אחרי הרכישה: זאת התוכנית של חברת זנלכל למחלבות הגולן

חברת זלנכל רכשה את המחלבה שנקלעה לקשיים תמורת 33 מיליון שקל • בכוונת הרוכשת להרחיב את סל המוצרים של המחלבה ולשפר עמדות בחוזים קיימים • ואיך יושפעו יתר השחקניות בענף?

מחלבות רמת הגולן / צילום: רפי קוץ. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מחלבות רמת הגולן / צילום: רפי קוץ. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי הקשיים שאליהם נקלעה בחודשים האחרונים, אשר הובילו להקפאת הליכים, מחלבות רמת הגולן נרכשת על ידי חברת זלנכל, המייצרת ומשווקת שימורי ירקות ופירות, תמורת 33 מיליון שקל.

בדיווח לבורסה ציינה זנלכל כי תרכוש את כל פעילות המחלבה, כשהכוונה לכל נכסיה, לרבות קווי ייצור, עיבוד ואריזה, ציוד קבוע, נכס המקרקעין בקצרין שבו ממוקם מפעל המחלבה, מלאי, קנין רוחני, מוניטין וזכויות אחרות, להוציא מזומנים וחובות לקוחות. החברה גם ציינה כי תשקיע במחלבה בשנה הקרובה 5־10 מיליון שקל.

המאבק על הסימן הרשום: האם אמזון מביאה לישראל את הול פודס מרקט?
הסכם שופרסל־ספאר: התחרות על המדפים מתחזקת, מי ייפגע? | ניתוח

בכוונת זלנכל להמשיך להעסיק את עובדי המחלבה בכל אתריה ולייצב את הפעילות המחלבה מבחינה תפעולית, טכנולוגית ומסחרית, והיא מציינת כי תבחן התקשרויות קיימות עם לקוחות וספקים.

מי שייעץ לחברה בתהליך הרכישה הוא אריק שור, שכיהן כמנכ"ל תנובה בשנים 2009־2016, ובמגוון תפקידים בכירים בחברות קניאל, חוגלה קימברלי ותדביק. במכרז התמודדה גם ויליפוד.

ההסכם עם שופרסל

מחלבות רמת הגולן הוקמה ב־1983, ומעסיקה כ־100 עובדים וכ־30 עובדי קבלן באזור התעשייה של קצרין שברמת הגולן, לצד מרכז לוגיסטי באזור התעשייה עמק חפר. מדובר במחלבה החמישית בגודלה בישראל, והיא רוכשת מדי יום חלב מכ־17 רפתות.

רוב מוצריה הם מוצרי חלב בפיקוח, ובמקביל היא מייצרת עבור המותג הפרטי של רשת שופרסל, שהזרימה לקופתה כמיליון שקל לאחר שנקלעה לקשיים וצברה חובות בסך כ־40 מיליון שקל. החברה התמודדה במשך תקופה ארוכה עם קשיים תזרימיים והפסדים מצטברים, שנבעו בעיקר בשל עלייה מתמשכת במחירי החלב הגולמי ועלויות ותשומות הייצור.

לפי הערכות, זלנכל תיקח את המחלבה קדימה, ובצעדים מדודים תרחיב את סל המוצרים הלא מפוקח בנישות שבהן יהיו לה ערך מוסף גבוה. כאמור, המחלבה התמקדה עד כה בעיקר במוצרי החלב המפוקח, וייתכן שכעת, בבעלות חדשה, תיכנס לקטגוריות חדשות של יוגורטים, גבינות מיוחדות ותחליפי חלב.

בכל הנוגע למותג הפרטי של שופרסל לא צפוי להיות שינוי. עם זאת, בדיווח ציינה זנלכל כי היא תהיה רשאית להשתחרר מהתקשרויות חוזיות שונות שבהן קשורה המחלבה, מה שיכול להעיד על רצון החברה להתחיל את ההסכמים וההתקשרויות מחדש בתנאים שונים מאלו שנחתמו בתקופת הניהול הקודם.

נזכיר כי זנלכל קיימת יותר מ־80 שנה, וכבר רכשה בעבר מותגים מפסידים והפכה אותם לרווחיים, כך שייתכן שתצליח לפעול באופן דומה גם הפעם. אמנם מדובר בכניסה ראשונה של החברה לשוק החלב, אולם גורם בכיר בשוק מוצרי הצריכה "הם תעשיינים אמיתיים. יש להם ניסיון במגע בין חומר גלם חקלאי לתעשייה.

"נכון שאין להם ניסיון עם חומר גלם מהחי, אבל הם יכולים לדבר עם החקלאים. הם מכירים תעשייה, ועכשיו החליטו להתרחב לתחומים נוספים. מדובר בסינרגיה בתחום הסחר והמכירות, אלה אותם הלקוחות".

הגורם הבכיר מצביע גם על שופרסל, ומציין כי קמעונאית המזון הגדולה בישראל "הוכיחה בכסף בתקופת הכינוס שחשוב לה שמחלבות רמת הגולן תתפתח, ותהיה מחלבה גדולה וטובה. שיתוף הפעולה ביניהן רק יושבח ויגבר".

השפעה מוגבלת

זלנכל הוקמה ב־1940, ונרכשה על ידי דב שינפלד בשנת 1947. ב־1983 הונפקה בבורסה בתל אביב, וכעבור חמש שנים רכשה את פעילות "פרי זה". עשור לאחר מכן רכשה את פעילות מפעל השימורים יכין.

בקטגוריות שבהן פועלת זלנכל היא מתמחה בהרחבת סל המוצרים, הן מבחינת טכנולוגיות הייצור והן בחומרי הגלם. בחלקם מדובר בזנים המגודלים עבור החברה, כמו בזני החומוס והאפונה למוצרים שמיוצרים ביכין. בהתחשב בכל זה, ככל הנראה בזלנכל יתמקדו גם הפעם במוצרים מיוחדים שיבדלו את המחלבה הוותיקה לעומת השוק.

ואיך יושפעו יתר השחקניות בענף? בכיר בשוק החלב מציין כי כמחלבה שרוכשת כ־20 מיליון ליטר בשנה - לעומת תנובה שרוכשת כ־800 מיליון ליטר - השפעתה של מחלבות הגולן מוגבלת. "לא מדובר בהיקפים גדולים, אבל בתקופות של מחסור בחלב זה יכול בהחלט להשפיע. בעולם של מחסורים, כשנכנסת עוד מחלבה שיודעת להדביק את פער המחזור, זה יהיה טוב מאוד".

נזכיר כי מחיר החלב המפוקח עלה ביוני ב־4.9%, ולפי הערכות הוא צפוי להתייקר בעוד כ־16% במאי הקרוב, אז ייכנס לתוקף מנגנון אוטומטי שבמסגרתו יתעדכנו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. בשבועות הקרובים ייפגשו נציגי המחלבות, המגדלים והאוצר כדי לדון בפתרונות אפשריים - למשל ביטול המע"מ, כנהוג ברוב מדינות אירופה.