סמוטריץ' מגיב לביקורת בתוך האוצר על החקיקה המשפטית: "יש במשרד גורמים שמתנגדים אידאולוגית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב היום לפרסום האזהרות של גורמי המקצוע הבכירים באוצר בנוגע להשלכות החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה • "המטרה של הפרסום המגמתי הזה היא כמובן להשתמש בו כעוד כלי במאבק ברפורמה מצד מתנגדיה, ועל הדרך לפגוע בכלכלת ישראל"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: ניב מוסמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: ניב מוסמן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב בפייסבוק על הדיון הלילי שנערך במשרד האוצר, בו הזהירו גורמי המקצוע הבכירים את השר מפני השלכות החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה. סמוטריץ' ביקש להדוף את תחזיות הפקידות המקצועית לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית, וחזר על עמדתו לפיה "הרפורמה תהיה טובה מאוד לכלכלת ישראל".

כשסמוטריץ' נכנס לאוצר המתינו לו 5 מינויים בכירים. מאז הרשימה רק גדלה | בדיקת גלובס 
באגף התקציבים מזהירים את סמוטריץ': "החקיקה המשפטית עלולה להביא לאובדן של עד 100 מיליארד שקל בשנה" 
החשכ"ל בהתייחסות ראשונה למשבר המשפטי: "המצב הנוכחי מטריד. מצפים לפתרון שיחזיר את רמת הוודאות" 
מאז דחיית מתווה הנשיא: פרמיית הסיכון של ישראל קפצה, והשקל מאבד גובה

"הבוקר התפרסמו בצורה מגמתית חלקים מניירות רקע שהוכנו באגפים המקצועיים של משרד האוצר לדיון מאקרו שהתקיים אצלי על המצב הכלכלי ועל ההשלכות האפשריות של הרפורמה המשפטית החשובה שאנחנו מובילים על הכלכלה הישראלית", פתח סמוטריץ' את דבריו.

"אתחיל ישר מהסוף: המטרה של הפרסום המגמתי הזה היא כמובן להשתמש בו כעוד כלי במאבק ברפורמה מצד מתנגדיה, ועל הדרך לפגוע בכלכלת ישראל - שגם זו כבר הפכה שיטה נלוזה אצל מי שאצלם המטרה מקדשת את כל האמצעים ומוכנים לשרוף כאן הכול כדי למנוע את התיקונים הקריטיים שאנחנו מובילים במערכת המשפט".

באשר למחלוקות בתוך האוצר סביב הרפורמה המשפטית, ציין סמוטריץ': "באופן טבעי, במשרד האוצר, כמו בכל משרדי הממשלה, יש גורמים שמתנגדים אידאולוגית לרפורמה. יש כמובן גם מי שתומכים, ויש כאלה שפחות עסוקים בזה.

"כדמוקרט שדוגל בפלורליזם ומאמין בריבוי דעות ככלי שמסייע בבירור האמת, אני חסיד גדול של שיח פתוח ודוחף אליו במשרד בכל התחומים. אני גם לא נבהל מניהול השיח הזה אל מול הציבור בתקשורת, פשוט כי אין לי מה להסתיר (אם כי אני תמיד מעדיף לנהל אותו יותר על השולחן בשמות ובפנים גלויות ופחות בהדלפות פחדניות לתקשורת בשם 'גורמים בכירים'... אבל גם מזה אני לא נבהל). לכן שמחתי גם על הדיון אתמול, וניהלתי אותו במשך שעות רבות בעומק ובצורה עניינית עם הרבה הקשבה. אני מקווה שההקשבה הייתה הדדית בין כולנו בהנהלה".

סמוטריץ' ניסה להרגיע את הרוחות וציין כי "נתוני השווקים של התקופה האחרונה כפי שהוצגו ממשיכים ללמד על איתנותה של הכלכלה הישראלית, וכלל האינדיקטורים סבירים לחלוטין וממש רחוקים ממלמד על סערה שממתינה לנו מעבר לפינה. לעמדה זו שותף גם בנק ישראל בשורה של הערכות מצב שוטפות שהוא מבצע". 

"ההנחה שהרפורמה פוגעת במוסדות הדמוקרטיים - שגויה" 

עם זאת, סמוטריץ' התייחס גם לסיכונים שהוצגו בפניו על-ידי הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, יועמ"ש האוצר אסי מסינג ואחרים: "הוצגו אכן מחקרים המלמדים על קשר בין פגיעה במוסדות הדמוקרטיים והחלשתם לדירוגי הכלכלה במגוון סוגי דירוג, וכמובן על השלכות פגיעה בדרוגים האמורים על הכלכלה, בהקשרי ריבית וצמיחה וממילא הכנסות המדינה מסים".

"אלא שזו בדיוק הנקודה", המשיך סמוטריץ' בביסוס טענתו, "השיח הזה מתבסס על ההנחה השגויה, שלא לומר מופרכת, שהרפורמה פוגעת במוסדות הדמוקרטיים. מניחים את המבוקש ואז בונים עליו תילי-תילים של מגדלים פורחים באוויר.

"יש אכן מי שמבקשים להציג את הרפורמה ככזו, אבל אני משוכנע, וכך יתר חבריי למחנה הלאומי ורוב העם, שהרפורמה שאנחנו מקדמים לא רק שלא תחליש את הדמוקרטיה הישראלית, אלא שהיא תחזק אותה ותקדם אותה לעבר המודלים של דמוקרטיות מערביות מתוקנות. הרפורמה תתקן עיוותים קשים שקיימים בדמוקרטיה הישראלית ואינם קיימים בשום דמוקרטיה מתוקנת בעולם. ממילא הדרוג שלנו לא אמור להיפגע ואפילו יכול לעלות כתוצאה מכך".

סמוטריץ' סבור כי בסוף הדרך, המשקיעים הזרים וסוכנויות דירוג האשראי שהתריעו מפני החקיקה המשפטית בישראל, ישתכנעו בצדקת הדרך של הממשלה: "שקר לא מחזיק מעמד לאורך זמן. אנחנו מנהלים מאבק הסברתי נגדי, מציגים את הרפורמה בצורה מקצועית מול הגורמים שאנחנו עובדים מולם בארץ ובעולם, ובמקביל פועלים כאן בקואליציה כדי לדייק ולטייב את סעיפי הרפורמה השונים, תוך הקשבה לביקורת ולהערות מצד הגורמים האחראיים בקרב מתנגדי הרפורמה, שהמניעים שלהם הם חיזוק הדמוקרטיה, הכלכלה והמדינה ולא פגיעה בהם".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

"אני משוכנע כי הרפורמה שנקדם בסוף, בשיח ובהקשבה, תהיה טובה מאוד לכלכלה הישראלית", כתב שר האוצר והסביר: "היא תחזק את הוודאות בעולם החוזים הכלכליים (אחרי שנים של 'פרשנות תכליתית' שסיכלה את הוודאות המשפטית בעולם העסקי, העמיסה עלויות סיכון גדולות על שלל עסקאות במשק ומחייבת הוצאות עתק משפטיות לליווי כמעט כל צעד, ואחרי התערבות שערורייתית של בית המשפט במתווה הגז שפגעה אנושות באמון של משקיעי ענק בממשלה וביכולת לחתום איתה חוזים), ובעיקר תחבר מחדש סמכות ואחריות (אחרי שנים שבהם הסמכות התנתקה מהאחריות והועברה מנבחרי הציבור שנושאים באחריות הכוללת לפקידים וליועצים משפטיים עתירי סמכות ונעדרי אחריות), ומילא תביא בהכרח למודל ניהול סיכונים גמיש יותר ולהרבה פחות רגולציה ובירוקרטיה. שחרור הכלכלה הישראלית מכבלי הרגולציה והבירוקרטיה העודפת החונקת אותם יהיה מנוף צמיחה אדיר לכלכלה".

השר התייחס גם למתווה הפשרה של הקואליציה בחקיקה: "מתווה מאוזן, שגם מי שלא אוהב אותו לכתחילה יכול בהחלט לחיות איתו, וגם במאמץ ובדמיון יצירתי רב לא ניתן לראות בו פגיעה בדמוקרטיה", כתב סמוטריץ'.