חלופה קיימת ב"חליפה" חדשה: הוצגה "חלופת גולדקנופף לתמ"א 38"

מדובר בחלופה שקודמה עד היום כ"התחדשות בניינית" ע"י הרשות להתחדשות עירונית, ותקודם כעת במקביל לקידום חלופת שקד, ב־18 רשויות לפחות • לתוכנית יש פוטנציאל לתוספת של כ־625 אלף יח"ד

שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לא רק חלופת שקד: מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, הציג היום (ב') חלופה נוספת לתמ"א 38, המשותפת למשרד הבינוי והשיכון ולרשות. שמה הרשמי של התוכנית - "חלופת גולדקנופף לתמ"א 38". החלופה הוצגה בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. 

משבר הנדל"ן: הקבלנים הורידו רגל מהגז, והתחלות הבנייה צנחו ב-23% ברבעון האחרון של 2022 
הנחות של 400 אלף שקל על דירה: עכשיו זה רשמי - מחירי הנדל"ן בירידה | בדיקת גלובס
יותר דירות ויישובים על חשבון איכות: מה עומד מאחורי השינוי בוועדות התכנון?

מדובר בתוכנית אשר נוסחה "על בסיס" תוכנית שקידמה הרשות מאז הוכרז על סיומה של תמ"א 38, ונקראה "תוכנית להתחדשות בניינית". במסגרתה מקודמות ויקודמו תוכניות עירוניות שיחליפו את תמ"א 38, בשיתוף־פעולה בין הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לבין הערים עצמן. השאיפה היא לממש את התוכנית בסופו של תהליך בכ־30 הערים שבהן קודמה עד היום בפועל תמ"א 38.

לפני כמה שבועות אושרה להפקדה בוועדה המחוזית מרכז תוכנית ראשונה במסגרת "חלופת גולדקנופף", עבור העיר רמלה. ביבנה ישנה תוכנית נוספת בשלבים מתקדמים, שאמורה להיות מופקדת בשבועות הקרובים. תוכניות נוספות מקודמות כיום בערים נהריה, פתח תקווה, אשדוד, כפר סבא, ראשון לציון, קריית ביאליק, חיפה, רעננה, לוד, בת ים, אשקלון, באר שבע, רמת גן, בית שמש ובני ברק.

על־פי הערכות אנשי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, פוטנציאל תוספת יחידות הדיור באותן 18 הערים שבהן התוכנית כבר מקודמת הוא 624,870 יחידות דיור. עם זאת, מדובר בפוטנציאל מקסימלי: אין כל הבטחה שכל יחידות הדיור הללו ימומשו, וייתכן כי חלק מהבניינים ה"מסומנים" להתחדשות במסגרתה יקודמו בסופו של דבר במסגרת תוכנית פינוי־בינוי.

נזכיר כי לצד תוכניות לפינוי־בינוי, ישנה גם חלופת שקד לתמ"א 38, אשר אמורה להיות מקודמת במקביל לחלופת גולדקנופף, אך עדיין ממתינה לאישור סופי. ההבדל המרכזי בין שתי החלופות הללו הוא שבחלופת גולדקנופף ניתן יהיה להתקדם להיתר בנייה מול הרשות המקומית, ללא צורך במעבר בשלב התכנוני (גיבוש תוכנית בניין עיר), מה שאמור לקצר משמעותית את הזמן עד לבנייה בפועל. עם זאת, בחלופת שקד פוטנציאל זכויות הבנייה עשוי להיות גדול יותר. 

"רציפות וודאות" 

יצחק גולדקונפף, שר הבינוי והשיכון, מסר: "היום אנחנו מבשרים לשוק על רציפות ו־ודאות בדבר המשך ההתחדשות העירונית במתכונת תמ"א 38, באמצעות התוכניות העירוניות שמקדמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. בכל רשות מקומית שמתבצעים בה פרויקטים של התחדשות בניינים יחידים, ומעוניינת בהמשך של פעילות זאת, עבודה זו תימשך ללא הפסקה. לצד זאת סיכמתי על העמדת תקציב של 120 מיליון שקל לטובת מיפוי ותכנון מתחמי פינוי־בינוי בערי הפריפריה, כדי לייצר גם שם התחדשות עירונית".

עו''ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון
 עו''ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון

עו"ד אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יצרה חלופה עירונית, מותאמת ואיכותית יותר, ביחס לתמ"א 38 הארצית, אך באותה עת במתכונת המוכרת לשוק ואשר לא דורשת זמן למידה והסתגלות, על־מנת למנוע פער זמנים ופגיעה בפעילות זאת. יש לשמור על האפשרות לפעול לחידוש מבנה ישן יחיד, גם שלא במסגרת מתחם פינוי־בינוי רחב, שאינו תמיד אפשרי. המהלך יאפשר לנו להשלים את הגשת התוכניות המחליפות בכל הרשויות הרלוונטיות, ובכך יאפשר את המשך הפעילות מסוג זה בתחומן, באופן רציף".