוא לשרת שירות מילואים כל זמן שהצו עומד בתוקפו". כלומר, החוק היבש מגדיר את השירות כחובה.

בדיון שקיימה בנושא ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת במאי 2022, עדכן תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל, לגבי המספרים המדויקים של מערך המילואים. "חשוב להגיד ש־11% מסדר הכוחות של המילואים הוא של מתנדבים", אמר שם תא"ל ודמני, והסביר כי במתנדבים "הכוונה היא לאנשים… שעושים שירות מעבר לגיל הפטור".

הוא הדגיש כי הנתון הזה של 11% מתנדבים "הוא מספר מאוד משמעותי", בין היתר על רקע העובדה ש"למעשה אנחנו מדברים על כ־120 אלף משרתי מילואים פעילים", ואלה מהווים 4% "מתוך כ־2.89 מיליון תושבים במדינת ישראל בגילאי 22 עד 45". לדבריו, אם מצמצמים את הנתון למילואימניקים שהם לוחמים הרי שמדובר כבר ב־64 אלף איש בלבד, שמהווים 2.2% מתוך סך האוכלוסייה הרלוונטית. פנינו לדובר צה"ל וגם שם אישרו לנו כי רובם המוחלט של המשרתים במילואים אינם מוגדרים מתנדבים: "11% מכלל משרתי המילואים הינם מתנדבים", נמסר, מתוכם "6.8% מתנדבים מסיבת גיל ו־4.2% מתנדבים מסיבות אחרות, (שהן) רפואיות בעיקר".

 

מטעמה של ברביבאי נמסר כי: "היקף המקבלים פטור עם שחרורם משירות סדיר ולא עוברים למערך המילואים הלך וגדל בשנים האחרונות. גיל הפטור משירות מילואים ירד לאורך השנים. מתוך אלה שמוצבים במילואים, מעט מבצעים שירות בפועל ואם בודקים ביחס לכלל האוכלוסיה במדינה כמה מבצעים שירות מילואים פעיל, מדובר על אחוז מזערי. שדרת הפיקוד הבינוני גבוה, בגיל פטור, מתנדבים לאורך שנים. ולכן הלך והתפתח לצד שרות החובה בסדיר מודל מילואים המבוסס על חלק קטן של מבצעי שירות מילואים פעיל בפועל".

בשורה התחתונה: דבריה של ברביבאי לא נכונים ברובם. מבין כלל המשרתים במילואים רק 11% עושים זאת למרות שקיבלו פטור (בעיקר מטעמי גיל). אחוז זה של מתנדבים מוגדר על ידי צה"ל "משמעותי מאוד".

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אורנה ברביבאי
מפלגה: יש עתיד
תאריך: 7.3.23
ציטוט: "רוב המילואימניקים בכלל במודל התנדבותי"
ציון: לא נכון ברובו

חברת הכנסת אורנה ברביבאי מיש עתיד התראיינה ב-7.3 לשרון כידון וישי שנרב והתייחסה לתופעה המתפשטת של אנשי מילואים המזהירים כי לא יתייצבו לשירות במקרה שהרפורמה המשפטית תעבור בכנסת. "מה את רוצה? שהם [הממשלה] ילכו לעבר דיקטטורה שמשנה מהותית את חוקי המשחק בישראל, והם [המילואימניקים] יגידו 'אנחנו מקבלים את זה ברצון רב'? זה לא סביר. זה מהותי, זה משמעותי. עכשיו אני אומרת לכם, זה לא סתם שזה בא מהמילואים, הרי מילואים הם אנשים, זה לא גיוס עכשיו חובה. רוב המילואימניקים בכלל במודל התנדבותי".

בדקנו האם אכן רוב המילואימניקים משרתים בהתנדבות.

בחוק שירות המילואים, תשס"ח-2008, סעיף 5(א) קובע כי "חייל מילואים חייב בשירות מילואים לפי הוראות חוק זה". סעיף 5(ב)מוסיף כי "חייל מילואים חייב להתייצב לשירות מילואים, אם נקרא לכך, בידי מוסמך, בצו, בדרך שנקבעה בפקודות הצבא, במקום ובזמן שנקבעו בצו, וכן חייב הוא לשרת שירות מילואים כל זמן שהצו עומד בתוקפו". ישנם מספר צווים שונים באמצעותם מגייס צה"ל את חיילי המילואים, הנבדלים אחד מהשני לפי דחיפותם (כלומר תוך כמה זמן נדרש משרת המילואים להתייצב), אורך השירות שהם מחייבים, האישור שהם דורשים מהממשלה, וכו', אך כולם, לפי החוק, מחייבים.

פנינו לדובר צה"ל, וגם משם נמסר לנו כי שירות מילואים הוא חובה, ולמעשה הרוב המוחלט של משרתי המילואים אינם מתנדבים. על פי הנתונים של צה"ל, 89% מהמילואימניקים עושים זאת שלא מבחירה חופשית. "11% מכלל משרתי המילואים הינם מתנדבים", נמסר. מתוכם, "6.8% מתנדבים מסיבת גיל ו-4.2% מתנדבים מסיבות אחרות, רפואיות בעיקר".

נתון דומה הציג צה"ל לפני פחות משנה בפני הכנסת. בדיון של ועדת המשנה לכוח אדם ונכי צה"ל של ועדת חוץ וביטחון, שהתקיים ב-30.5.22, עדכן תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל, במספרים.

"מבחינת המערך עצמו, חשוב להגיד ש-11% מסד"כ המילואים הוא סד"כ של מתנדבים, הכוונה היא של אנשים שיצאו לפטור ובחרו להמשיך, במילים אחרות זה אומר שהם עושים שירות מעבר לגיל הפטור והם בוחרים להתנדב. מדובר במספר מאוד משמעותי".

ודמני פירט: "מתוך כ-2.89 מיליון תושבים במדינת ישראל בגילאי 22 עד 45, למעשה אנחנו מדברים על כ-120,000 משרתי מילואים פעילים, שזה 4% מה-2.89, ואם אנחנו מסתכלים על כלל אזרחי המדינה, 9.44 מיליון, אנחנו מדברים על 1%. כשאנחנו מדברים על כלל משרתי המילואים [כולל משרתים לא פעילים], אנחנו מדברים על 490,000. גם 490,000 משרתי מילואים זה בסך הכול 17% מכלל אזרחי המדינה ו-5% מבין 2.89 מיליון, וכשאנחנו מדברים על משרתי מילואים פעילים לוחמים, אנחנו מדברים על פחות, אנחנו מדברים על 64,000 לוחמים, שהם 2.2% מ-2.89 מיליון ופחות מ-1% מסך כלל אזרחי המדינה".

פנינו לח"כ ברביבאי לתגובה והיא מסרה כך: "היקף המקבלים פטור עם שחרורם משירות סדיר ולא עוברים למערך המילואים הלך וגדל בשנים האחרונות. גיל הפטור משירות מילואים ירד לאורך השנים. מתוך אלה שמוצבים במילואים, מעט מבצעים שירות בפועל ואם בודקים ביחס לכלל האוכלוסיה במדינה כמה מבצעים שירות מילואים פעיל, מדובר על אחוז מזערי. שדרת הפיקוד הבינוני גבוה, בגיל פטור, מתנדבים לאורך שנים. ולכן הלך והתפתח לצד שרות החובה בסדיר מודל מילואים המבוסס על חלק קטן של מבצעי שירות מילואים פעיל בפועל".

לסיכום, על פי נתוני צה"ל, רק 11% ממשרתי המילואים עושים זאת בהתנדבות. עם זאת, אכן מעט מאוד, כ-4%, מאלו הנמצאים בקבוצת השירות הפוטנציאלי - גילאי 22 עד 45 - משרתים במילואים. לכן דבריה של אורנה ברביבאי לא נכונים ברובם.