הדולר בשפל בעולם אז למה מול השקל הוא דווקא מתחזק?

קריסת הבנקים בארה"ב הובילו לירידה של המטבע האמריקאי מול מקביליו בעולם, אבל מול השקל הוא דווקא מתחזק • כלכלנים מסבירים את הסיבות

המחיר שהכלכלה האמריקאית תשלם על מדפסות הכסף עלול להיות גבוה יותר ממיתון / צילום: Shutterstock
המחיר שהכלכלה האמריקאית תשלם על מדפסות הכסף עלול להיות גבוה יותר ממיתון / צילום: Shutterstock

מאז קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) בסוף השבוע שעבר, נראית מגמה מעניינת בשוק המט"ח שנעה בשני כיוונים שונים. מצד אחד, מדד הדולר (DXY) בעולם נחלש בכ־1% לשפל של כמעט חודש. מצד שני, מול השקל הוא דווקא מתחזק בכ־1.6% ומגיע לרמה של 3.63 שקלים לדולר אחד. למעשה, השקל נחלש מול המטבעות המובילים בעולם, ובמיוחד מול האירו (נפילה של יותר מ־2.6% בשבוע).

● הפד לא יעלה ריבית? "מחזורי העלאות הריבית של הפד מעולם לא הסתיימו בטוב" 

מה עומד מאחורי היחלשות השקל והמגמות בשוק המט"ח? רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר כי קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) גרמה לשינוי מהותי בתחזיות להעלאת הריבית בארה"ב. נפילת הבנקים בימים האחרונים חיזקה את הצפי להעלאת ריבית מתונה יחסית בשבוע הבא, של כ־0.25%, וחלק מהגורמים בשוק אף צופים שבהחלטת הריבית בשבוע הבא, הפד לא יעלה את שיעור הריבית כלל וישאיר אותה בטווח הנוכחי של 4.5%־4.75%.

הצפי לבלימת או מיתון העלאות הריבית בארה"ב, מול התחזיות להמשך העלאות ריבית באירופה, מוביל להתחזקות האירו ומטבעות אחרים באירופה מול הדולר.

מה קורה בישראל?

הצפי לבלימת או התמתנות העלאות הריבית בארה"ב, מול התחזיות להמשך העלאות ריבית באירופה ובאזורים אחרים בעולם, מוביל להתחזקות האירו ומטבעות אחרים מול הדולר. אם כך, למה הדולר דווקא מתחזק מול השקל בשבוע האחרון? רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב־IBI בית השקעות, מסביר שחוסר הוודאות הקיים בישראל ממשיך לערער את שוק המט"ח בארץ. בצל הרפורמה המשפטית והמשבר הפוליטי והחברתי שהתפתח בעקבותיה, קיים חוסר ודאות לגבי השוק הישראלי. הוא אומר כי "קיים סנטימנט שלילי מאוד חזק מהעולם על הנעשה בארץ, ככל שהסנטימנט יגבר, אנו נראה לחץ נוסף על השקל". גוזלן מדגיש שהשקל תנודתי יותר בעקבות חוסר האמון מהעולם ומגיב פחות למגמה הכוללת המתרחשת בשוק המט"ח הגלובלי לאור הדומיננטיות של ההתרחשות המקומית.

גם רונן מנחם סבור שהאי־ודאות המקומית משפיעה על חוזק השקל. לדבריו, הפערים המתרחבים בין הצדדים במחלוקת הפוליטית מגבירים את חוסר שביעות הרצון בשוק, ולכן אנו רואים את הירידה בשקל בניגוד למגמה בשווקים.

יוסי פרימן, מנכ"ל פריקו השקעות, מציין שהירידה הספציפית בישראל נובעת מהתנהגות אנשים פרטיים ולא מגופים מוסדיים. הסיבה המרכזית לדבריו, היא חוסר הביטחון ואי ודאות בנוגע לעתיד הקרוב. מכירת המט"ח הזו מספיק חזקה בשביל להשפיע על מכירת המט"ח שביצעו הגופים המוסדיים בכדי למזער את חשיפתם לדולר לאור ההתפתחויות בארה"ב.