הסכם שופרסל־ספאר: התחרות על המדפים מתחזקת, מי ייפגע?

שיתוף־הפעולה בין רשתות המזון הישראלית וההולנדית נחתם, ובכפוף לאישור הממונה על התחרות, כבר מתגבשת האסטרטגיה השיווקית • האם נראה בקרוב קטגוריות חדשות בסניפים, אילו ספקים ישלמו מחיר, ומה יקרה למותג הפרטי?

חנות של רשת Spar / צילום: Shutterstock
חנות של רשת Spar / צילום: Shutterstock

עכשיו זה רשמי: שופרסל מביאה את SPAR ההולנדית לישראל. הרשת הודיעה כי לאחר החתימה על מזכר ההבנות בדצמבר האחרון, היא חתמה עם עמית זאב על הסכם להשקת SPAR ישראל באמצעות חברה משותפת, כאשר זאב יכהן כמנכ"ל החברה. העסקה עדיין כפופה לאישור הממונה על התחרות.

הרפורמה להגבלת כוח היבואנים ירדה מהפרק, ובדיפלומט נושמים לרווחה
חוק הסדרים מרוכך: הדרך של רשתות המזון לעקוף את הממונה
רשות התחרות: ספקים גדולים לא יוכלו לסדר מוצרים על המדפים ברשתות המזון

לפי ההסכם, החברה המשותפת תוחזק על־ידי שופרסל (19.9%) וזאב (80.1%), אך בהמשך עשויים להצטרף שותפים נוספים. לחברה יוענק זיכיון להפעלת חנויות תחת המותג SPAR וכן ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי SPAR בישראל שיימכרו בסניפים. ל־SPAR יש למעלה מ־10,000 מוצרים, המשווקים ב־48 מדינות.

עמית זאב / צילום: טל פלינט
 עמית זאב / צילום: טל פלינט

ההסכם מסדיר את יחסי הצדדים בחברה המשותפת, אשר יוכלו להתחרות זה בזה - למשל, שופרסל תאפשר לספאר לרכוש ממנה מוצרים. בנוסף, שופרסל תעמיד לחברה המשותפת, במספר אבני־דרך, סכום של 28 מיליון שקל, חלקו כהשקעה וחלקו כהלוואת בעלים.

לדברי אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, "ההסכם מהווה נדבך נוסף בפעילותנו להוזלת יוקר המחיה בישראל, על־ידי הכנסת מגוון רחב של מוצרים בסטנדרטים בינלאומיים ובמחירים הוגנים, בכדי להגביר את התחרות בשוק המזון ומוצרי הצריכה".

ספאר

תחום עיסוק: רשת קמעונאות מזון
היסטוריה: הרשת נוסדה בהולנד ב־1932, וכיום פועלת ב־48 מדינות עם כ־13.5 אלף סניפים
נתונים: ב־2021 הסתכם מחזור המכירות השנתי בכ־41.2 מיליארד אירו. קצב הצמיחה השנתי עומד על 5.1%, והרשת צופה שתגיע למכירות של 50 מיליארד בשנת 2025

עמית זאב ציין כי "החתימה על ההסכם היא אבן־דרך משמעותית בהגעתה של רשת SPAR לישראל, אשר תביא עמה סטנדרטים בינלאומיים, רעננות, חדשנות ושפע של מוצרים במגוון רחב של סגמנטים, אשר יאפשרו תחרות על ליבו ועל כיסו של הצרכן הישראלי".

התחרות אכן צפויה להתעצם, לטובת הלקוח, אך במקביל האסטרטגיה השיווקית צפויה להשתנות - ויש שחקנים בשוק שעלולים להיפגע.

משחק הקטגוריות

ספאר מחזיקה כ־13.5 אלף חנויות ברחבי העולם, אשר משרתות 14.5 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות שלה עמד ב־2021 על כ־41.2 מיליארד אירו. קצב הצמיחה השנתי של הרשת עומד בממוצע של כ־5.1%, ועל־פי התחזיות שלה עצמה, היא צפויה להגיע למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו ב־2025.

הרשת פועלת במודל של שותפים מקומיים, ועל־פי הערכות הצדדים, החברה המשותפת תקים לפחות 10 סניפים בשלוש השנים הראשונות לפעילותה - זאת בעוד שקרפור תשיק תוך מספר חודשים 40־50 סניפים.

בשופרסל לא מתחייבים ללוחות זמנים בנוגע לשאלה מתי יחלו מוצרי SPAR להופיע על המדפים, כל עוד לא ניתן אישור הממונה על התחרות, אך כבר הוערך בעבר כי זו לא צפויה לסרב למהלך שיגביר את התחרות בענף. אם וכאשר יינתן האישור, שופרסל תחליט אילו מוצרים היא מעוניינת לייבא, כשלפי הערכות, כבר בפעימה הראשונה ייכנסו מאות מוצרים במגוון רחב של קטגוריות.

לשם כך, שופרסל תצטרך לבחון באילו קטגוריות קיים פוטנציאל להחדיר לשוק מוצר נוסף, לראות מהם המוצרים הקיימים בחו"ל באותה קטגוריה, והאם משתלם לה לייבא אותם - בהתאם לחסמי הרגולציה, העלויות והכשרות. עניין נוסף הוא שבקטגוריות מסוימות לא קיימים מוצרי המותג הפרטי, ובקטגוריות אחרות קיים מגוון של 7־8 שחקנים.

כידוע, שטחי המדף מוגבלים, ומישהו יהיה חייב להיפגע. האם אלה יהיו הספקים הקטנים, הגדולים, או המותג הפרטי של הרשת עצמה? גורמים בענף גורסים כי אין לשופרסל כוונה לבצע קניבליזציה עצמית. לספאר העולמית יש עשרות אלפי מוצרים במגוון קטגוריות ורמות איכות, מהן נגזר המחיר. שופרסל תוכל לבחור מוצרים ברמות מחיר שונות - חלקם זולים מהמותג הפרטי, וחלקם לא.

עניין של טעם

נקודה מעניינת היא שיתוף־הפעולה שיכול להירקם בין הזכיינים: מוצר של ספאר העולמית יכול להתאים פחות לחיך הישראלי, אבל שופרסל תוכל לפנות לספק של ספאר במדינה אחרת שטעמיה קרובים יותר לטעם הישראלי, ולייבא ממנו ישירות - תוך שימור תנאי הקנייה של הרשת.

בכל מקרה, ניתן לצפות כי לאחר שמוצרי SPAR יחדרו לשוק, חלק משטחי המדף יוקטנו לטובת המותג הבינלאומי. התשובה מי יסבול מכך - השחקנים הגדולים, הקטנים, הלוקאליים או הבינלאומיים - תתגלה רק בהמשך.