הפגנת ענק בעד המהפכה המשפטית. סמוטריץ': "לא נוותר"

מעל 150 אלף איש השתתפו במחאה מול הכנסת בירושלים • רה"מ נתניהו לא הגיע להפגנה, אך הביע את תמיכתו: "כולנו, 64 מנדטים - אזרחים סוג א'" • שר המשפטים לוין: "ניתן להגיע להסכמה". שר האוצר סמוטריץ': "העם רוצה רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית" • מפגינים תועדו דורכים על כרזה עם תמונות שופטי העליון

ההפגנה הערב בירושלים / צילום: רגבים
ההפגנה הערב בירושלים / צילום: רגבים

21:30 | לפיד: "נאומי ההסתה של השרים וחברי הכנסת רק ממשיכים לקרוע את העם"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התייחס הערב (ה') לדריכת המפגינים על כרזת שופטי בית המשפט העליון ואמר: "בושה עמוקה ועצב עמוק. זה מה שהרגיש כל ישראלי שהוא חלק מהרוב השפוי כשראה את המפגינים הדורכים על תמונות שופטי בג"ץ".

עוד הוסיף לפיד כי "נאומי ההסתה של השרים וחברי הכנסת רק ממשיכים לקרוע את העם ולפרק את החברה הישראלית. שוב שקרים ופייק רק בשביל עוד כותרות. לאן הממשלה הזו רוצה להוביל אותנו? מה עוד הם יעוללו למדינת ישראל ולעם ישראל לפני שיעצרו?".

21:03 | בן גביר: "מה שהיה ביום הזיכרון בבאר שבע מלמד לקח אחד: אסור לנו להישבר"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס בנאומו בהפגנה להגעתו לטקס בבית העלמין ביום הזיכרון למרות התנגדות משפחות שכולות. "מה לא ניסו בשבועיים האלה לומר לי? כמה עליהום תקשורתי. מה לא סיפרו לנו? שיפגינו בבתי העלמין, שיחסמו את הכניסה, שיצעקו ויזרקו ביצים. אבל לא נכנעתי - הגעתי לבאר שבע כנציג ממשלת ישראל, כיבדתי את זכר הנופלים, חיבקתי את המשפחות, את כל המשפחות. מה שהיה ביום הזיכרון בבאר שבע מלמד לקח אחד: אסור לנו להישבר, אסור לנו להיכנע ללחץ".

הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, הערב / צילום: אלמנטס
 הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, הערב / צילום: אלמנטס

20:52 | רוטמן: "בלי רפורמה, נמשיך לבקש הריסת בתי המחבלים  - ובג"ץ יגיד לא"

ח"כ שמחה רוטמן אמר בנאומו הערב בהפגנה: "תיקון מערכת המשפט זו משימת חיי, ואני אמשיך לקדם אותה בכל דרך". רוטמן טען כי "בלי רפורמה במערכת המשפט, אנחנו נמשיך לבקש הריסת בתי המחבלים ולהילחם בטרור - ובג"ץ יגיד 'לא ולא'. בלי רפורמה במערכת המשפט, אנו נמשיך לחוקק חוקים לשלילת אזרחות למחבלים - ובג"ץ יגיד 'אסור לכם'".

עוד הוסיף רוטמן: "בלי רפורמה במערכת המשפט, אנחנו יכולים להגיע לאילו הסכמות שנרצה בקואליציה, ואתם יודעים מה? אפילו עם האופוזיציה על חוק הגיוס, או על חוק האזרחות, ובג"ץ יקרע את הצעת החוק לגזרים ויחזיר אותנו למשבר פוליטי".

20:43 | מובילי המאבק במהפכה המשפטית: "סכנה ברורה, מוחשית ומיידית"

מובילי המאבק במהפכה המשפטית הגיבו על הנאומים בהפגנת תומכי הרפורמה המשפטית: "המסכות הוסרו הערב. החל מיום ראשון הקרוב, ישראל הופכת להיות מדינת סף-דיקטטורית, כשרק הצבעה אחת מפרידה. זוהי סכנה ברורה, מוחשית ומיידית. ההתדיינות אצל הנשיא הוכחה כתרגיל הונאה".

במקביל, מטה מאבק ההייטק מסר תגובה לאחר פרסום התמונות בהן נראו מפגינים דורכים על כרזה ובה מופיעים תמונותיהם של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון: "התמונות של מפגינים דורכים על תמונותיהם של שופטי בג"ץ והיועמ"שית מבחילות ומתאימות למדינות בהן שורפים דגלים וסמלי שלטון. זהי הסתה פרועה נגד שומרי הסף כאילו היו אויבי העם".

20:22 | שר המשפטים לוין: "אין ברפורמה הזאת שום דבר שיש בו כפייה"

שר המשפטים יריב לוין נשא נאום בהפגנת תומכי הרפורמה המשפטית. "אני משוכנע שיש ביכולתנו להגיע לתיקון בהסכמה. הסכמה פירושה משא-ומתן ענייני ונכונות לתקן מרכיבים של ממש מהרפורמה, ולא לקיים דיונים במשך למעלה מחודש ולהגיד לא לכל הצעה", עקץ את הקואליציה. שר המשפטים זכה לקריאות בוז על דבריו לפיהם ניתן להגיע להסכמה, והקהל צעק לו: "רוצים רפורמה משפטית".

"אנחנו רוצים להעביר מסר לאלה החוששים מתוצאות הרפורמה. אני מבקש לפנות אליהם - מספרים לנו שהרפורמה נועדה להשתלט על בית המשפט. האמת היא הפוכה - אנחנו רוצים בית משפט של כולם - ליברלי, שמרני, ימין שמאל, כולם", אמר לוין. "אומרים שהרפורמה נועדה לכפות את אורחות הציבור של ציבור אחר - האמת הפוכה. אין ברפורמה הזאת שום דבר שיש בו כפייה", טען, והוסיף: "אין שקר גדול מזה שתהיה דיקטטורה אם הרפורמה תעבור. תראו לי דמוקרטיה אחת שבה יועצים משפטיים מחליטים במקום הממשלה". 

לוין תקף את החלטות בית המשפט העליון: "רוצים בית משפט שלא מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים, שלא מאפשר קיום טקסי זיכרון מזויפים ביחד עם תומכי הטרור". הוא פנה ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, ואמר: "תצטרפו אלינו - בית משפט שדואג לקשישה בדרום תל אביב ולא למסתננים שפוגעים בה. בית משפט שמגן על חייהם של חיילי צה"ל ולא על השכנים של הטרוריסטים".

לוין הוסיף כי הוא מתמודד עם הסתה והשמצות: "זה רק מחזק אותי", אמר. "כל יום שעובר מוכיח כמה הדרך שלנו נכונה. אני אמשיך ואעשה כל שביכולתי כדי להביא את השינוי הנדרש במערכת המשפט".

על-פי ההערכות, בהפגנה משתתפים הערב בין 150-200 אלף בני אדם.

20:17 | סמוטריץ': "העם דורש רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית"

הקהל צועק: "תפסיקו לפחד". להפגנה הגיעו חברי כנסת רבים מהקואליציה, בהם דוד אמסלם, טלי גוטליב ומשה סעדה והשרים ישראל כ"ץ, עידית סילמן וגלית דיסטל-אטבריאן.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בנאומו: "תראו כמה כוח יש לנו. לנו יש את העם. רוב העם שנמצא כאן בהמוניו דורש מאיתנו ונותן לנו גיבוי מלא לתקן את מה צריך לתקן".

במהלך נאומו הוסיף סמוטריץ': "זו הבטחה שלי - אנחנו לא נוותר על להפוך את מדינת ישראל למקום שיותר טוב לחיות בו", והכריז: "העם דורש רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית. לא נוותר".

20:06 | נתניהו: "מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו לא הגיע להפגנת תומכי הרפורמה המשפטית, אך פרסם הודעת תמיכה בטוויטר, בה כתב: "אני מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי, שעלה הערב לירושלים בהמוניו. כולנו, 64 מנדטים שהביאו את הניצחון, אזרחים סוג א'. חיממתם את ליבי עד מאוד, ואני מודה לכל אחד ואחת מכם".

הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, מוקדם יותר הערב / צילום: מטה תקומה 23
 הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, מוקדם יותר הערב / צילום: מטה תקומה 23

19:22 | עשרות אלפים צפויים להפגין מול הכנסת בעד הרפורמה המשפטית

הערב מתקיימת מול הכנסת בירושלים הפגנת תומכי המהפכה המשפטית. בהפגנה צפויים להשתתף עשרות אלפי בני אדם מרחבי הארץ, זאת בזמן ששיחות ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה על הצעות החקיקה במסגרת המהפכה נמשכו גם היום. המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים, והרחובות הסמוכים לכנסת נחסמו.

את ההפגנה מארגנים גורמים מהליכוד והציונות הדתית ואיש יחסי הציבור ברל'ה קרומבי. לפי פרסומים, המפלגות לקחו חלק במימון ההפגנה. שר המשפטים יריב לוין, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' קראו לציבור להגיע להפגנה להביע תמיכה במהפכה המשפטית וצפויים לנאום בה. בנוסף ינאמו הדוגמנית נטלי דדון ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מהציונות הדתית.

לוין פרסם אמש (ד') סרטון, בו אמר: "מחר ההפגנה הגדולה שלנו מתקיימת בירושלים. אנחנו צריכים כולנו לעלות בעוצמה גדולה כדי להשמיע קול ברור בעד הרפורמה המשפטית".

מפגינים תועדו צועדים על כרזה עם תמונות של שופטי בית המשפט העליון, בהם הנשיאה אסתר חיות.

בעיתון החרדי-ליטאי "יתד נאמן", המזוהה עם יהדות התורה, קראו לציבור החרדי שלא להשתתף בה. על השער פורסם מאמר מערכת חריף של ישראל פרידמן, ובו נכתב: "מי שיוצא להפגנות הימין אינו נמנה עם קהלנו. לא משלנו".

עוד כתב פרידמן: "אנחנו הולכים עם הימין בברור בהוראת רבותינו, אבל לא שייכים ולא יוצאים למערכה משותפת. אנחנו בעד הרפורמה המשפטית נגד ההשתלטות על הטרור הליברלי באופן דיקטטורי על חיי העם, אבל מי שהוא חרדי, ידיר רגלו משם. גם אם משתפים פעולה, זה מתוך ידיעה שזה כן ילכו שניים יחדיו, אבל לא כי נועדו".

הפגנת הימין לתמיכה ברפורמה במערכת המשפט / צילום: מטה תקומה 23
 הפגנת הימין לתמיכה ברפורמה במערכת המשפט / צילום: מטה תקומה 23

צעדה יצאה מגשר המיתר בירושלים לכיוון הכנסת, בהשתתפות אנשי אקדמיה התומכים במהפכה המשפטית. בין המשתתפים בצעדה: פרופ' ישראל אומן, פרופ' חנוך לביא, פרופ' צילה סינואני-שטרן ופרופ' טליה איינהורן. פרופ' אומן אמר: "באנו למחות נגד הדיקטטורה של אנשים לא נבחרים שכופים את עמדתם על הציבור".