לאחר שנה קשה במיוחד: מה עשו קופות הגמל ברבעון הראשון?

בזמן ששוקי המניות בעולם מסכמים רבעון חיובי, הבורסה המקומית רשמה מגמה שלילית • לפי התחזית של מיטב, למרות הירידות בתל אביב, קופות הגמל רשמו תשואה חיובית • עד כמה גדול הפער בין המסלולים השונים?

תשואות קופות הגמל / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio
תשואות קופות הגמל / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio

קופות הגמל וקרנות הפנסיה סוגרות רבעון בצל תנודתיות בשווקים ופערים גדולים בין ביצועי הבורסה המקומית למקבילותיה מעבר לים.

שוקי המניות בעולם הציגו מגמה חיובית. בארה"ב, מדד ה-500 S&P עלה ב-5.5%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.9% ומדד הנאסד"ק, עלה בשיעור חד של 14.8%.

דוחות חברות הנדל"ן מגלים ממה הן חוששות יותר: עליית הריבית או המהפכה המשפטית | ניתוח
מוותרים על הטבת המס ובורחים: משיכות ענק מקרנות ההשתלמות  בדיקת גלובס

גם באירופה נרשמה מגמה חיובית. הדקס הגרמני עלה ב-11.5%, הקאק הצרפתי עלה ב-12.2% והיורוסטוקס 50 עלה בשיעור של 13%. גם בבורסה של יפן נרשם רבעון חזק ומדד הנייקי טיפס ב-6.5%. כך עולה מנתוני בית ההשקעות מיטב.

לעומת זאת, בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה שלילית: מדד ת"א 35 ירד ב-3.2%, מדד ת"א 125 ירד בשיעור של 4.8%, מדד ת"א 90 ירד ב-9% ואילו מדד יתר 60 ירד בשיעור חד של 11.4%.

איך השפיעו הפערים הללו על ביצועי קופות הגמל והפנסיה? על פי התחזית של מיטב, החוסכים בקרנות הגדולות במסלול הכללי נהנו מתשואה חיובית של 0.9%. הם מוסיפים כי הפערים בין כלל הקופות נעים בטווח של 0.3% ברף התחתון לבין 1.5% בעליון. כלומר, הפערים בין הקופות השונות עשויים להיות גדולים אך הפירוט המלא יתפרסם רק בעוד כשבועיים.

במסלול המנייתי, התשואה החיובית הממוצעת עומדת על 1.8% ברבעון הראשון. גם פה הפערים עשויים להיות גדולים, כאשר טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע במנעד של בין תשואה חיובית של 0.5% לבין תשואה חיובית של 3%.

בנוסף לכך, במיטב צופים כי החוסכים לפנסיה במסלול ״מקיפה לבני 50 ומטה״ נהנו בממוצע מתשואה חיובית של 1.7% מתחילת 2023. המסלולים לבני 50 ומעלה נהנו מתשואה חיובית ממוצעת של 1.3%-1.4%.

מה קרה בחודש האחרון

בחודש מרץ לבדו רשם המסלול הכללי בקופות הגמל תשואה חיובית ממוצעת של 0.2%, והמסלול המנייתי הציג תשואה של 0.3%.

במיטב מסבירים כי בחודש מרץ נרשמו עליות שערים בשוקי המניות בחו"ל, ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בארץ, והן האחראיות לתשואה החיובית של הקופות.

אחרי שנה קשה במיוחד

הביצועים הטובים ברבעון הראשון מגיעים לאחר שנה קשה במיוחד לקופות הגמל וקרנות הפנסיה.

קופות הגמל השיגו בשנת 2022 תשואה ממוצעת שלילית של כ-8%, ותשואה שלילית כפולה במסלולי המניות - 15.5%.

זאת, לאחר רצף חיובי במיוחד של שנים שבהן המשקיעים השיגו תשואות נאות. בחמש השנים האחרונות שלפני 2022 (2017-2021) ובעשר השנים האחרונות (2012-2021) קופות הגמל הכלליות הציגו תשואה שנתית ממוצעת חיובית של 7.3% ו-6.7% בהתאמה.