גילה אדרעי | בלעדי

אדרעי קיבלה תפקיד והתחייבה לא לרוץ בבחירות לועד

ג'וב תמורת פרישה: נסיבות עזיבתה של גילה אדרעי את ועד העובדים מתחילות להתבהר ולגלובס נודע כי התפקיד שאליו תמונה מגיע בד בבד עם הבטחה שלא לפעול בועד העובדים ולא להתמודד בבחירות להנהגתו • מקורביה מסרו: "רכילויות של גורמים עלומי שם לא ראויות להתייחסות"

גילה אדרעי / צילום: איל יצהר
גילה אדרעי / צילום: איל יצהר

לגלובס נודע כי מאחורי נסיבות עזיבתה של גילה אדרעי את תפקיד יו"ר ועד עובדי הרכבת עומד סיכום בינה ובין הנהלת החברה על קבלת תפקיד של סגנית מנהלת אגף דלק בחברה. המשרה החדשה בדרגה 18, שעות נוספות, שעות כוננות ואחזקת רכב בתמורה לכך שלא תעסוק בענייני ועד העובדים ולא תתמודד בבחירות לועד העובדים. ההסכם אושר על ידי ההסתדרות ועל ידי הממונה על השכר באוצר.

חברת דלק אירופית מוכרת את התחנות שלה. מה ההשלכות בישראל | ניתוח 
הדילמה של מירי רגב: לוותר על אגרת הגודש או על תקציבי עתק | ניתוח 
מבני ברק ועד פתח תקווה: למה חניוני הענק החדשים הם הבעיה ולא הפתרון | ניתוח

הסיכום נועד כדי לאפשר לאדרעי להתקדם לתפקיד אחר ולסיים את כהונתה בועד, זאת לצד הבטחה מצידה, לפיה לא תוכל להתמודד בבחירות לראשותו כל עוד היא נמצאת בחברה. אולם כריכה ושזירה של הדברים זה בזה מעלה לכל הפחות תמיהה. בקרב עובדי הרכבת יש רבים שביקרו את הפרישה של אדרעי לצד קבלת התפקיד - וכעת אנו מפרסמים כי הדברים אכן נקשרו זה בזה.

יש הטוענים שאדרעי, שנודעת כמנהיגת עובדים בולטת ומחויבת, ניצלה את מעמדה כדי להגיע ל"דיל" שיטיב עמה אישית, בייחוד כשהסיכום מולה נסגר ישירות מול הנהלת הרכבת עם החתימה על ההסכם הקיבוצי בתחילת החודש שעבר. ההסכמים חתמו תקופה סוערת בת כמה שנים שבמהלכה אדרעי ניהלה מאבק מול ההנהלה במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי, שהגיע לעתירות שונות לבתי הדין לעבודה.

מקורביה של אדרעי מסרו בתגובה: "רכילויות של גורמים עלומי שם לא ראויות להתייחסות. מי שתמיד הכפיש, ימשיך להכפיש. לא מעניין".

הודיעה על פרישה לאחר החתימה על ההסכם הקיבוצי

המשא ומתן להסכם קיבוצי נמשך יותר מארבע שנים בין ההסתדרות, הנהלת הרכבת והממונה על השכר. במסגרת ההסכם, לפי הודעת ההסתדרות, יקבלו כ-3,700 מהעובדים תוספת שכר רוחבית, בנוסף לקידום פרויקט החשמול, מנגנון לביטחון תעסוקתי עד 2039 והסדרה של שורת נושאים נוספים. החתימה נערכה בתחילת חודש פברואר במעמד שרת התחבורה מירי רגב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, יו״ר רכבת ישראל משה שמעוני, מנכ״ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר ויו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי.

אתמול הודיעה אדרעי לעובדים על פרישתה. "אחרי שנים ארוכות כל כך בוועד, ב-2 קדנציות קשות וסוערות, אבל רק אחרי שידעתי להוביל להישגים ולהסכמים הטובים ביותר עבורכם\ן, אני מניחה את המפתחות וצועדת לעבר היעד המקצועי הבא שלי כסגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה. אחרי 35 שנים כעובדת ברכבת, כנראה שהגיע גם הזמן שלי", כתבה אדרעי לעובדים. עוד כתבה כי "כל הניסיונות לפגוע בי, ע"י האנשים החזקים בישראל ועושי דברם, נעשו כדי לפגוע בכם\ן. ורק בגלל שהם הבינו שאני יודעת יותר. זה הכוח שתמיד היה לי והוא נתפס בעיניהם כמאיים. זו הסיבה היחידה שהפכו אותי למטרה, שניסו להשתיק אותי, לשבור אותי. אבל האמונה בצדקת הדרך, בעבודה המאורגנת והמחויבות שלי כלפיכם\ן ניצחו גם את הימים והלילות החשוכים ביותר. האהבה והתמיכה שקיבלתי מכם\ן וגם מעובדים ועובדות ממקומות עבודה אחרים היו תמיד מקור גאוותי, הרוח תחת כנפיי".

עוד כתבה לעובדים כי "מעולם לא עניין אותי להיות 'חביבת הקהל' או לשאת חן בעיני מישהו. עניין אותי רק! להיות יו"ר הוועד הכי טובה לעובדות ועובדי הרכבת, ואת זה עשיתי. ואף פעם לא עשיתי לבד, הייתה לי השגחה מלמעלה ולצידי לאורך השנים עמדו חברי הוועד בכל הסקטורים, בצפון ובדרום. ואני יכולה לומר לכם\ן היום שנלחמנו בשבילכם\ן, כל הזמן ובכל הכוח וזו גם ההזדמנות שלי להודות להם על שנים של עבודה קשה, על העמידה יחד, בכל אתגר, ועל ההישגים המשותפים".

אדרעי היא אחת ממנהיגות העובדים הבולטות והמשפיעות במגזר הציבורי כששתי הקדנציות שמילאה בראשות ועד העובדים של רכבת ישראל היו סוערות. כהונתה הראשונה החלה בשנת 2010 ולמשך שנתיים עד שהודחה בידי ההסתדרות ובספטמבר 2017 היא נבחרה שנית לתפקיד, לאחר שהבחירות נקבעו בעקבות פניתה לבית הדין לעבודה.

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל איננה מתייחסת לעניינים הקשורים בעובדיה בתקשורת".