במשרד רה"מ מכחישים את הפרסומים לפיהם בכירים במוסד עודדו את ההפגנות נגד הממשלה

בתזכיר שהודלף מהפנטגון נכתב כי הנהגת המוסד קראה לעובדים בארגון ולאזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט • התזכיר דל בפרטים, ולא ברור מי בצמרת המוסד הוא זה שעודד את ההפגנות • ממשרד רה"מ נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים: "הפרסום הלילה בעיתונות האמריקאית הוא שקרי ומופרך לחלוטין"

ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע / צילום: Reuters, Amir Cohen
ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע / צילום: Reuters, Amir Cohen

דליפה של עשרות מסמכי מהפנטגון, העוסקים בין היתר בסין ובמלחמה באוקראינה התגלתה אתמול (ש'). כעת, כלי תקשורת מרכזיים בארצות הברית, ביניהם הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, מפרסמים: בתזכיר שהודלף נכתב כי הנהגת המוסד עודדה את העובדים בארגון ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט.

צה"ל תקף בסוריה; נתניהו יפגוש את לפיד לעדכון ביטחוני | סיקור שוטף 
"מי שחושב שהכול יחלוף עד המושב הבא של הכנסת - הוזה": פרופ' דוד פסיג מעריך לאן צועדת ישראל | ראיון

על פי המסמך, שככל הנראה עוסק בהערכה מודיעינית שנעשתה בתחילת חודש מרץ, ראשי המוסד "קראו לפקידי המוסד ולאזרחים ישראלים למחות נגד הרפורמות המשפטיות המוצעות של הממשלה החדשה, כולל מספר קריאות מפורשות לפעולה נגד הממשלה". התזכיר דל בפרטים, ולא ברור מי בצמרת המוסד הוא זה שעודד את ההפגנות.

גורמי מודיעין ישראליים בעבר ובהווה ציינו כי הכללים בסוכנות הביון והמסורת ארוכת השנים של אי-מפלגתיות היו מונעים מעורבות ישירה של הנהגת המוסד בעניין. בניו יורק טיימס לא הצליחו לאמת את הפרטים. 

משרד רה"מ: "הפרסום שקרי ומופרך לחלוטין"

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים: "הפרסום הלילה בעיתונות האמריקאית הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית. המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

חפיפה עם תיאוריות קונספירציה

למידע שנחשף במסגרת ההדלפות יש חפיפה מסוימת עם האשמות לא מבוססות שהידהד בטוויטר יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. בזמנו שיתף יאיר נתניהו ציוצים לפיהם מאחורי המחאה הנרחבת נגד החקיקה עומדים גורמים עוינים בקהילת המודיעין הישראלית ובמחלקת המדינה האמריקאית, שמטרתם להפיל את נתניהו על מנת להגיע להסכם עם האיראנים. בין היתר, נתניהו הבן שיתוף סרטון בו הסנאטור הרפובליקני טום קוטון האשים את מחלקת המדינה בארה"ב בניסיון להפיל את הממשלה הישראלית. בוושינגטון האשימו את הטענות האלה באופן גורף.

עד כה, חלק מעובדי המוסד ביקשו וקיבלו אישור להשתתף בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית כאזרחים פרטיים. לפי גורם ביטחוני, לאחר התייעצות של ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע, עם היועמ"שית גלי בהרב מיארה, הוחלט להתיר לעובדים זוטרים בארגון להפגין כל עוד לא הזדהו כאנשי מוסד. עם זאת, כארגון, המוסד מעולם לא נקט עמדה בנוגע למחלוקות פוליטיות או חברתיות כלשהן בישראל. כמו כן, בניגוד לשב"כ - העוסק ביטחון פנים, המוסד פועל אך ורק מחוץ למדינה.

מאות עובדי מוסד לשעבר, ביניהם חמישה ראשי מוסד - נחום אדמוני, אפרים הלוי, שבתי שביט, דני יתום ותמיר פרדו, פירסמו בחודש מרץ גילוי דעת נגד הרפורמה במערכת המשפט.

גורמים בכירים בארצות הברית ציינו כי ה-FBI פועלת כעת כדי לחקור מי עומד מאחורי הדלפת הענק. לפי ה-FBI, מדובר במסמכים המכילים תידרוכים מודיעיניים ומבצעיים שנערכו על ידי המטות המשולבים. עם זאת, האותנטיות של המסמכים לא בהכרח מעידה על דיוקם. בהתאם לחוק האמריקאי לאיסוף מודיעין זר (FISA), נדרש אישור משופט פדרלי על מנת לאסוף את המידע.