ועדות התכנון ב-17 ערים בארץ שובתות מהיום ועד להודעה חדשה

פורום ערי ה-15 מימש את האיום שלו, השבית את ועדות התכנון ולא יקבל קהל החל מהיום, וזאת במחאה על ההחלטה לשלב בחוק ההסדרים את פרקי הלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ותכנון ובנייה • גורמים המעורים במו"מ מסרו לגלובס כי גם השלטון המקומי ישבית את ועדות התכנון במקרה שהממשלה לא תיענה לדרישותיו עד יום חמישי

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ועדות התכנון במספר ערים ברחבי הארץ השביתו את הפעילות שלהם החל מהיום (א'), וזאת במחאה על החלטת הממשלה לשלב בחוק ההסדרים את פרקי הלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ותכנון ובנייה. 

יותר דירות ויישובים על חשבון איכות: מה עומד מאחורי השינוי בוועדות התכנון? 
השוק בקיפאון, והתחלות הבנייה צפויות לרדת: מה צפוי השבוע בנדל"ן

במסגרת השביתה שהתממשה החל מהיום לא יתקיימו ישיבות עם יזמים, קבלנים, פקידי ממשלה, רשות מקרקעי ישראל וכן הלאה. ישיבות שכבר נקבעו לשבוע הבא יוקפאו או יבוטלו, לא יינתן מענה טלפוני או מענה בדואר אלקטרוני, לא תהיה קבלת קהל, וכל ועדות התכנון והבנייה המקומיות ופעילותן יושבתו - לרבות ביטול כל הישיבות העתידיות המתוכננות של הוועדות המקומיות.

"הוועדות משביתות את כלל מחלקות ואגפי התכנון של העיריות ומהנדסי הערים, כולל מחלקות הרישוי של העירייה ומהנדסי הערים. כמו כן, לא יונפקו או יימסרו היתרי בנייה, אישורי תחילת עבודה, אישורים לרישום בטאבו וכדומה. יתרה מזו, לא יינתן מידע תכנוני בבקשות למידע, ולא יינתנו אישורים, מסמכים, מכתבים וכדומה", נמסר מפורום ערי ה-15.

בין היתר צוין כי "בימים הקרובים, וככל שהממשלה לא תפעל להסרה של הפרקים של הארנונה, תכנון ובנייה ותשתיות לאומיות מחוק ההסדרים, יתכנס הפורום כדי לדון בהחרפת המחאה".

הערים שבהם לא תתקיים פעילות הן כל חברות פורום ערי ה-15: אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב-יפו, שעומדת בין היתר בראשות הפורום באמצעות ראש העיר רון חולדאי. כמו כן, הפורום כולל עוד שתי עיריות שהצטרפו בשלב מאוחר יותר: עיריות אשקלון ועיריית רמת השרון.

בנוסף, גורמים המעורים בפרטי המשא-ומתן בין מרכז השלטון המקומי והממשלה מסרו לגלובס כי גם השלטון המקומי יממש את האיום שלו במקרה ש"משרדי הממשלה הרלוונטיים" לא יענה לדרישות, וגם שם ועדות התכנון ולא יקבלו קהל החל מיום חמישי.

פגיעה בסמכויות השלטון המקומי

על-פי טיוטת חוק ההסדרים, המדינה מציעה להקים קרן במסגרתה רשויות יקבלו מענק של 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה שניתן מאז 2021, אולם מימונה יגיע מקרן מיוחדת שאליה יופרשו כספים מהארנונה שלא למגורים, לפי רמת ההכנסה של כל עיר. בתוך כך יוצא שעיריות שיש להן פעילות מסחרית ואחוזי גבייה גבוהים, יפרישו בפועל את מלוא התקציב.

בנוסף לקרן, הופץ להערות הציבור תזכיר חוק לשילוב נציגים של משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות במוסדות התכנון. בתזכיר מוצע להגדיל את מספר הנציגים מטעם הממשלה בהרכב הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. על-פי התזכיר, נציגי הממשלה הנוספים ימונו מטעם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות.

לפני כשבוע איים השלטון המקומי ופורום ה-15 להשבית את פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה באופן מלא החל מהיום, וציין כי "חוק ההסדרים יפגע קשות בסמכויותיו וביכולותיו של השלטון המקומי לבצע את תפקידיו".

גם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, הודיע על מהלך דומה בוועדת הפנים של הכנסת, וציין כי השלטון המקומי ישבית את פעילות ועדות התכנון, כל עוד לא יחול שינויי בחוק ההסדרים, ואם המדינה לא תכניס את היד לכיס.

"אם לא יימצא פתרון להורדת מחירי הדיור, השלטון המקומי יכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות עד להודעה חדשה" אמר ביבס. "המינהל הרוויח 59.2 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות על קרקעות באזורי הביקוש, ועוד כמעט 20 מיליארד שקל ממיסוי. מכל ההכנסות הללו - לא חזר שקל אחד לזוגות צעירים". 

"מתקפה ממוקדת" 

ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר פורום ה-15, רון חולדאי, מסר: "ממשלת ישראל הולכת בניגוד גמור למגמה המקובלת בכל מדינות העולם, ובמקום לחזק את השלטון המקומי ולהרחיב את סמכויותיו ואת משאביו - היא מחלישה ומרוקנת אותו מתוכן.

"חוק ההסדרים שהממשלה מקדמת בימים אלה - הכולל בתוכו את הקרן להלאמת ארנונה, פרק תכנון ובנייה ופרק תשתיות לאומיות - הוא לא פחות ממתקפה ממוקדת של השלטון המרכזי על הערים הגדולות, תוך ביטול, איון ודריסה של סמכויות התכנון, הפיתוח, הרישוי על הבניה, הרישוי העסקי, איכות הסביבה והבריאות שלנו. ובנוסף על כל זה - הלאמה של הארנונה העסקית של הערים, דבר שיוביל לפגיעה קשה באיתנות הפיננסית הבסיסית שלנו וביכולתנו לספק שירותים למיליוני התושבים שלנו ולמיליוני המבקרים המגיעים לערים מדי יום". 

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, שעירו צפויה להשתתף בשביתת המרכז לשלטון מקומי ביום חמישי, מסר כי "טוב תעשה הממשלה אם תעצור את החקיקה האלימה, ובמקום לגזול סמכויות ותקציבים מהשלטון המקומי, תמצא את הדרך לחזק את עצמאות ומקצועיות השלטון המקומי על-ידי תיקון התקינה והתקצוב". 

לדבריו, "החקיקה השערורייתית שמקדמת הממשלה תגזול את הקופה הציבורית העירונית לטובת תיבת בזבוזים פוליטית עבור שרי ממשלה ותפגע באיתנות הכלכלית של הרשויות. בנוסף, הפגיעה בסמכויות השלטון המקומי בתכנון ובנייה בהליכי החקיקה המקודמים תהיה בכייה לדורות ותביא לחוסר יכולת של הרשויות המקומיות לתת שירות לציבור ולפוליטיזציה מלאה של מערך התכנון הארצי עם השפעה עד רמת הבית ברחוב בכל עיר ועיר. הציבור לא יוכל עוד לסמוך על עבודת הוועדות המקומיות ולא יוכל להיות בטוח שיש מי שבודק את התוכניות המוגשות מסביב". 

"גול עצמי" 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר בתגובה להשבתת פעילות תכנון ורישוי הבנייה בידי ראשי 15 הערים הגדולות: "זהו גול עצמי של ראשי הערים הגדולות. מדהים שראשי הערים הגדולות פוגעים במתכוון בתושבים שלהם עצמם, שלא יוכלו להיכנס לדירותיהם ושבניית הדירות החדשות שלהם תידחה בחודשים ארוכים".

לדבריו, "השביתה היא בוודאי צעד מוקדם מדי, שכן חשוב מאד לקיים דיונים ענייניים בין הממשלה לבין העיריות. "דווקא אנחנו הקבלנים יכולים לתווך בין העיריות לבין הקבלנים, שכן אנחנו אלה שהדיירים תלויים בהם באשר למועד תחילת וסיום הבניה. העיכובים פוגעים קשות בזוגות הצעירים. להשבתה כזו, מצד ראשי הערים, תהיה גם תרומה שלילית באשר להעלאת מחירי הדירות, שדווקא עתה נמצאים בהתמתנות".