מדוע נמכר מגרש בירושלים בהפסד של 20 מיליון שקל?

המגרש, בשטח של כשני דונם בשכונת בית הכרם בבירה, מיועד לבניית 72 יחידות דיור, והוא נרכש תמורת 130 מיליון שקל • המוכרת, חברת טובולסקי נדל"ן: "הריביות גבוהות והמצב בשוק לא מעודדים כרגע, ולא הייתה ברירה אלא למכור את הקרקע" • עסקה בשבוע, מדור חדש

המגדל שמתוכנן להיבנות על המגרש בשכונת בית הכרם בירושלים / הדמיה: פרוס אדריכלים
המגדל שמתוכנן להיבנות על המגרש בשכונת בית הכרם בירושלים / הדמיה: פרוס אדריכלים

העסקה: מגרש בשטח של כשני דונם בשכונת בית הכרם בירושלים נמכר באחרונה לקבוצת "בית ירושלמי" תמורת 130 מיליון שקל. המגרש בשטח 1,706 מ"ר, המיועד לבניית 72 דירות, שווק על־ידי רשות מקרקעי ישראל ביולי 2021, והשומה באותו מכרז העריכה את השווי שלו ב־113.6 מיליון שקל.

המכירות ירדו, המניות צנחו: משבר הנדל"ן בנתוני החברות הציבוריות | ניתוח
מבני ברק עד רעננה: הפוליטיקה מאחורי שמות הרחובות

בהמשך הוגשו עבורו 18 הצעות, והזוכה, של חברת טובולסקי נדל"ן, עמדה על 149.6 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח. עכשיו מכרה טובולסקי נדל"ן את המגרש לחברת "בית ירושלמי" תמורת 130 מיליון שקל. הרוכשת מתכננת להגיש תוכנית חדשה ולבנות על המגרש מגדל בן 30 קומות. את הפרויקט מלווה פיננסית בנק הפועלים.

המיקום: המגרש נמצא בצומת שבין שדרות הרצל ושדרות וולפסון, קרוב מאוד לקריית הממשלה, לכנסת ולבית המשפט העליון, ועל ציר הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, סמוך ליציאה והכניסה מהעיר ולנתיבי תחבורה מרכזיים כגון כביש 50 (בגין) וכביש 16 החדש.

השכונה: בית הכרם היא שכונה ותיקה במערב ירושלים ונחשבת לאחת משכונות היוקרה המבוקשות בעיר. היא נהנית מקרבה לקמפוס גבעת רם ולתיכון הליד"ה וכן לקריית הממשלה, בית המשפט העליון, הכנסת, מתחם סינמה סיטי ושדרת המוזיאונים. השכונה נהנית משטחים ירוקים רבים וצופה אל יער ירושלים.

התוכנית: מקבוצת "בית ירושלמי" נמסר כי "בכוונת החברה לכלול בפרויקט יחידות דיור למגורים בשוק החופשי, יחידות דיור להשכרה ארוכת־טווח, מעונות סטודנטים, שטחי מסחר ושטחי תעסוקה. תמהיל עירוב שימושים המתוכנן הינו בהתאם למדיניות הרק"ל אותה מובילות ועדות התכנון".

אבישי מאירוביץ מקבוצת "בית ירושלמי" אומר כי "בית הכרם היא הפנינה של ירושלים", וכי החברה גם מקדמת בשכונה פרויקט פינוי־בינוי הכולל הריסה של כ־70 יחידות דיור קיימות והקמתן של 210 יחידות חדשות במקום. אדריכל הפרויקט הוא קרלוס פרוס ממשרד פרוס אדריכלים.

ניתוח שמאי: העסקה משקפת מחיר של 2.07 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור. מבדיקה במכרזים של רשות מקרקעי ישראל עולה כי במרץ 2021 נמכרה קרקע במתחם הר נוף דרום הסמוך במחיר של 1.83 מיליון שקל ליחידת דיור. במכרז נוסף שנסגר בשערי צדק הישן ביולי 2020 נמכרה קרקע ב־2.18 מיליון שקל לקרקע לדירה.

עורך הדין ושמאי המקרקעין קובי ביר מסביר כי "חברת טובולסקי כנראה הייתה חייבת למכור, וזאת הסיבה למחיר הסגירה שהוא פחות ממחיר הזכייה".

לדברי ביר, "זה אזור מאוד ותיק, אין שם קרקעות למכירה, וזו עתודת קרקע נדירה וגדולה היושבת במקום טוב יחסית. דירה של 100 מ"ר בשכונה הזו תימכר בסביבות 3.2-3.5 מיליון שקל".

מחברת טובולסקי נדל"ן נמסר כי ההחלטה למכור נבעה ממצב הריביות. לטענת החברה, "הריביות גבוהות והמצב בשוק לא מעודדים כרגע, וכתוצאה לא הייתה ברירה אלא למכור את הקרקע".

איפה: שכונת בית הכרם, ירושלים

מספר דירות בפרויקט: 72 

שטח המתחם: 1,706 מ"ר 

מחיר קרקע ליח"ד: 2.07 מיליון שקל 

מחיר דירה באזור: 3.2 מיליון שקל