אחרי המבוכה בארה"ב: סמוטריץ' קיצר את מסעו וחוזר לישראל

בלשכתו של סמוטריץ' הודיעו שהוא חוזר לישראל "כדי ללוות את תהליך החקיקה וההידברות ברפורמה המשפטית" • אלא שנראה כי חזרתו המהירה לישראל קשורה גם לכישלון הביקור המדיני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט לקצר את מסעו בעולם והוא חוזר ארצה, שלושה ימים אחרי שנחת בארה"ב. ביקורו המדיני של סמוטריץ' בחו"ל תוכנן להימשך עשרה ימים.

בלשכתו של סמוטריץ' הודיעו שהוא חוזר לישראל "כדי ללוות את תהליך החקיקה וההידברות ברפורמה המשפטית". סמוטריץ' נחשב לאחד ממובילי התוכנית המשפטית, גם בתור ראש מפלגתו של יו"ר ועדת חוקה בכנסת, שמחה רוטמן, שמוציא לפועל את החקיקה המהירה. לפי הערכות שנשמעו, סמוטריץ' עשוי לנסות לקדם פשרה כחלק מתהליך ההידברות.

שר האוצר אמור היה להמשיך מארצות הברית אל פנמה, לכנס בהשתתפות שרי האוצר של מדינות דרום אמריקה. לאחר מכן התכוון סמוטריץ' לבקר בפריז, ולחזור לארץ רק בעוד שבוע.

מעבר לחקיקה המשפטית, נראה שחזרתו המהירה לישראל קשורה גם לכישלון הביקור המדיני עד כה. בכירים בממשל האמריקאי סירבו לפגוש את שר האוצר הישראלי, בעיקר על רקע התבטאותו שהוא חושב ש "המדינה צריכה למחוק את חווארה", אף שלאחר מכן הביע חרטה על דבריו.

בהיעדר גורמים אמריקאים רשמיים שמוכנים להיראות עמו, נפגש סמוטריץ' בארצות הברית בעיקר עם גורמים ישראלים ויהודים. תחילה נשא נאום מול תומכי ישראל בכנס הבונדס, לאחר מכן ערך "פגישה חשובה", לדבריו, עם שגריר ישראל בוושינגטון, מייק הרצוג. אחר כך ביקר את שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן.

פגישה משמעותית יותר קיים סמוטריץ' מול בכירים בבנק האמריקאי Citi Bank, בשבוע שבו מערכת הבנקאות בארצות הברית עוברת טלטלה קשה.

גם בצרפת, כמו בארצות הברית, נכונו לסמוטריץ' קשיים בתיאום פגישות עם גורמים מדיניים, בעקבות אמירתו על הכפר הערבי חווארה. מן הסתם, זה סייע בעד ההחלטה לחתוך מוקדם את המסע ולעלות על המטוס לנתב"ג כבר הערב.