האם הנוהג הוא שבסוף הרמדאן יהודים לא עולים להר הבית?

גם הממשלה הנוכחית וגם זו הקודמת קיבלו את אותה החלטה. ומה קרה לפני כן? • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד (חדשות סוף השבוע, קשת 12, 8.4.23) / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, יש עתיד (חדשות סוף השבוע, קשת 12, 8.4.23) / צילום: כדיה לוי

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

גם השנה עלה הנושא של ביקורי יהודים בהר הבית במהלך הרמדאן לסדר היום, כשהפעם הדיון קיבל משנה תוקף על רקע כהונתה של ממשלה חדשה בעלת קו ימני מובהק. מי שהביע עמדה שהתיישרה - לפחות בדיעבד - עם ההחלטה שקיבלה הממשלה המכהנת הוא דווקא ראש הממשלה הקודם, יאיר לפיד, שאמר בראיון לקשת 12 כי "נהוג שבעשרת הימים האחרונים של הרמדאן לא מעלים יהודים להר הבית, זו המלצת גורמי הביטחון תמיד - וזה נכון גם במקרה הזה". אבל האם הדברים הם כה חד משמעיים? בדקנו.

בעשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן נוהגים המוסלמים לשהות במסגד כחלק מהתבודדות ("אעתכאף"). הרצון של המוסלמים לקיים את המנהג הזה מחייב את הרשויות להיערכויות מיוחדות, ועל רקע זה הוחלט גם ב־2022 וגם ב־2021, לא להתיר ביקורי יהודים בהר במהלך התקופה הזאת.

אבל מה קרה לפני כן? עיתונאי "מקור ראשון" ארנון סגל הפנה אותנו לשני מקרים בהם הותרה כניסת יהודים להר הבית במהלך עשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן. ב־2019 יום ירושלים חל במהלך תקופה זו - ואז הוחלט לאפשר ליהודים לעלות להר. ב־2012, בעקבות פנייתו של סגל למשטרת ישראל, זו מסרה לו מספר מועדים שבהם ההר יהיה פתוח לכניסת יהודים - גם אז היה זה בימיו האחרונים של חודש רמדאן (יצוין כי בפועל באחד הימים ההר היה סגור). יחד עם זאת, הדוגמאות הללו של סגל רק מחזקות את התחושה כי מדובר ביוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. כלומר, נקודת המוצא היא שבימים הללו אין ביקורי יהודים, והשנים החריגות הן אלה שבהן הדבר בכל זאת הותר במהלך חלק מהתקופה הזו.

בהמשך החיפושים שלנו נתקלנו גם בטבלה שהפיץ גוף שמכונה "מינהלת הר הבית" (בניגוד למה שעשוי להשתמע משם הארגון לא מדובר בגוף רשמי או ממלכתי). לפי הטבלה הזאת, עד 2012 ההר היה פתוח תמיד ליהודים בסוף חודש הרמדאן, ומאז הוא אכן סגור ליהודים ברוב הימים האחרונים של החג, אך למשל ב־2018 הוא כן נפתח לארבעה ימים מתוך הימים הללו, וגם בשנים אחרות הוא נפתח לעיתים ליומיים או שלושה. אנחנו לא הצלחנו לאמת את הנתונים הללו, לא לשנים שלפני 2012 (שממילא רלוונטיות פחות להקשר הדברים של לפיד), ולא לשנים האחרונות. כך או כך, גם הטבלה של הארגון מראה כי במהלך העשור האחרון בדרך כלל אכן היה נהוג לסגור את ההר לביקורי יהודים לפחות ברוב הזמן שנכלל בעשרת הימים האחרונים, גם אם לא באופן מוחלט או גורף.

במשטרת ישראל לא העבירו לנו הפעם תגובה שעונה על שאלתנו, אך כאשר פנינו אליהם בעניין בשנה שעברה נמסר לנו כי "בהתאם לנוהג הקיים, וכפי שהיה גם בשנים האחרונות, בימים האחרונים של חודש הרמדאן נסגר הר הבית לביקורים (של יהודים)", וכי הדבר התבצע "בדומה לשנים קודמות".

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד נכונים ברובם. לפחות בכל מה שנוגע לעשור האחרון נראה כי ברוב השנים ההחלטה הייתה לסגור את הר הבית לביקורי יהודים במהלך עשרת הימים האחרונים של הרמדאן. יחד עם זאת, בניגוד למה שעשוי להשתמע מדבריו, לא מדובר בהחלטה קבועה או גורפת, והיו שנים שבהן בחלק מהימים הללו כן הותרה עליית יהודים להר.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: חדשות סוף השבוע
ציטוט: "נהוג שב-10 ימים האחרונים של הרמדאן לא מעלים יהודים להר הבית"
תאריך: 8.4
ציון: נכון ברובו 

כאשר ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התראיין לקשת 12, הוא נשאל מה הוא היה עושה אחרת מבחינה ביטחונית. "כמעט הכל", השיב לפיד - ומנה את הפעולות שנעשו בתקופת כהונתו כראש ממשלה. "אבל בעיקר", אמר לפיד, "הר הבית". לפיד נשאל האם יש לאסור עליית יהודים להר הבית בחג הפסח - והשיב: "נהוג שבעשרת הימים האחרונים של הרמדאן לא מעלים יהודים להר הבית, זה המלצת גורמי הביטחון תמיד - וזה נכון גם במקרה הזה". בדקנו מה ההסדר לגבי עלייה להר הבית בסוף הרמדאן.

אומנם עסקנו בסוגיה זו בשנה שעברה, אולם לנוכח העניין שמתעורר סביבה שוב, אנחנו נידרש אליה פעם נוספת. בעשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן, נוהגים המוסלמים לשהות במסגד כחלק מהתבודדות ("אעתכאף"). הרצון של המוסלמים לקיים את המנהג במסגד אל-אקצא מחייב את הרשויות להיערכויות מיוחדות. ביום שלישי דווח שלאחר הערכת מצב שקיימו ראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון לאומי, הוחלט (כנגד דעתו של השר לביטחון לאומי) לאסור על עליית יהודים ותיירים להר הבית בתקופה זו.

אף על פי שגם בשנה שעברה וגם בשנה שלפניה התקבלו החלטות דומות, עיתונאי מקור ראשון ארנון סגל הפנה אותנו לשני מקרים בהם הותרה כניסת יהודים להר הבית במהלך עשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן. ב-2019 יום ירושלים חל במהלך תקופה זו - ואז הוחלט לאפשר ליהודים לעלות להר הבית. ב-2012, בעקבות פנייתו למשטרת ישראל, המשטרה מסרה לסגל מספר מועדים שבהם ההר יהיה פתוח לכניסת יהודים - גם אז היה זה בימיו האחרונים של חודש רמדאן (יצוין כי בפועל באחד הימים ההר היה סגור). אפשר להזכיר כי עם השנים גדל מספר העולים היהודים להר הבית: ב-2012, למשל, היו כשמונת אלפים עולים, בעוד שהחל מ-2017 (למעט ב-2020, שנת הקורונה) פוקדים את הר הבית יותר מ-30 אלף עולים יהודים מידי שנה - כך שייתכן שגם זה צריך להילקח בחשבון.   

נציין כי "מינהלת הר הבית", ארגון לא רשמי הפועל למען קידום העולים היהודים להר הבית, הפיצו טבלה ממנה עולה כי הר הבית היה פתוח לעליית יהודים בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן גם בשנים נוספות - כאשר בשנת 2018 נרשם "שיא" במספר הימים בהם הותרה כניסת היהודים בתקופה זו: לפי "מינהלת הר הבית", בארבעה מתוך עשרת הימים האחרונים של הרמדאן הר הבית היה פתוח לכניסת יהודים. אולם אנחנו לא הצלחנו לאמת את הנתונים - ולכן לא נוכל להתבסס עליהם בבדיקה זו. 

כאשר פנינו בשנה שעברה עם הממצאים הללו למשטרת ישראל, היא מסרה לנו כי "בהתאם לנוהג הקיים, וכפי שהיה גם בשנים האחרונות, בימים האחרונים של חודש הרמדאן נסגר הר הבית לביקורים נוכח מנהג האיתיקאף (שבמסגרתו מתפללים רבים נמצאים במהלך הלילה וברצף בשטח ההר)" וכי הדבר התבצע "בדומה לשנים קודמות". (הסוגריים שבתגובה מופיעים במקור.)

פרופ' יצחק רייטר, מומחה לסכסוכים במקומות קדושים ונשיא אילמ"א - האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם, מסביר: "אף שאין כלל גורף שאוסר באופן אוטומטי עליית יהודים להר הבית בתקופה זו, פעמים רבות הר הבית אינו פתוח לעליית יהודים בתקופה זו. הנוהל הוא שהמשטרה מבצעת הערכות מצב תכופות בתקופה זו ובהתאם להן היא מתירה כניסת יהודים או אוסרת אותה. אכן, אין המדובר בהחלטה 'אוטומטית' ומשכך ניתן למצוא שנים בהם הותרה הכניסה לצד שנים בהן היא נאסרה". 

ממשטרת ישראל נמסר: "ההחלטה אודות סגירת הר הבית לביקורים בימים האחרונים של חודש הרמדאן הינה של הדרג המדיני, זאת בהתאם להערכת מצב ועפ״י הנוהג הקיים במקום". 

לסיכום, אין כלל גורף שאוסר מדי שנה עליית יהודים להר הבית בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן - ובשנים מסוימות הותרה כניסת יהודים בתקופה זו. יחד עם זאת, פעמים רבות אכן נאסרה עליית יהודים בסוף הרמדאן. לכן דבריו של לפיד נכונים ברובם.