סקנדל בגרמניה: ההסתבכות של מו"ל העיתון הנפוץ ביותר במדינה

על פי תחקיר של עיתון מתחרה, מו"ל קבוצת "אקסל שפרינגר" ניסה להשפיע על הסיקור הפוליטי של העיתון "בילד" • בין הדברים שכתב לכאורה במיילים: "האם ניתן לעשות משהו נוסף בשביל מפלגת FDP? הם צריכים לקבל לפחות 16%"

מתיאס דופפנר, המו''ל של קבוצת ''אקסל שפרינגר'' / צילום: Reuters, Kay Nietfeld
מתיאס דופפנר, המו''ל של קבוצת ''אקסל שפרינגר'' / צילום: Reuters, Kay Nietfeld

שורת הודעות דואר אלקטרוני לכאורה, שהודלפו לשבועון הגרמני "די צייט", מעלות חשד כי מתיאס דופפנר, המו"ל רב ההשפעה של קבוצת "אקסל שפרינגר" ניסה להשפיע על הסיקור הפוליטי של העיתון הנפוץ במדינה, "בילד", וכן התבטא באופן פוגעני כלפי תושבי מזרח-גרמניה לשעבר, מוסלמים וקבוצות אחרות.

לפי הדיווחים בגרמניה, דופפנר בן ה-60 כתב את הדברים לכאורה לקבוצת מכותבים בהנהלת הקבוצה, שאחראית גם לפרסום העיתון "די ולט" ועיתונים אחרים. הוא טרם הגיב להאשמות וכלי התקשורת מקפידים להבהיר כי מהימנותן של ההודעות טרם אומתה.

לפי הדיווחים, האימיילים ככל הנראה הגיעו לשבועון הגרמני המתחרה, שפירסם היום תחקיר נרחב המבוסס עליהם כחלק מתביעות הדדיות בין קבוצת "שפרינגר" (המחזיקה בין היתר באתר "יד 2" בישראל), לבין העורך לשעבר של ה"בילד", יוליאן רייכלט, שפוטר מתפקידו לפני יותר משנה על רקע האשמות במערכות יחסים לא-הולמות ובניצול יחסי מרות עם עובדות בעיתון. חלק מההודעות ממוענות אליו, ומעלות את החשד לניסיון השפעה פוליטית מצד דופפנר, שהוא דמות מוכרת גם בקהילה היהודית בגרמניה ובקרב גורמים ישראליים במדינה, על רקע תמיכה איתנה בישראל.

בהודעות שנכתבו לכאורה לפני הבחירות האחרונות שהתקיימו ב-2021, לפי הדיווח ב"די צייט", כותב דופפנר: "התקווה האחרונה שלנו היא המפלגה הליברלית (FDP, מפלגה הידועה בקשריה הטובים לעסקים, א"א). רק אם היא תתחזק משמעותית ניתן יהיה למנוע את האסון האדום-ירוק (קואליציה של הסוציאל-דמוקרטים עם הירוקים)". בהודעה נוספת שואל דופפנר ממוען לא ידוע: "האם ניתן לעשות משהו נוסף בשביל ה-FDP? הם צריכים לקבל לפחות 16%". מקורות עמם דיבר השבועון אמרו כי כשבועיים לפני הבחירות פנה דופפנר לרייכלט וביקש ממנו "בבקשה תחזק את ה-FDP. אם הם יהיו חזקים הם יכולים לפוצץ את הקואליציה עם הירוקים והסוציאל-דמוקרטים, וכך תהיה קואליציה עם השמרנים במקום זאת".

הודעות נגד מוסלמים, ובעד התחממות גלובלית

לפי ההודעות החשודות, המו"ל רב ההשפעה, שצבר כוח בקבוצה באופן הדרגתי בשנים האחרונות עד כי נהיה יד ימינה של מי שמחזיקה בה, פרידה שפרינגר, אלמנתו של אקסל שפרינגר, גם הציג בפני העורכים והמנהלים "תפיסת עולם תמציתית בנוגע למדיניות חוץ": "המערב צריך להיות חופשי, שכל המוסלמים הלא-סובלניים יילכו לעזאזל וגם כל האספסוף האחר". הוא גם אמר כי הוא "ממש בעד ההתחממות הגלובלית. תקופות חמות בהיסטוריה של האנושות תמיד היו מוצלחות יותר מתקופות קרות". אין לנו מה להיאבק בהתחממות הגלובלית, כתב לפי הדיווחים, "אלא עלינו להסתגל אליה".

הודעות נוספות, שתפסו את עיקר הכותרות בגרמניה, התייחסו לדרך שבה התבטא דופפנר נגד תושבי מזרח גרמניה לשעבר, אותם כינה בכינוי "אוזיס". "ה'אוזיס' הם או קומוניסטים או פשיסטים, אין שום דבר באמצע", כתב לכאורה. "אמא שלי תמיד אמרה זאת: ה'אוזיס' לעולם לא יהפכו לדמוקרטים".

דופננר הרחיב את המחויבות של ה"בילד", "די-ולט" ועיתונים אחרים בקבוצה לקידום יחסי ישראל-גרמניה. עיתונאים העובדים בקבוצה חותמים על הצהרה שבה הם מביעים תמיכה ב"עם היהודי ובזכות קיום של מדינת ישראל" ואמר בעבר בראיונות כי תמיכה במדינת ישראל היא "חובה גרמנית". במהלך מבצע "שומר חומות" הניפה הקבוצה את דגל ישראל מול משרדיה. דופפנר אמר לעובדים כי "אם למישהו יש בעיה עם זה... הוא מוזמן לחפש עבודה חדשה".