לחמש את תיק ההשקעות: כך תיחשפו למגזר התעשייה הביטחונית

סכסוכים רחבי-היקף, בהם למשל מלחמת רוסיה-אוקראינה, הם הזדמנות לתעשייה הביטחונית הגלובלית • בד-בבד עם הצמיחה המואצת של התעשייה, משקיעים ברחבי העולם נוהרים ומצטרפים ל"מרוץ החימוש" האינטנסיבי • אילו חברות ותעודות סל צמחו כתוצאה מהמתיחויות?

קווי הייצור של טילים במפעל Lockheed Martin בארה''ב / צילום: Associated Press, Evan Vucci
קווי הייצור של טילים במפעל Lockheed Martin בארה''ב / צילום: Associated Press, Evan Vucci

הכותב הוא שותף בקרני פמלי אופיס. אין באמור משום ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול־דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו.

מלחמות הניעו את תחום התעשייה הביטחונית מאז ומעולם, וככל שהמלחמה עוצמתית וממושכת יותר, כך שוק התעשיות הביטחוניות נוסק לגבהים.

למרות רוח גבית מהמלחמה באוקראינה: שחיקה ברווחיות אלביט
אירופה מתחמשת, והתעשיות הביטחוניות בישראל נהנות ממבול של עסקאות ענק  

המלחמה הקשה והמתמשכת בין רוסיה ואוקראינה הזניקה את הביקוש הבינלאומי לנשק, מערכות לחימה והגנה, ויצרה הזדמנויות שיווקיות יוצאת דופן לשחקניות בתחום. מומחים מעריכים כי המלחמה עשויה להגדיל את הוצאות הביטחון באירופה ביותר מ-60%, עד 488 מיליארד אירו בשנה (519.7 מיליארד דולר) עד שנת 2026. מדינות נוספות ברחבי העולם המתמודדות עם סוגיות גיאופוליטיות לא פשוטות, מצטרפות אף הן למרוץ החימוש. כך, סין למשל, הגדילה את תקציב הביטחון שלה לשנה זו ב-7.2%, והודו מתכננת להגדיל את הוצאות הביטחון שלה ב-13% ולנתב מיליארדים שיושקעו בכלי נשק חדשים.

 

התחזקותן של השחקניות המובילות בתעשייה הביטחונית הגלובלית, נשענת גם על היחלשותה של התעשייה הביטחונית הרוסית. רוסיה הייתה מהמדינות המובילות בייצור ובסחר גלובלי בנשק, אך כיום, כשהיא זקוקה למרבית הנשק שלה לצורך המלחמה באוקראינה, נפתחה הזדמנות למדינות נוספות.

צרפת מנצלת את החשש שנוצר בהודו - שרוסיה הייתה ספקית הנשק העיקרית שלה - ומחזקת את יחסי המסחר איתה. תאלס הצרפתית (Thales), קבוצת האלקטרוניקה הביטחונית הגדולה באירופה, הודיעה על חיזוק שרשרת האספקה שלה בציפייה לביקוש גובר. טורקיה שמחה לגלות כי למל"טים הזולים שלה יש ביקוש רב מהרגע שאוקראינה השתמשה בהם להבסת הפלישה הראשונית של רוסיה, ודרום קוריאה נענתה למכור כדורים ארטילריים לארה"ב. המלחמה באוקראינה פותחת הזדמנות גם בפני קבלן ההגנה הגרמני Rheinmetall, שצופה כי מכירותיו יגיעו השנה עד 7.4-7.6 מיליארד אירו.

במזרח, הודו וסין פועלות כל אחת להרחבת ייצור הנשק המקומי שלה, בשאיפה להפוך ליצרניות נשק גלובליות.

הובלה בלתי מעורערת של ארה"ב

ועדיין, שנה לאחר פרוץ המלחמה, ענף החימוש העולמי נושא עיניו לעבר ארה"ב כיצרנית הנשק הבלתי מעורערת, מה שמאפשר לה למצב עצמה כיצואנית דומיננטית בעולמות הנשק וההגנה. חברות אמריקאיות נאבקות כיום לעמוד בביקושים האדירים לנשק, ולמשחק נכנסות גם יצרניות בגודל בינוני שזוכות בהזדמנות לפריצת דרך.

התעשייה הביטחונית כוללת מעבר לנשק המשמש ביבשה, בים ובאוויר גם יצרני מטוסים, ספינות וצוללות לחימה, וכמובן מתחומי המחשוב - רשתות IT, פיתוח וייצור מערכות ממוחשבות, הגנת סייבר, ואמצעי ראייה דוגמת מכ"מים חלקם עבור משרד ההגנה האמריקאי וסוכנויות ממשלתיות אחרות.

מכירות הנשק הגלובליות של חברות אמריקאיות זינקו בכמעט 50% בשנת 2022, ליותר מ-153 מיליארד דולר.

אחת החברות האמריקאיות הנסחרות והמובילות בעולם לייצור מטוסים וספינות מלחמה, נשקים, מערכות לחימה, אבטחה וביטחון, היא לוקהיד מרטין  Lockheed Martin (LMT) הפועלת בתחום התעופה, החלל והטילים. זו חברת ההגנה הגדולה בעולם ונחשבת לקבלן הגדול ביותר של ממשלת ארה"ב כולל קבלן ראשי של מטוס הקרב חמקן מהדור החמישי והיקר בעולם, שפותח ביוזמת ארה"ב ובריטניה במטרה להחליף את מטוסי הקרב של הדור הרביעי.

המשקיעים במניית LMT השיגו תשואה בולטת של 73% בשלוש השנים האחרונות שעלתה ב-60% במהלך השנים הללו. שווי השוק של לוקהיד מרטין נכון להיום הוא 120 מיליארד דולר.

ג'נרל דיינמיקס  General Dynamics (GD) היא אחת משתי בונות הספינות הצבאיות הראשיות ובעלת פורטפוליו של טנקים וכלי רכב יבשתיים שהופכים אותה לאחד מהספקים המומלצים עבור צבא ארה"ב, וכספקית שירותי ה-IT הגדולה ביותר בהתמקדות בהגנה, היא זוכה ליציבות מסוימת בהכנסות, גם בזמנים שבהם הפנטגון (משרד ההגנה) מקצץ ברכישות ציוד. שווי השוק של GD כיום הוא 60 מיליארד דולר.

נורת'רופ גרומן  Northrop Grumman (NOC), הוא קונצרן ספנות, תעופה, חלל וביטחון. החברה היא יצרנית המערכות הביטחוניות השלישית בגודלה בעולם, יצרנית מערכות המכ"ם הגדולה ביותר, ויצרנית כלי השיט המובילה בעולם. נורת'רופ גרומן אחראית למפציצים חמקנים וקשורה קשר הדוק לטריאדה הגרעינית - שילוב של טילים גרעיניים, מפציצים וצוללות המיועדים "להכות בחזרה" במקרה שהאומה תותקף. שווי השוק של החברה נע סביב 69 מיליארד דולר.

תעודות סל עם חשיפה לתעשייה הביטחונית

ישנן כמה תעודות סל המציעות חשיפה לתעשיות הביטחוניות, נפרט כמה מהן.

Invesco Aerospace & Defence (PPA) היא תעודת סל המחזיקה במגוון רחב של מניות, חלקן של חברות שאינן חברות הגנה "טהורות", כגון כאלו העוסקות בייצור אזרחי בחלל. עם זאת, היא תעודת הסל הקרובה ביותר לתחום התעשייה הביטחונית. PPA עלתה בכ-5% במהלך 12 החודשים האחרונים (מחודש מרץ 2022), וכמו יתר תעודות הסל בתחום התעשיות הביטחוניות, גם היא הגיעה לשיא בחודשים האחרונים.

iShares U.S. Aerospace & Defense (ITA) היא תעודת סל המציעה חשיפה לחברות אמריקאיות המייצרות מטוסים מסחריים וצבאיים וציוד הגנה אחר, וכן גישה ממוקדת למניות תעופה וחלל מקומיות ולמניות בתחום הביטחון על ידי מעקב אחר מדד Dow Jones US Select Aerospace & Defense Index. היא מחזיקה ב-35 מניות בסל שלה עם נכסים מנוהלים בשווי 5.7 מיליארד דולר (נכון ל 7 במרץ 2023). תעודת הסל נסחרת בהיקף יומי ממוצע של כ-701,000 מניות והיא בתחזית סיכון בינונית. כמו תעודות הסל האחרות בתחום, גם ITA מראה עמידות ומקבלת דחיפה לאחרונה, לאור המתיחות המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה שעלולה לגרום להגדלת הוצאות הביטחון.

SPDR S&P Aerospace & Defense (XAR) היא תעודת סל בעלת נכסים מנוהלים בשווי 1.58 מיליארד דולר והיא משקיעה במניות המרכיבות את מדד S&P Aerospace & Defence Select Industry המנסה להרחיב את החשיפה מעבר ל"קבלני הפריים" השולטים בקצה העליון של השוק הביטחוני. זאת על ידי שילוב של חשיפה לתעשייה בינונית וקטנה. חמש האחזקות המובילות בתעודת הסל: Northrop Grumman ,Aerojet Rocketdyne Huntington Ingalls Industries ,Howmet Aerospace ו-Hexcel, מהוות כ־20% מסך הנכסים בתיק (נכון למאי 2022).

ARK Space Exploration & Innovation ETF (ARKX) היא קרן מנוהלת אקטיבית ממוקדת תעופה וחלל" המנוהלת על ידי Ark Invest של קאת'י ווד. כמו ברוב תיק ההשקעות של Ark, תעודת סל זו מתמקדת בעיקר בצמיחה. במקרה זה, המשמעות היא שיש לקרן נכסים רבים בחברות ממוקדות בתעשיית החלל כמו גם בחברות טכנולוגיות אחרות התומכות במשימות תעופה וחלל.