שוק העבודה בארה"ב מאט: 236 אלף משרות נוספו בחודש מרץ

דוח התעסוקה בארה"ב הציג ירידה במספר הגיוסים בחודש מרץ, זאת לאחר שבוע של נתונים שאותתו גם הם על האטה • החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים כעת ביציבות

מה צפוי להציג דוח התעסוקה האמריקאי היום, וכיצד זה ישפיע על מדיניות הפד? / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
מה צפוי להציג דוח התעסוקה האמריקאי היום, וכיצד זה ישפיע על מדיניות הפד? / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

15:32

דוח התעסוקה בארה"ב לחודש מרץ קרוב לתחזיות: נוספו למשק האמריקאי 236 אלף משרות. שיעור האבטלה נמוך מהתחזיות ועומד על 3.5%. השכר לשעה עלה ב-0.3% בחודש מרץ, זהה לתחזיות האנליסטים.

הצפי המוקדם היה לתוספת של 229 אלף משרות ושיעור אבטלה של 3.6%. בחודש שעבר המשק האמריקאי הוסיף 311 אלף משרות ובינואר נוספו 504 אלף משרות, ושיעור האבטלה בפברואר עמד על 3.6%.

דוח התעסוקה מושך תשומת-לב רבה של משקיעים, זאת בעיקר בשל השפעתו על מדיניות הריבית של הפד. ככל שהנתונים חזקים יותר ומעידים על שוק עבודה הדוק, גוברים הלחצים להעלאות ריבית נוספות. בדרך כלל יש לדוח השפעה גדולה על הנעשה בוול סטריט, אך הפעם בגלל "יום שישי הטוב" אין מסחר והוא מתחדש רק ביום שני.

החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים כעת ביציבות ללא תנועה משמעותית.

08:06

עיניי המשקיעים נשואות היום (ו') לנתוני התעסוקה לחודש מרץ בארה"ב, שיאותתו על המשך הדרך של הפדרל ריזרב. הדוח יפורסם היום ב-15:30, למרות שלא מתקיים מסחר בבורסות וול סטריט לרגל חג יום שישי הטוב.

ברקע המתיחות הביטחונית: השקל מאבד גובה מול הדולר, האירו בשיא של שנתיים 
אחרי יותר משנה של מלחמה, הכלכלה הרוסית מתחילה להתפרק 

על פי הערכות האנליסטים, שוק העבודה צפוי להציג האטה ומספר המשרות החדשות יעמוד על כ-239 אלף בלבד, בעוד שבפברואר המשק האמריקאי הוסיף 311 אלף משרות ובינואר נוספו 504 אלף משרות. על פי הצפיות שיעור האבטלה יישאר על 3.6%.

במהלך השבוע כבר פורסמו מספר מדדים שלפיהם ניתן להסיק שהניסיונות של הפד לצנן את השוק מתחילים לשאת פרי. כך, אתמול פורסם נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה (לשבוע שנגמר ב-1 באפריל) שהיה גבוה מהצפוי ועמד על 228 אלף תביעות לעומת צפי ל-200 אלף.

ביום רביעי פורסם מדד התעסוקה של חברת ADP, שמייצג את השינוי במספר המועסקים במגזר הפרטי במהלך חודש מרץ. היקף המשרות החדשות במרץ עלה ב-145 אלף בלבד, בעוד הצפי היה לעלייה של 200 אלף, וכאשר בפברואר נוספו 261 אלף שכירים חדשים. במהלך הרבעון הראשון כולו נוספו בממוצע כ-175 אלף משרות חדשות בחודש, לעומת 216 אלף ברבעון האחרון של 2022 ו-397 אלף ברבעון הראשון באותה השנה. "נתוני השכר במרץ הם חלק מכמה איתותים לכך שהכלכלה מאטה", מסרה הכלכלנית הראשית של ADP, נלה ריצ'רדסון, עם פרסום הדוח. "מעסיקים נסוגים אחרי שנה חזקה בגיוס עובדים וצמיחה בשכר".

הדוח של ADP, שמעניקה שירותי כוח-אדם לחברות פרטיות בארה"ב, משמש כתחזית לנתוני השכר הרשמיים של משרד העבודה האמריקאי. עם זאת, יכולים להיות שינויים מהותיים בין המספר של ADP למספר הרשמי של הממשלה.

ביום שלישי פורסם כי מספר המשרות החדשות שנפתחו עמד על 9.93 מיליון, בעוד שהצפי היה ל-10.4 מיליון משרות חדשות. מדובר בפעם הראשונה זה שנה וחצי שהנתון נופל מתחת ל-10 מיליון.

מה יעשה הפד?

הדוח היום יספק תמונת מצב אחרונה של שוק העבודה לפני הפגישה הבאה של הפד לקביעת המדיניות ב-3 במאי. ונתוני אפריל צפויים להתפרסם רק ב-5 במאי.

ב-22 במרץ העלה הפד את הריבית ב-0.25% לרמה של 5%-4.75% ומהתחזיות העדכניות שפרסם הבנק המרכזי עולה כי הוא מתכנן עוד העלאה אחת בלבד השנה, כנראה בשיעור של 0.25%. עם זאת, נכון לעכשיו החוזים בשוק חצויים בנוגע לאפשרות של העלאת ריבית נוספת. המשקיעים מתמחרים שההסתברות לכל אחת מהאפשרויות (העלאה של 0.25% או השארת הריבית על כנה) עומדת על כ-50%.

הכלכלנית הראשית של אוקספורד אקונומיקס ננסי ונדן הוטן ציינה בסקירה ביום שלישי כי למרות שהדוח היום צפוי להראות האטה מתמשכת בשוק העבודה, הוא כנראה לא ירתיע את הפד מהעלאת הריבית ב-0.25% נוספים. "ההתמתנות לא תשכנע את הפד ששוק העבודה מאט במידה מספקת להגעה ליעד של אינפלציה של 2%", כתבה.

בתוך כך, מודל ההסתברות למיתון של בלומברג, המסתמך על 13 אינדיקטורים, רואה סיכוי של 97% למיתון כבר ביולי הקרוב, לעומת 76% בעדכון הקודם - וזה עוד לפני שהביא בחשבון את השפעות המשבר הבנקאי והזינוק במחירי הנפט. ההסתברות למיתון בעוד 12 חודשים נותרה על 100%.