איך כדאי לפנסיונרים להתכונן לפעם הבאה שהריביות יירדו

בין העצות של מקצועני הפיננסים: לנעול את התשואות שמקבלים כיום מהריביות הגבוהות על פיקדונות • בכל מקרה, הם אומרים, בטווח הארוך יותר כנראה אין מנוס מרכישת מניות

איך כדאי לפנסיונרים להתכונן לפעם הבאה שהריביות יירדו / צילום: אפרת לוי
איך כדאי לפנסיונרים להתכונן לפעם הבאה שהריביות יירדו / צילום: אפרת לוי

לכל מי שחי על הכנסה קבועה, היכולת כיום להרוויח 5% על חשבונות בנק או קרנות כספיות היא שינוי מבורך לעומת העבר הקרוב, שבו חשבונות רבים הניבו קרוב ל-0% ריבית. 

איומים על המייסד והפסדי עתק: מה קרה לחברת הקנאביס המבטיחה? | ניתוח
יותר מ-100 מיליון דולר: המנכ"ל שהרוויח הון בזמן שמניית החברה צנחה 

עדיין, אנשים המסתמכים על השקעות כאלה לא יכולים לנוח על זרי הדפנה. פנסיונרים במיוחד צריכים להתכונן לפעם הבאה שהריביות לטווח קצר יורדות, ואיתן הכסף שהן מייצרות, כך אומרים אנשי מקצוע.

המשמעות היא יצירת תיקים מגוונים, שחוץ מלייצר הכנסה יכולים גם ליצור את עליית הערך הנחוצה כדי לעמוד בעלויות הגבוהות של חיים ארוכים.

אופק הזמן הוא נושא מרכזי באסטרטגיית השקעות לפורשים, אמר בנג'מין קובאל, נשיא SoundPath Retirement Startegies, ליד סיאטל. "כשאנו מתחילים להסתכל על אופקים של 10 או 15 שנה קדימה, חייבת להיות חשיפה כלשהי לאקוויטי", אמר.

הריביות עשויות להיות קרובות לשיא המחזורי

תובנות על ההיערכות איך צריכים פנסיונרים לחשוב על האפשרות של ירידה בשיעורי הריבית, ומה הם צריכים לעשות כדי להתכונן לכך? הנה כמה תובנות מקובאל ומאנשי מקצוע אחרים.

1. ייתכן שהריביות מתקרבות לשיא המחזורי שלהן.

התשואות עלו כשהפדרל ריזרב העלה את ריבית הבנצ'מרק כדי למתן את הצמיחה והאינפלציה, והן עשויות להישאר גבוהות תקופה מסוימת. אבל כבר עתה יש סימנים להאטה בצמיחה, ובסופו של דבר, אומר פלקו הרניקה, מנהל תיקים בכיר ב-U.S. Bank health Management, "נגיע לנקודה שבה הפדרל ריזרב צריך לשנות מסלול ולהוריד ריביות".

הרניקה מאמין שריבית הבנצ'מרק של הפד עלולה לרדת ל-3% או פחות מזה תוך כשנתיים, ולהוריד את התשואות מחשבונות בנקים ומקרנות כספיות.

משקיע יכול - וכנראה צריך - לנעול את הריביות הגבוהות שיש כרגע בתעודת פיקדון בנקאית לארבע או חמש שנים, מתוך הנחה שלא יזדקק לכסף מוקדם יותר מתאריך סיום התעודה. אבל זכרו שכשתעודת פיקדון מגיעה לסיומה, קיים סיכוי שאותו אדם ייאלץ לגלגל את הכסף בריבית הרבה יותר נמוכה, אמר הרניקה. בינתיים, המשקיע עלול להחמיץ התאוששות במניות ובאג"ח, שמקבלת זריקת מרץ מירידה בריביות.

2. אקוויטי מספק מגן מאינפלציה לתקופה ארוכה.

שיעור האינפלציה בארה"ב לאחרונה היה קרוב ל-5% ועלול להישאר גבוה תקופה מסוימת, אומרת קת'י קארי, מנהלת מחקר ב-Baird Private Wealth Management. כשהריביות לזמן קצר בסופו של דבר יירדו, התשואות מתיקים עמוסים במזומנים עלולות שלא לאזן את יוקר המחיה העולה, אמרה.

מבחינה היסטורית, האקוויטי סיפק מקור לא רע לצמיחה. לדוגמה, מ-1926 עד 2021, תיק בתמהיל של 60% מניות ו-40% אג"ח נתן תשואה שנתית ממוצעת של 10% כמעט, למרות ירידה חדה במניות בתחילת שנות ה-30, כך מראים נתונים של Vanguard. הקצאה מסורתית יותר של 30% למניות הייתה מייצרת הכנסות שנתיות של כ-8%, כך עולה מהנתונים.

3. לעכב את הגיוון זה לא רעיון טוב.

לאחר ביצועים גרועים בשנה שעברה גם במניות וגם באג"ח, משקיעים חוששים באופן מובן לקנות גם את אלה וגם את אלה. אבל תכנון פיננסי צריך להיות מונע על ידי היעדים, אופק הזמן ומידת הנוחות עם סיכון, לא על ידי שיעורי הריבית או הציפיות לגבי ביצועי השוק, כך אומר בריאן וולש, מנהל בכיר של תכנון פיננסי בחברת הפיננסים הפרטית SoFi.

הוא מייעץ למשקיעים שאין להם עדיין תוכנית פיננסית לטווח הארוך להתחיל לדאוג לתוכנית כזו. זה לא רעיון טוב לחכות למה שנראה כמו הזמן הטוב ביותר להיכנס לשווקים, מכיוון שרק אנשים בודדים מגיעים בדיוק לתזמון המדויק, כך אומרים וולש ואחרים.

4. תשואה אינה הכול.

תיק מגוון יכול להחליף הרבה מההכנסה הנוכחית שחשבונות מזומנים בתשואה גבוהה נותנים כיום, אם לא את כולה. אבל כרגע, חשוב במיוחד כשיוצרים תיק להדגיש את איכותו, אומר רוברט אלמאידה, מנהל לידים ב-MFS Diversified Income Fund (DIFAX). הוא בין מי שמאמינים שמיתון אולי עומד בפתח ושרווחיות של תאגידים עלולה להיפגע. בזמנים כאלה, יש סיכון גדול יותר שחלק מהחברות יקצצו תשלומי דיבידנד.

בגלל שבעלות על קומץ מניות לא מספקת גיוון רב, קרן סל שמחזיקה עשרות מניות עשויה להיות אפשרות טובה למי שיש להם פחות כסף להשקיע. בין קרנות הסל עם עמלות נמוכות הממוקדות בדיבידנדים נמצאת קרן הסל Schwab US Dividend Equity (SCHD), שמחזיקה כ-100 מניות עם היסטוריה סולידית של תשלום דיבידנדים.

אחרות שכדאי לשקול כוללות את iShares Core Dividend Growth (DGRO) או Vanguard Dividend Appreciation (VIG), שיש להן מניות של חברות שצפויות להגדיל תשלומי דיבידנד באופן עקבי לאורך הזמן.

היו זהירים לגבי בחירות ההשקעות עם התשואות הגבוהות ביותר, אומר אלמאידה. "פעמים רבות, משקיעים מדגישים יותר מדי כמה חלב נותנת הפרה, ולא שמים לב מספיק לבריאות שלה", אמר.