הגיעה העת שההסתדרות תפעל נגד המהפכה המשפטית

ההסתדרות לא יכולה להסתפק בקריאה לעצירת החקיקה, היא חייבת לפעול • הרפורמה, אם תתקבל כלשונה, תגרום לפגיעה בעובדים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הכותב הוא שותף במשרד נ. פינברג ושות' ומומחה בדיני עבודה

המהפכה המשפטית מתקדמת, וההסתדרות עומדת צופה מהמרפסת. כל הפניות שנעשו עד כה לארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, להצטרף למחאת ההמונים הדורשת את ביטול הליכי הרפורמה המשפטית, נותרו ללא תשובה. מובנת הייתה ואף מקובלת עליי מאוד עמדתו של יו"ר ההסתדרות, לפיה ראשית לכל על ההסתדרות להתמקד בהשגת הישגים ישירים לעובדיה.

לעמדתו, כפי שניתנה לפני מספר שבועות, הצטרפות שתיעשה למחאה המשפטית תגרור פגיעה בכוחותיו הממוקדים בהשגת הסכם קיבוצי מיטיב לעובדים. זה היה נכון לאותה העת, והנה חלפו כמה שבועות, והשתנו הנסיבות באופן קיצוני:

ראשית, נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות לבין משרד האוצר. שנית, הקיטוב הקיצוני בעם מחריף, וברור שיש לו השפעה מיידית גם על ציבור העובדים במדינה. שלישית, יו"ר ההסתדרות הודיע לאחרונה כי ככל שהנשיא יפרסם מתווה מטעמו, ההסתדרות "יחד עם ארגוני המעסיקים" תעמוד לצידו. ואכן, נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם מתווה, אולם מתווה זה נדחה, ניתן לומר, על הסף, על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ובעקבותיו על-ידי כל מפלגות הקואליציה.

בנסיבות אלה נדמה לי כי הגיעה העת שההסתדרות תפעיל את כוחה הארגוני כ"גיים צ'יינג'ר", משום שאני סבור כי כך אכן תיתפש התערבותה בעצירת הקיטוב והדרישה המוחלטת מצידה כלפי שני הצדדים להיכנס למשא-ומתן מיידי ולפתור את המשבר בהסכמות.

פגיעה ממשית

איני בא לקבוע מסמרות לגבי צדקתו של צד זה או אחר, ונראה כי זו עמדת ההסתדרות עד היום. אולם גם ההסתדרות, ויו"ר ההסתדרות בראשה, חייבים לצאת מהמרפסת כמשקיפים ולגרום, בהפעלת משקלה הרב, לא רק בהצהרות על הצורך בעצירת החקיקה, למשבר הקיטוב בעם להסתיים לאלתר. ברור לכל כי הרפורמה המשפטית, אם תתקבל כלשונה, עלולה לגרום, לפחות בחלקה, לפגיעה בציבור העובדים.

אין זה סוד שחלק גדול, אם לא רוב, מחברי ההסתדרות הם אוהדי הליכוד או חברים בו. אין לי ספק שגם אלה יתמכו בדרישה להתערבות ההסתדרות לסייע לעצירת ההידרדרות הנמשכת.

ההסתדרות הייתה מאז ומעולם הגוף הגדול המייצג את העובדים במדינה, ולכן אך טבעי שהיא לא תעמוד מהצד, ויפה שעה אחת קודם. נכון שמדי פעם נשמע קולו של יו"ר ההסתדרות, אך זהו המועד הנכון אם לא האחרון לנקוט צעדים מעשיים.

עד כה נשמעו בעצימות גבוהה סקטורים אחרים במשק - אנשי עסקים, ראשי ההייטק, איגודי התעשיינים, חיילי מילואים ועוד. לכן, ההסתדרות היא זו שצריכה עתה לשנס מותניים, כי היא זו המאגדת בתוכה עובדים רבים מכל הענפים וקצוות הארץ ומשקפת את קולו האמיתי של העם.

המצב רק מחמיר

לעניין זה אסתמך על עמדתו של פרופ' דניאל פרידמן, שהיה והינו אחד ממתנגדיו הגדולים של בית המשפט העליון: אולם גם הוא, כמו השופטת בדימוס הילה גרסטל, תומך בעצירת כדור השלג ובניהול משא-ומתן ליצירת מערכת, מושכלת ומוסכמת של תיקון המשפט.

עובר יום ועוד יום, והמצב רק מחמיר. אנו נמצאים בקיטוב שלא היה כמותו, והשסע הולך ומעמיק. פעמיו של חג הפסח נשמעים, ועל ההסתדרות לגלות אחריות כלפי ציבור החברים והעובדים, הנאנקים תחת הנטל הכלכלי ותחת יוקר המחיה המאמיר על רקע המצב והאינפלציה. גם למתחים הנפשיים ולמצב-הרוח הלאומי ראוי להתייחס.