בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בעליות אחרי שהבנקים הגדולים בארה"ב חילצו את פירסט ריפבליק

ג'י.פי מורגן ובנקים גדולים נוספים התחייבו להפקיד כ-30 מיליארד דולר בבנק הפירסט ריפבליק • מדד הבנקים האזוריים בארה"ב עבר לעליות • נעילה חיובית בבורסות אירופה לאחר העלאת הריבית בגוש האירו, מניית קרדיט סוויס זינקה ב-21% • עליות קלות במסחר בחוזים על הנפט • לייבפרסון צונחת בכ-53% לאחר שפרסמה דוחות ותחזית מאכזבים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:00 

נעילה בירוק בוהק בוול סטריט.  מדד הנאסד"ק קפץ ב-2.6%, S&P 500 עלה ב-1.9% ומדד הדאו ג'ונס התקדם ב-1.1%.

מניות הבנקים סגרו יום מסחר מעורב, אך לקראת סופו ג'י.פי מורגן צ'ייס, מורגן סטנלי ובנקים גדולים נוספים בארה"ב התחייבו להזרים כ-30 מיליארד דולרים לבנק פירסט ריפבליק. בעקבות ההודעה מניית הבנק התייצבה עם עליה של כ-10%

התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב רשמו גם הן יום חיובי. התשואה על האג"ח לשנתיים קפצה ב-18 נקודות לרמה של 4.16%, ותשואת האגרת ל-10 שנים הוסיפה כ-2 נקודות ועומדת על 3.5%.

21:20

מדד נאסד"ק מזנק כעת ב-2.5%, וה-S&P 500 קופץ ב-1.6%. 

מניית הטכנולוגיה  אמזון  מוסיפה 4%, ומניית אלפאבית  (גוגל) עולה ב-5%. מניית השבבים  AMD  קופצת ב-7%,  אינטל  מוסיפה 6% ואנבידיה  עולה ב-4.6%

20:05

ממשיכה המגמה החיובית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק מזנק ב-2%, מדד S&P 500 מוסיף 1.5% ומדד הדאו ג'ונס מתקדם בקרוב לאחוז.

מניות הבנקים ג'י.פי מורגן צ'ייס  ומורגן סטנלי  מזנקות כשברקע הצעה לחילוץ בנק פירסט ריפבליק, שתכלול הזרמת כספים למוסד הפיננסי. מניית הבנק פירסט ריפבליק  מזנקת אף היא בכ-13%.

19:01

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות חדות. מדד קאק קפץ ביותר מ-2%, דאקס עלה בקרוב ל-1.6% ופוטסי בבריטניה התקדם בכ-0.9%.

מניית קרדיט סוויס  סיימה את יום המסחר האירופי בזינוק של 21%.

18:10

העליות בניו יורק מתחזקות. מדד הנאסד"ק קופץ ב-1.8%, מדד S&P 500 מוסיף 1.2% ומדד הדאו ג'ונס מתקדם ב-0.5%.

למרות העליות בוול סטריט, התשואה על אג"ח הממשלתיות בארה"ב נמצאת גם היא במגמה חיובית. התשואה על האג"ח לשנתיים קופצת ב-13 נקודות לרמה של 4.11%, ותשואת האגרת ל-10 שנים מוסיפה כ-2 נקודות ועומדת על 3.5%.

17:03

מדדי וול סטריט עברו לעליות שערים לאחר פרסום על כך שג'י.פי מורגן ובנקים גדולים נוספים בארה"ב עובדים על עסקת חילוץ לפירסט ריפבליק בנק. נאסד"ק עולה בכ-1%, S&P 500 מתקדם בכ-0.6% ודאו ג'ונס מוסיף כ-0.2% לערכו. מדד הבנקים האזוריים חזר לטריטוריה חיובית ועולה בשעה זו.

ג'י.פי מורגן צ'ייס , מורגן סטנלי  ובנקים גדולים נוספים בארה"ב דנים בעסקה לחילוץ פירסט ריפבליק בנק , שתכלול הזרמת כספים למוסד הפיננסי שהצניחה במנייתו נחלשת בשעה זו לכ-20%. לפי פרסום בוול סטריט ג'ורנל, מקורבים לעניין מציינים כי עסקה כזו עשויה להתבצע בימים הקרובים, אך עדיין לא ברור באילו סכומי כסף מדובר או אילו בנקים גדולים ישתתפו בעסקה.

16:31

ירידות בוול סטריט, דאו ג'ונס יורד בקרוב ל-1%, נאסד"ק משיל כ-0.2% ו-S&P 500 נסוג בכ-0.5%.

מדד הבנקים האזוריים בארה"ב נופל בכ-2%, את הירידות מובילה מניית פירסט ריפבליק בנק  שצוללת ביותר מ-33%. קבוצת הבנקאות פאק-ווסט בנקורפ  צונחת בכ-21%.

מניית קרדיט סוויס  יורדת ב-2.3% בבורסת ניו יורק, בבורסת שוויץ מניית הבנק קופצת ביותר מ-13%.

15:33

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה שלילית. ירידות של עד 0.7% נרשמות במדדי המניות המרכזיים.

לייבפרסון  צונחת בכ-53% לאחר שפרסמה דוחות ותחזית מאכזבים. 

פירסט ריפבליק בנק  צונחת, לאחר שהבנק הודיע כי הוא בודק אפשרויות שונות, כולל מכירה או מיזוג לתוך בנק אחר.

15:16

מאקרו אירופה: הבנק המרכזי באירופה (ECB) החליט להעלות את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. זאת למרות הטלטלות האחרונות בסקטור הבנקאות.

בשוק הפורקס, האירו מתחזק בשיעור קל מול הדולר ונסחר סביב 1.06 דולר לאירו.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת. בבורסות אירופה נרשמות עליות של עד 0.6% במדדי המניות המרכזיים.

מנכ"ל חברת הדפסות התלת-ממד סטרטסיס , ד"ר יואב זייף, מעריך כי דירקטוריון החברה לא יאשר את הצעת הרכש של ננו דיימנשן , כך לפי סקירה של בנק ההשקעות אופנהיימר שנפגש עם בכירי סטרטסיס בימים האחרונים. ננו דיימנשן מחזיקה 14.5% ממניות סטרטסיס והציעה לרכוש את יתרת המניות בפרמיה של 30%. לפי אופנהיימר, "ככל שמהלך בלימת הצעת הרכש יתארך, כך תשומת-הלב הניהולית של ההנהלה תוסט". המלצתם למניית סטרטסיס היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 25 דולר למניה, 69% מעל המחיר הנוכחי ו-39% מעל המחיר בהצעה הלא-מחייבת שהגישה ננו דיימנשן.

חברת יורוג'ן פארמה  דיווחה היום כי ההכנסות נטו מהמוצר JELMYTO הסתכמו ברבעון הרביעי של 2022 בכ-18.1 מיליון דולר, בהשוואה לכ-16.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות נטו מהמוצר בשנת 2022 הסתכמו בכ-64.4 מיליון דולר, בהשוואה לכ-48 מיליון דולר בשנת 2021. בשורה התחתונה דיווחה יורוג'ן על הפסד נקי של 109.2 מיליון דולר בשנת 2022, לעומת 110.8 מיליון דולר בשנת 2021. 

13:50

מדדי המניות המרכזיים באירופה מטפסים כעת ב-0.5%-0.9% בהמתנה להודעת ה-ECB בנוגע לריבית. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת.

מניית לייבפרסון  צונחת בכ-41% במסחר המוקדם לאחר פרסום דוחות כספיים מאכזבים ותחזית חלשה להמשך. לייבפרסון היא חברה אמריקאית שנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בת"א, ומספקת לארגונים שונים פתרונות SaaS לניהול שירות לקוחות. החברה דיווחה על הכנסות של כ-122 מיליון דולר ברבעון הרביעי, ירידה של 1.1% ביחס לרבעון המקביל, סכום נמוך מתחזיות האנליסטים שציפו ל-127 מיליון דולר. החברה צמצמה את הוצאות התפעול שלה וכתוצאה גם את ההפסד התפעולי, ובשורה התחתונה רשמה הפסד נקי רבעוני של 41.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 49.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 5.2 מיליון דולר.

מניית פירסט ריפבליק בנק  צונחת ב-23%, לאחר שהבנק הודיע כי הוא בודק אפשרויות שונות כולל מכירה או מיזוג לתוך בנק אחר.

12:10

מדדי המניות המרכזיים באירופה מטפסים כעת ב-0.5%-0.9% בהמתנה להודעת ה-ECB בנוגע לריבית. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת.

בשוק הקריפטו הביטקוין נסחר כעת בעלייה קלה סביב 24.8 אלף, והאת'ריום נסחר סביב 1,660 דולר. 

10:20

יום המסחר באירופה נפתח בעליות. מדדי המניות המרכזיים מטפסים ב-1.4%-1.8%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות.

מניית קרדיט סוויס  מזנקת בכ-30% לאחר שהבנק הודיע אמש כי הוא לווה עד 50 מיליארד פרנק שוויצרי (53.68 מיליארד דולר) מהבנק הלאומי השוויצרי במסגרת מסגרת הלוואות מכוסות ומסגרת נזילות לטווח קצר. 

פטריק ברב, ראש מחלקת ההשקעות באג"ח באירופה של חברת ההשקעות הגלובלית נויברגר ברמן, מציין לקראת על הכרזת הבנק המרכזי האירופאי היום כי "השוק צופה שה-ECB יעלה את הריבית שלו בכ-40 נקודות בסיס, אך אנו מאמינים שה-ECB עומד לעלות ב-50 נקודות. הפעילות בגוש האירו עדיין קרובה למיתון ופיטורים כבר החלו בספרד וגרמניה. ה-ECB צריך לשקול שאין סיבה למהר לעלות את ריבית המפתח כאשר הם כבר נמצאים בטריטוריות מגבילות ולקחת בחשבון את האפקט המאוחר של השפעת מדיניות הניצית שלו שכן ההשפעה הראשונה היא הידוק משמעותי של תנאי הלוואות האשראי שמציעים בנקים מסחריים. אנו מצפים שלאחר מרץ, ה-ECB יפחית ל-25 נקודות ויעצור ב-3.5% או נמוך יותר".

"רמת שיא הריבית של ה-ECB צריכה להיות תלויה בעדכון תחזית אינפלציית הליבה לטווח הבינוני שלו מדצמבר האחרון, שעלתה ל-2.8% לשנת 2024 ול-2.4% לשנת 2025. בנוסף אנו צופים את ההודעה המוקדמת של ה-ECB על סיום תוכנית ההשקעות מחדש באג"ח מכיוון שאנו מאמינים שעדיפותו מעתה ואילך צריכה להיות הקטנת המאזן שלו במקום העלאת ריבית". בהתייחס לאירוע הבנק בארה"ב, הדגישו בנויברגר ברמן, "בהשוואה לאירוע הבנק הקליפורני בארה"ב ששם בנקים עם מאזן מתחת ל-250 מיליארד דולר אינם תחת פיקוח צמוד של הרגולטור, בגוש האירו כל הבנקים נשלטים באופן מלא".

באסיה רשם היום מדד הניקיי ירידה של כ-0.8%. מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-1.7%, בסיאול ירד הקוספי ב-0.1%, ושנחאי רשמה ירידה של 1.1%.

08:00

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית: מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-1.2%, בטוקיו נחתך הניקיי ב-1%, ובסיאול יורד הקוספי ב-0.2%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שאתמול נרשמה נעילה מעורבת בוול סטריט, לאחר יום מסחר שהתאפיין בירידות חדות: הדאו ג'ונס ננעל בירידה של 0.87%, ה-S&P 500 ירד ב-0.7%, והנאסד"ק ננעל בעלייה קלה של 0.05%.

הסוחרים בשוקי העולם ימשיכו לעקוב גם היום אחרי ההתפתחויות הקשורות לבנק השוויצרי קרדיט סוויס בפרט ומערכת הבנקאות באירופה ובארה"ב בכלל. הבנק הודיע אמש כי הוא לווה עד 50 מיליארד פרנק שוויצרי (53.68 מיליארד דולר) מהבנק הלאומי השוויצרי במסגרת מסגרת הלוואות מכוסות ומסגרת נזילות לטווח קצר. ההחלטה על לקיחת ההלוואה מגיעה זמן קצר לאחר שמניות הבנק נפלו בחדות ביום רביעי והגיעו לשפל של כל הזמנים. הנפילה בערך המניות הגיעה לאחר שהמשקיע המרכזי בבנק, הבנק הלאומי הסעודי, הודיע כי לא יוכל לספק סיוע נוסף. 

בזירת המסחר בסחורות, לאחר עוד יום של ירידות חדות אתמול, החוזים על הנפט עולים היום בכ-1.2%. נפט אמריקאי מסוג WTI נסחר סביב 68.4 דולר לחבית (חוזה למאי), ונפט מסוג ברנט נסחר סביב 74.6 דולר לחבית. הזהב רושם ירידה קלה לכ-1,920 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי האירו מתחזק בכ-0.3% מול הדולר ונסחר סביב 1.061 דולר לאירו. הליש"ט מתחזק בכ-0.1%, והין היפני מתחזק בכ-0.3% סביב 133 ין  לדולר.

בתחום המאקרו, היום (15:15 שעון ישראל) תפורסם החלטת ריבית של הבנק המרכזי באירופה (צפי לעלייה של 0.5%). עוד בגוש האירו יתפרסם מחר מדד מחירים לצרכן. 

שוק האג"ח חזר לתמחר בסיכויים גבוהים את העלאתה הצפויה של ריבית הפדרל ריזרב בשבוע הבא, לאחר שבימים האחרונים נשמעו מספר הערכות שלפיהן הפד ישאיר את הריבית על כנה על רקע קריסת הבנקים בארה"ב. מה שהביא לשינוי המגמה בשוק הם נתוני האינפלציה, שהורו בהתאם לציפיות על קצב שנתי של 6%.

בתוך כך, התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב חזרו לעלות אחרי שצנחו בחדות בצל קריסת הבנקים. התשואה על האיגרות לשנתיים, שנחשבות רגישות יותר לשינויים בריבית, צנחה ב-0.6% ביום שני, וטיפסה לאחר מכן בחדות לרמה של 4.36%. אלא שאז הגיעה הדרמה סביב קרדיט סוויס ביום שלישי, הפילה את תשואת האג"ח ל-3.76%, וכעת היא עומדת על כ-3.97%.