מרוץ הבינה המלאכותית: מיקרוסופט וגוגל יכינו לכם את המצגות ויענו למיילים

המרוץ בין ענקיות הטכנולוגיה בתחום הבינה המלאכותית עולה שלב • הפיצ'רים החדשים יאפשרו לענות על מיילים, לכתוב הודעות קליטה אישיות לעובדים חדשים בארגון וליצור מצגות תוך שניות • המומחים: "צריך להבין איך משתמשים בטכנולוגיה, ולא האם זה יחליף את העובדים"

מרוץ הבינה המלאכותית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מרוץ הבינה המלאכותית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המרוץ בין ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט וגוגל על הבינה המלאכותית עולה שלב, והפעם מדובר בצעד צרכני משמעותי: לא עוד סיבוך עם אקסל, לא עוד מורכבות ב־Google Docs - החברות רוצות שבינה מלאכותית תסייע לכם להכין את המסמכים ולעבוד על מאגרי נתונים בצורה הקלה ביותר.

מיתוג חדש בפחות מיממה: מה הבינה המלאכותית באמת יכולה להציע 
ChatGPT קפץ מדרגה: מה כדאי לדעת על הגרסה האחרונה שלו? 
37 שנה לאחר ההנפקה: כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר במיקרוסופט מהיום הראשון? 

ההתקדמות המשמעותית בנושא היא הכנסת הבינה המלאכותית לאפליקציות המסמכים, המצגות ומאגרי הנתונים. הראשונה להכריז בשבוע שעבר, הייתה גוגל. לדברי גוגל, מדובר ב"רגע מכריע במסע שלנו לבינה מלאכותית". החברה הכריזה על כלים שונים למפתחים, עסקים וממשלות כדי להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת ולהפוך את השימושים היומיים שלנו לקלים יותר.

פיצ'רים חדשים של גוגל

אם עד כה הוציאה החברה פיצ'רים קטנים כמו Smart Compose ב־Gmail שמאפשרים להשלים מיילים שנכתבים בקלות, כעת מכריזה על השלב הבא (נכון לעכשיו רק לבודקים מהימנים): אחד הפיצ'רים החדשים ב־Google Docs וב־Gmail מאפשר להקליד את הנושא שרוצים לכתוב עליו, ולקבל טיוטה באופן מיידי. דוגמה נוספת של גוגל - "אם את מנהלת שמצרפת עובד חדש, למשל, תוכלי לחסוך את הזמן והמאמץ הכרוכים בכתיבת מייל קבלת הפנים לעובד. משם, אפשר להרחיב או לקצר את ההודעה, להתאים את הטון כך שיהיה מחויך או מקצועי יותר - והכל בכמה קליקים בלבד.

טייס המשנה של גוגל. בקשה מ־AI להכנת מצגת / צילום: צילום מסך
 טייס המשנה של גוגל. בקשה מ־AI להכנת מצגת / צילום: צילום מסך

לפי גוגל, הפיצ'רים החדשים שייכנסו בהמשך השנה יאפשרו לנסח, להשיב ולסכם בעזרת בינה מלאכותית בדואר האלקטרוני, לערוך ולבצע סיעור מוחות לטקסטים ב־Docs, ליצור תמונות וסרטונים בצורה אוטומטית ב־Slides, לקבל תובנות וליצור נוסחאות בקלות של טקסט ב־Sheets ועוד.

התשובה של מיקרוסופט

כמה ימים לאחר מכן, מיקרוסופט הגיעה עם המענה שלה. החברה הכריזה על Microsoft 365 Copilot, טייס המשנה לעבודה. הכלי משלב מודלים של שפה, כדי לספק תוצרים יותר טובים ובצורה יעילה ומהירה יותר. לדברי החברה, ובדומה לגוגל, הכלי ישולב בכל אפליקציות Microsoft 365 - מוורד, אקסל, טימס, פאורפוינט, אאוטלוק ועוד. הפיצ'רים האלו עדיין לא זמינים לכלל הציבור, אלא למספר לקוחות עסקיים של החברה.

הפיצ'ר של מיקרוסופט. בקשה מ־AI לעדכן קטלוג כסאות / צילום: צילום מסך
 הפיצ'ר של מיקרוסופט. בקשה מ־AI לעדכן קטלוג כסאות / צילום: צילום מסך

לדברי החברה, המערכת החדשה משפרת ומשנה את העבודה בכמה דרכים: ראשית, היצירתיות. בוורד, למשל, לא יידרש להתחיל מול דף ריק - אלא המערכת תיתן טיוטה ראשונה לעריכה. דוגמאות נוספות של החברה היא בפאורפוינט, שאפשר ליצור מצגות יפות עם הנחיה פשוטה והוספת תוכן מצד הלקוח או באקסל, שאפשר לנתח מגמות וליצור הדמיות של נתונים בעלי מראה מקצועי תוך שניות.

שנית, פרודוקטיביות. המערכת תדע לסכם שרשורי דואר אלקטרוני ותציע ניסוח מהיר של תשובות למיילים (פיצ'ר שקיים כבר בגוגל). בעזרת המערכת לדבריהם, יהיה אפשר לנהל את המיילים באאוטלוק בקלות רבה יותר.

ושלישית - כישורים. לדברי מיקרוסופט, הכלים הללו יהפכו את העובדים לטובים יותר במה שהם רוצים לעשות ולשלוט מהר יותר במה שלא למדו.

סביב ההכרזה, מיקרוסופט הציגה קפיצת מדרגה של ממש: לדוגמה, אתם מעוניינים ליצור מסמך מוכן על בסיס מסמך שהוכן כבר. יהיה אפשר לבקש מטייס המשנה לכתוב טיוטה ראשונית על בסיס מסמך אחר - ולקבל טקסט שיהיה אפשר לערוך אותו ולשנות כראות עיניכם. אותו דבר יוכנס גם באקסל, פאורפוינט ואחרות.

עם זאת, ישנה גם ביקורת שעיקרה - פגיעה בשליטה של המשתמשים והעובדים האנושיים. המומחים מסבירים שבינה מלאכותית היא לא באמת תחליף ליצירתיות ולכושר ההמצאה של אנשים אמיתיים. ד"ר גייל גלבוע פרידמן, חברת סגל בבית ספר אדלסון ליזמות באוניברסיטת רייכמן, מסבירה בשיחה עם גלובס כי "כבר כיום, הבינה המלאכותית עוברת מבחנים ברפואה או משפטים, כותבת מאמרים ועבודות ומייצרת יצירות אומנות. אני מעדיפה להסתכל על זה כראי לאנשים. הטכנולוגיה הזו למדה מתוך הרבה מאוד נתונים שלנו, משמע ראי לבינה האנושית".

"אין כאן משהו שאמור להתחרות בבנאדם. זה משקף את הבינה שלנו. צריך להבין איך משתמשים בטכנולוגיה החדשה הזו, ולא האם זה יחליף את העובדים".

המומחים: הרסנים הוסרו

המומחים השונים מסכימים כי חשוב להכיר בכך שהכלים הללו עושים טעויות, וכמו שהחברות מזהירות הם עדיין לא יודעים לספק תשובות בהכרח נכונות. ועדיין, האפשרויות כאן אדירות, כפי שמסביר ד"ר טל מימרן, מנהל מחקר של מרכז פדרמן לחקר הסייבר באוניברסיטה העברית וראש תוכנית 'בתכלית' (מכון למדיניות ישראלית).

"נראה עוד תעשיות, עוד גרסאות ניסוי, ועוד יצירת אהדה של הציבור לחדשנות ולאפשרויות שבפנינו", חוזה ד"ר מימרן. "נראה שכל הרסנים הוסרו וכולם מנסים לרוץ קדימה כמה שיותר מהר, וכמה שיותר רחוק. דוגמה לכך ניתן לראות בהתבטאויות של צה"ל שבחר להיות אחד הצבאות הראשונים שמודים בגלוי שהוא משתמש בבינה מלאכותית בשדה הקרב - למרות שהדבר פוגע בנו תדמיתית, עלול לסכן אותנו מבחינה ביטחונית ואף לייצר הפרה של דיני המלחמה".

לדבריו, "מערכות בינה מלאכותית משתפרות ומתפתחות עם כל יום שעובר, ומיושמות במגוון תחומי חיים - כלומר, הן לא רק הופכות את השירות עלינו למהיר יותר, אלא הן גם לומדות עוד ועוד אודותינו. ברור לנו כי בתיאוריה מערכות בינה מלאכותית יכולות לשתף פעולה נגד שחקנים אחרים, לרבות נגדנו. אנחנו חייבים להציב תמרור אזהרה או להחליט שיהיו תחומים שבהם לא ניגע".