מי שהשקיע אצלו הפך למיליונר: הכירו את קן גריפין - האיש ששבר השנה כל שיא אפשרי

קן גריפין חתם לא מזמן על עסקת הנדל"ן הגדולה בפלורידה והעמיד תרומה של 300 מיליון דולר ששברה שיא אפילו באוניברסיטה היוקרתית הרווארד • חובב הפנטהאוזים, יצירות האומנות והפילנתרופיה הוא האיש שחתם השנה על התשואה הגבוהה ביותר שהציגה אי פעם קרן גידור • כך הוא עושה את זה

קן גריפין, מנכ''ל קרן הגידור סיטאדל / צילום: Reuters, Lucy Nicholson
קן גריפין, מנכ''ל קרן הגידור סיטאדל / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

קנת (קן) ס' גריפין היה תלמיד תיכון בדייטונה ביץ', פלורידה, כשניהל בסוף שנות ה־80 חברה לתוכנות לימוד מוזלות מחדר השינה שלו, ושימש כנשיא מועדון המתמטיקה. השנה הוא הפך למנהל קרן הגידור שרשמה את התשואה השנתית הגבוהה אי פעם, ועוד בשנה שכולם הפסידו בה.

ישראל בתמחור חסר? "רואים חזרה מתונה של כספים לארץ" 
הסניף הישראלי של בנק ההייטקיסטים שקרס עובר לענקית בינלאומית. כל הפרטים 

אלא שזו לא הכותרת היחידה שנרשמה לאחרונה על שמו של אחד מעשירי העולם, שהעמיד החודש תרומת שיא העומדת על 300 מיליון דולר לאוניברסיטת הרווארד ובנוסף לכך חתם לא מזמן על עסקת הנדל"ן הגדולה בתולדות פלורידה. וכל זה בשלוש השנים לאחר שרכש בניו יורק את הדירה היקרה ביותר בארה"ב כולה.

הקרן הראשונה הושקה בגיל 19

הטיפוס של קן גריפין לצמרת החל מיד עם לימודיו הגבוהים ב־1986, אז גם ביצע את אחת ההשקעות הראשונות שלו כשקנה אופציות לרשת מוצרים לבית, שעליהן הרוויח 5,000 דולר. שנה לאחר מכן הקרן שלו "סיטאדל" (citadel) החלה לקרום עור וגידים. כשהוא עדיין סטודנט צעיר בהרווארד, שנתיים בלבד בקולג', גריפין פתח חשבון תיווך בחדרו בקומה השלישית בבניין המעונות, עם 100 אלף דולר שקיבל ממשפחה וחברים.

קן גריפין

אישי: בן 54, גרוש פעמיים ואב ל־3 ילדים

מקצועי: המייסד, המנכ"ל, מנהל ההשקעות המשותף ובעלי 85% מקרן הגידור המרוויחה בכל הזמנים - סיטאדל. בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת הרווארד

עוד משהו: האדם הרביעי שהרווארד קראה לבית ספר בקמפוס על שמו בזכות תרומה, נכלל ברשימת פורבס ל־2023 של התורמים הנדיבים ביותר באמריקה. בעל אוסף אמנות המוערך בכ־800 מיליון דולר

ימים ספורים לאחר יום הולדתו ה־19 השיק את הקרן הראשונה שלו, עם 265 אלף דולר באמתחתו, לאחר שהתקין על גג הבניין צלחת לוויין שתאפשר לו לפקח על מחירי המניות בזמן אמת, בניגוד לחוקי הקמפוס. והתזמון היה מושלם. בזכות השקת הקרן גריפין הצליח לנצל את קריסת השוק של יום שני השחור של אותה שנה לטובתו דרך פוזיציות שורט.

סיטאדל הושקה ארבע שנים לאחר מכן בשיקגו עם 4.2 מיליון דולר. כמעט ארבעה עשורים מאוחר יותר, מטה קרן הגידור המטאורית של גריפין משתרע על 37 הקומות של מגדל בשיקגו, היא מנהלת יותר מ־54 מיליארד דולר בנכסים, ומעסיקה למעלה מ־2,600 עובדים ברחבי העולם. גריפין, המשמש כמנכ"ל וכמנהל השקעות ראשי משותף, מחזיק בכ־85% מהחברה שרושמת תשואה שנתית ממוצעת של 20%.

 

מיליון דולר הפכו ל־328 מיליון דולר

לפי הערכות, קרן הגידור שלאחרונה הודיעה על העברת המטה העולמי שלה משיקגו למיאמי, הניבה למשקיעיה כ־62 מיליארד דולר מאז הקמתה. בזאת עקפה סיטאדל את ברידג'ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם, שהניבה 58.4 מיליארד דולר מאז הקמתה. מיליון דולר שהושקעו בסיטאדל בתחילת 1990 שווים היום 328 מיליון דולר, לעומת 23 מיליון דולר בלבד שהיו מניבים אם היו מושקעים ב־s&p500.

אם לא די בכך, בתחילת שנות ה־2000 הקים גריפין חברה לעשיית שוק, המספקת נזילות ומסחר ללקוחות קמעוניים ומוסדיים, המשרתים יותר מ־1,600 לקוחות, כולל רבות מקרנות העושר הריבוניות והבנקים המרכזיים הגדולים בעולם.

אך כל הפעילות הזו מחווירה, לעומת הביצועים החלומיים של סיטאדל בשנת 2022. בזמן ששאר הקרנות ספגו הפסדים ושוקי המניות קרסו, סיטאדל המכונה לעיתים קרובות "האמזון של שוקי המניות והאופציות" הציגה תשואה של מעל 38% עם רווח שיא שנתי של 16 מיליארד דולר, ועלתה לראש דירוג קרנות הגידור בכל הזמנים. היא הייתה אחראית ל־70% מהרווח של 20 קרנות הגידור הגדולות בעולם ו"גנבה" מקרן הענק ברידג'ווטר את התואר הקרן הטובה בעולם.

2008 - ההשפלה הגדולה

סיטאדל ראתה גם ימים יפים פחות. במהלך המשבר הפיננסי של 2008, במשך עשרה חודשים אסר גריפין על המשקיעים שלו למשוך כסף, בצעד שגרר ביקורת רבה. בשיאו של המשבר הפסידה החברה "מאות מיליוני דולרים בכל שבוע", כך דווח בעיתון פייננשל טיימס. ברקע אותם ימים הסתובבה שמועה לפיה גריפין מקיים "פגישות חשאיות" עם הפדרל ריזרב, בחיפוש אחר אמצעי חילוץ.

הסימנים החיוניים של החברה הצביעו אז על חולשה ברורה, וגריפין בניסיון לעצור את הסחף ערך שיחת ועידה לא שגרתית בה התייחס למצב המזומנים והביצועים של החברה. תוך ימים ספורים פסקו השמועות והמצב התייצב מעט. למרות זאת, הקרנות הגדולות ביותר בסיטאדל סיימו את 2008 בירידה של 55%, ולאחר מכן התאוששו עם תשואה של 62% ב־2009.

מאוחר יותר גריפין הודה כי לא העריך נכונה את השבריריות של מערכת הבנקאות בארה"ב לקראת המשבר הפיננסי של 2008. המשבר הזה ימשיך ללוות את גריפין עוד שנים ארוכות כפי שנראה בהמשך.

שיתוף פעולה עם רובין הוד?

בינואר 2021 ספג גריפין ביקורת מכיוון אחר, על התפקיד שמילאה סיטאדל בטירוף סביב מניית גיימסטופ (GameStop) בעיקר סביב הטענה כי שיתף פעולה עם פלטפורמת המסחר רובין הוד.

סיטאדל הודיעה בזמנו כי תשקיע 2 מיליארד דולר בקרן הגידור Melvin Capital, שספגה הפסדים של יותר מ־30% בגלל פוזיציות השורט שלה, במיוחד במניית גיימסטופ. אלא שאז הודיעה רובין הוד במפתיע על עצירת כל רכישות ניירות הערך של גיימסטופ, מה שהוביל לכך שמחיר המנייה ירד בחדות.

במוקד הביקורת עמד הפוטנציאל לניגוד עניינים באירוע שבו עושה השוק גם משתתף בשוק שהוא עושה. כשרובין הוד עצרה את המסחר במניות גיימסטופ, משתמשים רבים בפלטפורמה טענו שייתכן כי סיטאדל עומדת מאחורי המהלך. גריפין ומנכ"ל רובין הוד הכחישו את ההאשמות ותביעה ייצוגית שהוגשה בעניין נדחתה וסתמה את הגולל על הפרשה.

תשלומי המסים נחשפו

בדצמבר האחרון הגיש גריפין תביעה נגד רשות המסים האמריקאית (שנדחתה בינתיים) לאחר שנתוני המס שלו ושל מיליארדרים אחרים כמו וורן באפט, אילון מאסק וג'ף בזוס הודלפו לתקשורת.

ממצאי התחקיר הראו כי גריפין דווקא אינו אחד מהמיליארדרים ששילמו שיעורי מס אפס או נמוכים. התחקיר העלה כי שיעור המס האפקטיבי שבו מחויב גריפין גבוה מזה של רוב המיליארדרים וכי הוא דיווח על הכנסה ממוצעת של 1.7 מיליארד דולר מ־2013 ועד 2018. למעשה, הוא אף נמצא כמשלם המסים האמריקני השני בגודלו באותן השנים.

החלק המביך יותר בתחקיר התמקד ב־54 מיליון דולר שהוציא גריפין על קמפיין לסיכול משאל עם באילינוי בעניין סוגיית המיסוי לתושבי המדינה האולטרה־עשירים. כאחד המרוויחים הגבוהים ביותר באילינוי, אם הצעד היה מתקבל, חשבון המס של גריפין היה גדל ביותר מ־50 מיליון דולר בשנה.

רצף של עסקאות נדל"ן במחירי שיא

לגריפין אוסף אמנות יוצא דופן. ב־2006, הוא רכש ציור של ג'ספר ג'ונס בשווי 80 מיליון דולר, ובהמשך רכש ציור של בסקיה ביותר מ־100 מיליון דולר. באמתחתו גם עבודות של ג'קסון פולק וויליאם דה קונינג, על שתיהן שילם יחד 500 מיליון דולר. הוא תורם סכומים נכבדים למוזיאונים, ומשמש כחבר דירקטוריון של מוזיאון הוויטני לאמנות אמריקאית.

אבל את עיקר תשומת הלב הציבורית תופסת פעילותו הנדל"נית. בספטמבר 2022, רכש גריפין אחוזה בפלורידה בעלות של 107 מיליון דולר, במה שנחשבת לעסקת הנדל"ן למגורים היקרה ביותר במדינה הדרום מזרחית, לא כולל פאלם ביץ'.

בינואר 2019, הוא עמד מאחורי עסקת הנדל"ן למגורים היקרה ביותר עד אותה עת בארה"ב, לאחר ששילם 238 מיליון דולר עבור דירת פנטהאוז מפוארת של 2,200 מ"ר במגדל דירות בניו יורק הנושק לסנטרל פארק.

באותו חודש הוא גם קנה אחוזה בת 200 שנה בלונדון לא רחוק מארמון בקינגהאם ב־122 מיליון דולר. עוד קודם לכן קנה מספר קומות בבית דירות בשיקגו תמורת כ־59 מיליון דולר, המחיר הגבוה ביותר ששולם עד אז על בית בעיר. בנוסף לכך, ב־2015 גריפין רכש פנטהאוז במיאמי ביץ' תמורת 60 מיליון דולר וקבע את שיא המחיר לדירה במיאמי. אם זה לא הספיק, גריפין גם מחזיק בנדל"ן מסחרי ולמגורים בשווי של 1.3 מיליארד דולר בדרום פלורידה, כך לפי דיווחים.

"בתקופות של קושי האופי הוא מה שחשוב"

גריפין הוא גם פילנתרופ נלהב, שתרם עד היום ב־1.5 מיליארד דולר למטרות חברתיות, פוליטיות וחינוכיות, עם תשומת לב מיוחדת למוסדות בהם למד. בשבת האחרונה הוכרזה תרומתו של גריפין בסך 20 מיליון דולר למכללת מיאמי דייד בפלורידה, אחת מהמכללות הגדולות במדינה. מדובר במענק הפילנתרופי הגדול ביותר בתולדות המוסד, והוא עתיד לשמש להקמת קרן המלגות של גריפין שתספק לתלמידי תיכון השכלה אקדמית.

התרומה הזו מגיעה לאחר שמוקדם יותר החודש הוא תרם 300 מיליון דולר לאוניברסיטת הרווארד בה למד, ושבר עוד שיא: המענק הגדול ביותר שלו אי פעם למוסד. המענק הקודם שנתן להרווארד ב־2014 היה צנוע יותר: "רק" 150 מיליון דולר שנועדו לחיזוק הסיוע הפיננסי של האוניברסיטה. למעשה, גם לתרומה זו שיא משלה: מדובר במענק הבודד הגדול ביותר שניתן לסיוע לתואר ראשון ולקולג' של הרווארד.

אגב, בניגוד לתורמים משמעותיים אחרים שמתמקדים בפקולטות למדעים או הנדסה גם כאן מציג גריפין גישה שונה, כשהמענק שלו נועד במפורש לתמוך הן במדע והן במדעי הרוח, אותם כינה "סט הוליסטי של מאמצים שצריכים להתרחש יד ביד" (לפי בלומברג).

גם דרום פלורידה, בה נולד וגדל, לא נעלמה מעיניו. שם הוא בונה את המטה החדש של סיטאדל, לצד תרומות רבות אחרות לאזור. שמו של גריפין מופיע על התוספת שתוכננה על ידי נורמן פוסטר למוזיאון נורטון לאמנות בווסט פאלם ביץ', והוא היה תורם הסיד העיקרי של קרן הנותנת מענה לאסונות טבע ושל תוכנית להרחבת משאבים לקהילות מעוטות יכולת.

"אנחנו הולכים לפתור הרבה מהבעיות שהעולם מתמודד איתן היום בעזרת הון אינטלקטואלי ומשאבים פיננסיים", אמר גריפין בראיון לבלומברג. דברים ברוח זו אמר גריפין בשבת האחרונה בפני סטודנטים במכללת מיאמי דייד, כשהוא קורא להם להשקיע בקהילה ומעודד אותם לעבוד בנושאים כמו פיתוח אנרגיה נקייה, חינוך ילדים, טיפול במשבר הדיור ומאבק בבעיות הבריאות שמגיעות עם החברה המזדקנת.

"יותר מתמיד, אמריקה זקוקה למנהיגות" אמר. "אנחנו זקוקים לה בעסקים שלנו, בממשלה שלנו, בחברה האזרחית שלנו". כמו כן,הוא עודד את הכיתה איתה הוא שוחח להתמיד בלימודים, ואמר כי "החיים מלאים במכשולים" תוך שהוא נזכר בזמנים הקשים של סיטאדל ב־2008: "בתקופות של קושי, האופי הוא מה שחשוב" אמר.