כתבת השער של "האקונומיסט": "האם ביבי ישבור את ישראל?"

המגזין הכלכלי הבריטי הנחשב קורא לעצירת קידום הרפורמה המשפטית, שתסכן את הדמוקרטיה ותוביל את ישראל לדרך מסוכנת • לגבי נתניהו נכתב כי "הזמן שלו עבר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

המגזין הכלכלי הבריטי הנחשב "האקונומיסט" מקדיש את השער השבועי שלו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולמשבר הפוליטי שנגרם בשל הרפורמה המשפטית. מעל דגל ישראל קרוע ופניו של נתניהו, שואל המגזין: "האם ביבי ישבור את ישראל?".

הכתבה נפתחת בתיאור מחמיא של ישראל והישגיה. למרות שנים של מלחמות ואיומים קיומיים מתמשכים, ישראל הפכה למעצמה כלכלית עם סקטור הייטק משגשג, והתמ"ג לנפש (הנומינלי) התעלה אפילו על מקבילו באיחוד האירופי. ב"אקונומיסט" בטוחים ש"עכשיו אמור היה להיות הרגע של ישראל", עם זאת, המחמאות מתחלפות במהירות באזהרות.

עד כמה רחוק מתווה הנשיא מצרכי הקואליציה: בדקנו 4 פרמטרים מרכזיים | המשרוקית של גלובס
הכלכלן שהתפטר והמסמכים שנמחקו: רפורמת המשפט מפלגת את פורום קהלת 

"במקום חגיגות, ישראל עומדת בפני משבר", כותבים במגזין, ומציינים כי הרפורמה המשפטית שמציעה הממשלה הימנית "מערערת את שלטון החוק ומחלישה את הדמוקרטיה". 

לגבי נתניהו, במגזין כותבים כי בעוד שבעבר הוא התגאה ביכולתו לבצע החלטות קשות ולא פופולריות כדי לחזק את ישראל, כעת הוא מסתכן ב"בזבוז" המורשת שלו ובכך שישראל תתקשה להתמודד עם האתגרים החברתיים והגאופוליטיים של העשורים הקרובים.

ב"אקונומיסט" מציינים כי "הרפורמות הן פתרון גרוע לבעיה אמיתית". נכתב כי אכן דרוש פתרון לאקטיביזם השיפוטי שהתפתח בשל היעדר חוקה, אך הרפורמה המקודמת, שתאפשר לכנסת למנות שופטים ולהתגבר על החלטות בית המשפט העליון, תעניק כוח ללא גבולות לרוב זעום בבית המחוקקים.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

שלטון מפלג ופופוליסטי

לפי "האקונומיסט", ישנן שלוש סיבות עיקריות לכך שישראל פגיעה לשלטון מפלג ופופוליסטי. הראשונה היא הכלכלה, שלמרות שהיא יציבה וחזקה, היא מבוססת על טכנולוגיה ושירותים, כך שהיא תלויה באנשים שיכולים להגר. הסיבה השנייה היא התלות בארה"ב והעובדה שהאהדה המסורתית לישראל בשתי המפלגות השולטות נחלשת. כך, יותר מ-90 מחברי קונגרס כתבו לנשיא האמריקאי ג'ו ביידן נגד הרפורמה המשפטית. הסיבה השלישית היא הסכסוך הישראלי-פלסטיני לצד היחסים המורכבים עם החברה הערבית והחשש מהתלקחות נוספת באזורי יהודה ושומרון.

דרך ההתקדמות הנכונה עכשיו, לפי המגזין, היא עצירת החקיקה ומעבר לכינון חוקה בהסכמה רחבה. חוקה שכזו תוכל לקבוע את האיזונים בין הרשויות בצורה מוצלחת יותר.

את המאמר מסיים "האקונומיסט" בקריאה חריפה נגד נתניהו. "הזמן שלו עבר. כדי למנוע מביבי לשבור את ישראל, המתונים חייבים להתנגד לאחיזת הכוח שלו - וללחוץ על הקמת ממשלה שתציב את הדמוקרטיה הליברלית המצליחה והיחידה במזרח התיכון על דרך פחות מסוכנת", נכתב.