משחטות בצפון בפנייה לשר הכלכלה: עלול להיווצר מחסור כבד בעוף ובשר

למעלה מ-20 משחטות בצפון פנו לשר הכלכלה ניר ברקת, הזהירו כי עלול להיווצר מחסור כבד בעוף ובשר, ודרשו ממנו לפתור את הבעיה מיידית • משרד הכלכלה: "התופעה של יצרנים שמאיימים השכם והערב על ייקור מוצריהם חייבת לעבור מן העולם"

עוף / צילום: תמר מצפי
עוף / צילום: תמר מצפי

שבועיים לפני פסח, למעלה מ-20 משחטות בצפון מזהירות כי עלול להיווצר מחסור כבד בעוף ובשר. משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן שלח היום (ב') מכתב לשר הכלכלה ניר ברקת בדרישה לפתור באופן מיידי את הבעיה, שעלולה לגרום להפסקת פעילות המשחטות ושלדבריהם תוביל למחסור חמור במוצרי עוף.

לא הוכח שגבתה מחיר מופרז על קוטג': העליון קיבל את ערעור תנובה 
מיתוג חדש בפחות מיממה: מה הבינה המלאכותית באמת יכולה להציע 
אחרי הרכישה: זאת התוכנית של חברת זנלכל למחלבות הגולן | ניתוח

תהליך הכשרת עוף מעורב בשימוש בכמות מלחים גדולה, כך שבסיום תהליך ההכשרה נוצרים עודפי נוזלים שנקראים "מי תמלחות". מים אלה צריך לפנות למסוף מיוחד שמזרים אותם לים לאחר טיהור, כיוון שאם יוזרמו למי התהום, הם ימליחו ויזהמו אותם.

עד היום, מי התמלחות היו מפונים לשני מסופים: מסוף א.ל.א בעכו והשפד"ן בראשון לציון. לטענת המשחטות, כמחצית מכמות העופות וחלק ניכר מבשר הבקר הנצרכים בישראל מסופקים על-ידי המשחטות בצפון הארץ, שמפנות את מי התמלחות למסוף א.ל.א. השטח עליו בנוי מסוף א.ל.א נמכר לחברת תדהר הראל מניבים, שמתעתדת להקים עליו פארק לוגיסטי, ומועד סיום ההסכם של המסוף מעבר לפינה - ב-31 במרץ.

במכרז שהוציא משרד הכלכלה בשנת 2018 זכתה חברת רותם טכנולוגיות, שלפי גורמים צפויה לסיים את הקמת המסוף בעוד כחצי שנה, כך שבמשחטות טוענים לפער של חצי שנה במקומות לפינוי מי התמלחות.

במכתב למשרד הכלכלה מזהירים כי "ככל שלא יינקטו הליכים מידיים אשר יעכבו את סגירת המסוף ו/או מתן פתרון מיידי חלופי הולם, הדבר יוביל לפגיעה קשה בכלל תושבי מדינת ישראל ובפרט בתושבי הפריפריה. פגיעות בלתי הפיכות אלה יתבטאו, בין היתר, בפיטורם של אלפי עובדים המתגוררים בפריפריה, בהכבדה משמעותית על העומסים הקיימים בכבישים ובסיכון תעבורתי ממשי, בזיהום אוויר וסביבתי כבד, ביצירתו של מונופול בענף, בפגיעה משמעותית ביוקר המחיה עקב עליית מחירים משמעותית ובמחסור במוצרים ובשירותים חיוניים לכלל הציבור.

"על כן, תעשייני הצפון דורשים ממשרד הכלכלה למצוא פתרון באופן מיידי לפינוי מי התמלחות כנדרש בחוק ולהארכת הפעילות של מסוף א.ל.א. כדי לאפשר אספקה שוטפת לעופות ובשר לקראת חג הפסח. כל בר-דעת מבין, בהתאם לעקרונות ההיצע וביקוש, כי מחסור שכזה עלול להשליך באופן מידי על יוקר העופות בעשרות אחוזים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתקופה שלפני חג הפסח".

משרד הכלכלה: "כשל שוק במגזר הפרטי"

אחד הפתרונות למניעת מחסור בעופות הוא בשינוע מכליות למסוף הפעיל הראשון, השפד"ן. גורם מקורב לנושא טוען כי "זה לא הגיוני לשנע מאה מכליות מהצפון לדרום ולסתום את כל הכבישים. החקלאים רודפים אחרי משרד הכלכלה, והמדינה לא עושה כלום".

במשרד הכלכלה הגיבו כי "התופעה של יצרנים שמאיימים השכם והערב על ייקור מוצריהם חייבת לעבור מן העולם. אזרחי ישראל הם לא בני-ערובה, והם יידעו לבצע קנייה חכמה אל מול מי שמאיים לפגוע בכיסם. מדובר בכשל שוק במגזר הפרטי שלא השכיל להיערך לפינוי פסולת ייצור בתהליך שחיטת עופות. משרד הכלכלה נחלץ לסייע לתעשייה להתגבר על כשל השוק שנוצר ופועל לילות כימים למצוא פתרון לסוגיה".

האם עכשיו צפויה הסתערות בימים הקרובים על חנויות במטרה להצטייד בעופות ובשר? במועצת הלול מרגיעים ואומרים כי אין מחסור בכמויות הפטם הצפויות להישחט בשלושת השבועות הקודמים לפסח. "בשלושת השבועות הרלוונטיים להוצאה לפני פסח, הוכנסו ללולים 14.8 מיליון אפרוחים, לעומת 14.4 מיליון אפרוחים בתקופה המקבילה לפני פסח אשתקד", הסבירו במועצה, והוסיפו כי "זוהי הכמות העונה על כושר השחיטה המקסימלי במשחטות על-פי אישורי השו"ט".

על המכתב לשר הכלכלה חתומים דוקטור גלעד וקסלמן דוקטור רחלי פרי ריכמן ועוד דויד בודנהיים ממשרד הרצוג.