החוק שיכשיר את חזרתו של דרעי לתפקיד שר אושר בקריאה ראשונה

הצעת החוק לפיה בג"ץ לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית על מינוי שרים אושרה בקריאה ראשונה, בתמיכה של 63 חברי כנסת מול 55 שהתנגדו • מחר יתקיימו ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

אריה דרעי, יור ש"ס / צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב
אריה דרעי, יור ש"ס / צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

לקראת ההצבעה בקריאות שנייה ושלישית על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שיתקיימו מחר (ג') בבוקר, מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה כי בג"ץ לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית על מינוי שרים. החוק, המכונה "חוק דרעי 2", נועד לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לשוב לכהן כשר, למרות שמינויו נפסל בבג"ץ. 63 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 55 שהתנגדו, והיא תוחזר לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

המשנה ליועמ"שית: "חקיקה שיש בה להיטיב עם אדם אחד" 
יועמ"שית הכנסת הייתה שותפה בכתיבת הנוסח החדש של החוק לבחירת שופטים
בשתיים בלילה הודיעה הקואליציה: כך ייראה השינוי בוועדה למינוי שופטים

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מינוי שרים על-ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב'ליבת הפעילות הדמוקרטית'. בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה".

חברי האופוזיציה נאמו בדיון שהתקיים במשך שעות. ח"כ גדעון סער אמר: "מה מניע את כל התיקונים האלה? האם זו ראייה קונסטיטוציונית רחבה, תובנות עמוקות לשיפור ולשינוי שיטת הממשל שלנו? רק אינטרסים אישיים. החוק שאנחנו דנים עכשיו - מטרתו שקופה: לנסות לדאוג לאדם אחד שבג"ץ פסל את מינויו לשר, בכל זאת להתמנות לשר, על אף הפסיקה".

היועץ המשפטי לכנסת הציע במהלך הדיונים לדחות את החלת החוק, כדי לא לעשות זאת בסמיכות לפסילת מינויו של דרעי בבג"ץ, אך הצעתו נדחתה. 

רוטמן הפתיע עם ההצבעות על הוועדה לבחירת שופטים

בתוך כך, הערב הודיע יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, לחברי הוועדה כי מחר בבוקר תתקיים הצבעה על שינוי הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית. חברי האופוזיציה זעמו על סדר הזמנים, כך שרק הערב פרסם רוטמן את הנוסח העדכני של הצעת החוק. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס פנו ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "כינוס ועדת החוקה מחר היא זילות של הכנסת וזילות של חקיקת חוק יסוד שיוביל לשינוי מהותי של שיטת הממשל בישראל".

הם מבקשים להורות לח"כ רוטמן לכנס דיון נוסף בהשתתפות חברי הכנסת ומומחים, ולאפשר זמן נוסף ללימוד והבנת ההצעה החדשה ולכתיבת הסתייגויות.

ח"כ גלעד קריב מהעבודה כתב בטוויטר הערב: "רוטמן פרסם את הנוסח הסופי של החקיקה לפני שעה וקצב את הזמן להגשת ההסתייגויות עד מחר בבוקר. חוק בריוני שמקודם בבריונות על-ידי חבורה של בריונים פוליטיים. הריכוך היחיד שיש במתווה רוטמן-לוין החדש הוא החלפת ה-D9 בריכוך ארטילרי".