סמוטריץ' על המהפכה במערכת המשפט: "נמשיך לתקן באופן מאוזן"

בהצהרה משותפת עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "המתווה איננו סוף הדמוקרטיה, מי שטוען אחרת לא עושה זאת ממניעיםענייניים" • סמוטריץ' הוסיף כי "זה לא סוד שיש גורמים מהמחנה שלנו שרצו רפורמה מקיפה כבר עכשיו, אבל זה לא תהליך נכון. החלטנו להאט ולהושיט יד"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ויו''ר הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ויו''ר הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים הערב (ג') הצהרה משותפת לציבור עם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, והדגיש שוב כי הממשלה תמשיך לקדם את המהפכה במערכת המשפט, בדגש על הוועדה לבחירת שופטים. השר קרא להידברות ואמר: "נקיים שיח מלא עם כל מי שירצה, אנחנו קשובים לכל חלקי העם", אך הוסיף כי החקיקה תימשך.

האזהרה החריפה של הבכירים והתגובה של השר: מאחורי הקלעים של הדרמה באוצר 
המהפכה המשפטית והכלכלה: סמוטריץ' כבר לא יוכל להתכחש לאזהרות של בכירי האוצר | פרשנות 
סמוטריץ' מגיב לביקורת בתוך האוצר על החקיקה המשפטית: "יש במשרד גורמים שמתנגדים אידאולוגית" 
באגף התקציבים מזהירים את סמוטריץ': "החקיקה המשפטית עלולה להביא לאובדן של עד 100 מיליארד שקל בשנה" 

עוד אמר סמוטריץ' כי "מתווה הוועדה מהווה תיקון חשוב ומפיג חששות רבים. המתווה איננו סוף הדמוקרטיה, מי שטוען אחרת לא עושה זאת ממניעים ענייניים". הוא התייחס ל"ריכוך" שהציעה הקואליציה ואמר:  "זה לא סוד שיש גורמים מהמחנה שלנו שרצו רפורמה מקיפה כבר עכשיו, אבל זה לא תהליך נכון. החלטנו להאט ולהושיט יד".

יו"ר הציונות הדתית המשיך בהצהרתו ואמר כי "משבר האמון בבתי המשפט מסוכן לדמוקרטיה. כיום אנו, נבחרי הציבור של המחנה הלאומי, מאוחדים לתקן, אבל חשוב לעשות את זה במתכונת מאוזנת שלוקחת בחשבון את ההתנגדות של האחים שלנו".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

שר האוצר סיכם את דבריו והוסיף כי "יש לנו אחריות לשמור על הילדים, אז אנחנו מתקנים באחריות. אנחנו נבטיח ייצוג הולם לכל חלקי העם. לא עוד שופטים שממנים את עצמם. נמשיך בעזרת השם בתיקון החשוב. לאט, בזהירות, בהקשבה, ונקיים שיח מלא בתהליך. אנחנו קשובים. אנחנו אוהבים את כולם, וכולם אחינו".

הודעת סמוטריץ' מגיעה אחרי אזהרות ראש אגף התקציבים, הכלכלנית הראשית והיועץ המשפטי של האוצר מפני השלכות המהפכה המשפטית על כלכלת המדינה - מירידה בדירוג האשראי ועד ירידה חדה בתוצר ובמסים. הכלכלנית הראשית הציגה אומדנים מקיפים, שכוללים פגיעה, לפי חישוב גלובס, לנזק בסדר גודל של 300 מיליארד שקל לתוצר, בהבשלה מלאה של המהפכה המשפטית.