לידיעת המוחים: איך אפשר להתגונן מפני אלימות בהפגנות?

מה קורה במגע של הגוף עם אמצעי פיזור הפגנות, ועם גופים אחרים בצפיפות? וכיצד אפשר להתגונן?

הפלת המחסומים של המשטרה בקפלן / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
הפלת המחסומים של המשטרה בקפלן / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

על פי מגזין Scientific American, העיניים הן האיבר הרגיש ביותר בהפגנה. הן עלולות להיפגע מגז פלפל או גז מדמיע, חלקיקים קטנים הניתזים מרימוני הלם, וכן מכדורי גומי.

המחקרים שמגלים: מה גורם למחאה להצליח או להיכשל | חזית המדע

כדי להימנע מכך אפשר להרכיב משקפת, אם כי רק משקפת מקצועית תעניק הגנה מכדורים. עדיף להימנע מיציאה להפגנה עם עדשות מגע, שמאריכות את הזמן בו נשארים החומרים הרעילים בעיניים. מבחינת שטיפת העיניים, הומר היעיל העיקרי הוא מים, וחשיפה לאוויר נקי. חלב, סודה לשתיה וחומרים אחרים המוצעים לעיתים ברשת לשטיפה של גז מדמיע או פלפל, אינם באמת מועילים.

רימוני הלם יכולים לפגוע באוזניים, כלומר פגיעה בשמיעה, בשיווי המשקל, יצירת טנטום או מיגרנות. אטמי אזניים יכולים לעזור, ואפילו במידת מה חסימת האוזניים באמצעות הידיים. אוזניות המשמשות פועלים באתרי בניה יכולות לעזור, אבל לא סביר שמישהו ייסחב עם אזניות כאלה להפגנה.

העור רגיש גם הוא לפגיעות של גז מדמיע ופלפל. כמו עם עדשות מגע בעיניים, גם קרם הגנה על העור יכול להשהות את משך הזמן שהחומרים הרעילים צמודים לגוף ולכן מומלץ להימנע מכך (אם אין לכך מחיר של חשיפה מוגזמת לשמש ישירה לאורך שעות). עדיף ללבוש חולצות ארוכות ומכנסיים ארוכים, ובמקרה של חשיפה, להתקלח מיד כשמגיעים הביתה. מערכת הנשימה יכולה גם היא להיפגע מחומרים לפיזור הפגנות והתשובה היא מסיכת פנים n95, כמו אלה ששימשו אותנו בקורונה.

סיכון נוסף בהפגנות הוא סיכון הימחצות, שכן כיתור הקהל זו טקטיקה נפוצה לשליטה במחאות. שינויים בצפיפות הקהל יכולים להתרחש תוך דקות ספורות. איך נדע שהקהל מגיע לצפיפות מסוכנת? אם קבוצה גדולה של אנשים זזה ופתאום כולם נעצרים, זו יכולה להיות עדות לכך. אם אתם חשים שאיבדתם שליטה על כיוון התנועה שלכם, זה הזמן לנסות לעזוב את האירוע.

אם הצפיפות הפכה מסוכנת, חשוב להישאר עומדים בכל מחיר, להשאיר את הידיים מורמות ולא מוצמדות לצידי הגוף.

רוב התמותה באירועי הימחצות, נובעת ממחסור בחמצן או מכך שהריאות מחוצות כך שהן לא יכולות להתרחב ואי אפשר לנשום. כדי להתגונן, אפשר גם לתפוס עם היד הדומיננטית את המרפק של היד השנייה. כך אתם יוצרים מעין מגן על אזור הריאות. אפשר ללבוש את תיק הגב מלפנים לאותה מטרה.

כאשר ההמון זז, עדיף לזוז איתו מאשר לנסות לפעול נגדו. יש לבזבז כמה שפחות חמצן על דיבורים וצעקות, אלא לפעול בשקט בשיתוף פעולה עם האנשים שלידכם. עדיף לא להביא ילדים קטנים להפגנות צפופות מאוד, אך אם הם כבר נמצאים, כדאי לסחוב אותם על הכתפיים או לסחוב אותם כ"שק קמח", כשהרגליים שלהם סביב המותניים שלכם.

היה ונפלתם לרצפה, הפוזה הכי פחות גרועה היא תנוחה עוברית כשגבכם כלפי מעלה תוך שאתם מגינים על הראש עם הידיים.

באשר לאלימות מכוונת מצב מפגינים אחרים, המציאות היא שקשה מאוד להתגונן מפניה. העצות העיקריות הן להגיע בקבוצה גדולה ולא להישאר לבד, להיות ערים לסביבה, לתכנן נתיבי מילוט ואף פעם לא ליזום ויכוח.