מרגיעים: נתניהו והרצוג פנו למוד'יס כדי שלא תוריד את דירוג ישראל

לפי דיווחים, ראש הממשלה ונשיא המדינה ניסו להניא את סוכנות הדירוג הבינלאומית מלהוריד את דירוג האשראי של ישראל בטענות כי המהפכה המשפטית הושהתה • בחודש שעבר הזהירו במודי'ס כי החקיקה עלולה להביא ל"השלכות שליליות על דירוג האשראי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג קיימו באחרונה שיחות עם בכירים בסוכנות דירוג האשראי מודי'ס, בניסיונות לשכנע אותם שלא להוריד את דירוג האשראי של ישראל - כך פורסם הערב (ה') בחדשות 12.

מאמצי שכנוע עד לרגע האחרון: כך נערכים באוצר להודעה על דירוג האשראי של ישראל 
המט"ח, האינפלציה ודירוג האשראי: היומיים המשמעותיים של הכלכלה הישראלית
שפל כזה לא ראינו הרבה זמן: מאחורי הקלעים של הדרמה בשוק המט"ח

סוכנות דירוג האשראי תפרסם ביום שישי בלילה את הודעת הדירוג השנתית של המדינה. בחודש שעבר הזהירו בסוכנות כי החקיקה המשפטית של הממשלה עלולה להביא ל"השלכות שליליות על דירוג האשראי". לפי הדיווח, נתניהו והרצוג ניסו להניא את מודי'ס מפגיעה בציון של ישראל, בטיעון שבשלב זה החקיקה הושהתה ומתקיימים ניסיונות להגיע להסכמות רחבות.

מדובר במקרה חריג למדי שראש הממשלה והנשיא מנהלים מגעים מול סוכנויות דירוג האשראי. בדרך כלל הקשר מתבצע מול אגף החשב הכללי במשרד האוצר, ובמקרים מסוימים גם בדרג של שר האוצר. המעורבות הישירה של הדרגים הגבוהים ביותר במדינה מעידה על מפלס הלחץ הגבוה לקראת פרסום הודעת הדירוג.

דירוג האשראי עצמו לא צפוי להשתנות מחר (ו'). לפני שסוכנות הדירוג מורידה ציון למדינה, היא לרוב מורידה קודם כל את תחזית הדירוג. וזה בדיוק מה שעלול לקרות. לפי הערכות בשוק, ישנו חשש לא מבוטל שמודי'ס יכריזו על הפחתת אופק הדירוג של ישראל, מחיובי ליציב. קיים אף סיכון לצעד חריף יותר, של צניחת אופק הדירוג של ישראל לשלילי, אבל הסיכוי לכך נמוך יותר.

כיום זוכה ישראל לציון A1 בסולם הדירוג של מודי'ס, בדומה לבריטניה, איטליה ולא מעט מדינות נוספות שחברות באיחוד האירופי. אופק הדירוג עלה לרמת חיובי לפני שנה, באפריל 2022, בין היתר על רקע ההיחלצות המרשימה של ישראל ממשבר הקורונה.