הסניף הישראלי של בנק ההייטקיסטים שקרס עובר לענקית בינלאומית. כל הפרטים

לגלובס נודע כי הצוות הישראלי, הכולל חמישה מנהלים, בהם מייסד סניף SVB בישראל דוד כהן ושותפו הוותיק גדי משה, נשכר ע"י HSBC בלונדון • לא ידוע מה יעלה בגורלם של עובדי SVB שהועסקו בנציגות הישראלית ערב קריסת הבנק שהיה בנק הטכנולוגיה הגדול בעולם

בניין הסניף של בנק סיליקון ואלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי
בניין הסניף של בנק סיליקון ואלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חודשיים לאחר התפרקות בנק הטכנולוגיה הגדול בעולם, עובר צוות ההנהלה של סיליקון ואלי בנק בישראל (SVB) לבנק HSBC העולמי, כחלק מהמהלך שהוכרז על ידו בימים האחרונים להקמת פעילות בנקאות הייטק גלובלית.

הטלטלה בשווקים מאיימת על בנק נוסף שחביב על ההייטקיסטים 
תביעה נגד מנהלי החשבונות והחתמים של בנק סיליקון ואלי הקורס: "פספסו את הסיכונים"
האם בנק סיליקון ואלי קרס בגלל תגמול בכירים מניפולטיבי ולא מבוקר?  

הצוות הישראלי, הכולל חמישה מנהלים, בהם מייסד סניף SVB בישראל דוד כהן ושותפו הוותיק גדי משה, נשכר על ידי HSBC בלונדון, והוא צפוי ליטול חלק בהקמת הפעילות העולמית שתכלול מתן שירותי פיקדונות, אשראי והלוואות הון-סיכון לחברות בתחום ההייטק ומדעי החיים.

לפי לינקדאין מועסקים כיום בבנק כ-20 עובדים ועדיין לא ידוע האם הם ימשיכו לעבוד בבנק לאחר המעבר של ההנהלה.

דוד כהן, ממייסדי SVB בישראל / צילום: תמונה פרטית
 דוד כהן, ממייסדי SVB בישראל / צילום: תמונה פרטית

למרות השיוך ל-HSBC, לא מדובר בעסקת רכישה, כפי שהדבר נעשה בבריטניה - שם רכש בנק הענק את הסניף הבריטי של SVB תמורת פאונד אחד. כהן, משה ושאר הצוות נשכרו באמצעות חוזים אישיים וכעת הם צפויים לעודד את לקוחותיהם בישראל להעביר את הפיקדונות וההלוואות מ-SVB ל-HSBC. בעוד חמישה מנהלים בכירים מהצוות הישראלי יעברו לבנק הענק, לא ידוע מה יעלה בגורלם של 15 עובדי SVB נוספים שהועסקו בנציגות הישראלית ערב הקריסה.

לפי ההערכה, אחת מהיוזמות של המהלך הישראלי היא ארין פלטאס, מנהלת פעילות המזרח התיכון ואפריקה בחטיבה הבריטית של SVB. פלאטס פיקחה על הנציגות הישראלית של SVB בישראל שנפתחה בשנת 2008 ושמרה על קשרי עבודה עם דוד כהן וגדי משה גם לאחר קריסת הבנק. יחד עם זאת, בעוד SVB בבריטניה פעלה כבנק לכל דבר, בישראל היא פעלה באמצעות נציגות ללא רישיון בנקאי. הבנק לא היה רשום כבנק זר, ולפיכך גם לא היה כפוף לרגולציה הבנקאית .

בכך תסתיים הפעילות הישראלית של SVB שפעל עד כה כמשרד מסחרי המשרת את סיליקון ואלי בנק בחוף המערבי. לפני כחודש נרכשה הפעילות העולמית של SVB - מלבד הפעילות הבריטית - על ידי בנק פירסט סיטיזנס (First Citizens).

המירוץ להצלת הכסף

בתחילת חודש מרץ התמוטט סיליקון ואלי בנק, עד אז בנק הגדול ביותר בעולם המשרת חברות הייטק וקרנות הון סיכון והציע גם בנקאות אישית ושירותי ניהול עושר ליזמים ושותפי הון סיכון. בתוך ימים מצאו עצמם מאות יזמים ומשקיעים במירוץ להצלת כספם, לאחר שהתגלה כי הבנק ביצע החלטת השקעה אומללה באגרות חוב שמחירן ירד במהירות ומנייתו התרסקה.

משרד האוצר בארה"ב ושירות הביטוח הבנקאי FDIC החליטו לחלץ את הבנק לאחר שהתברר כי רוב חשבונותיו לא מבוטחים, ומתוך חשש מגל פיטורים שייווצר מסגירתן של חברות הייטק רבות.

מוקדם יותר השבוע פרסם הבנק הפדרלי את מסקנות הבדיקה שערך בדבר הסיבות להתמוטטות: מלבד הסרת הפיקוח מעל בנקים מסדר גודל בינוני שנערך בתקופת ממשל טראמפ, ביקר הבנק המרכזי את ניהול הסיכונים החלש שהפגינה הנהלת הבנק ואת הפאניקה שהפיצו גורמים שונים, בהם לקוחות הבנק ברשתות החברתיות.

רוב החברות הישראליות שהחזיקו בבנק פיקדונות וחשבונות עובר ושב משכו את כספם, ורק אלה שהחזיקו בו קווי אשראי והלוואות נדרשו לשאת ולתת עם פקידי FDIC האמריקאים באשר לתנאי ההלוואה, בסיוע רציף של הצוות הישראלי.

חד הקרן ורביט, למשל, החזיק ערב קריסת הבנק קרוב ל- 100 מיליון דולר בפיקדונות, מתוכם חילץ עד כה 75 מיליון. בנוסף, הוא מחזיק בקו אשראי של 70 מיליון דולר בבנק, ומצוי בימים אלה בתהליך לאיתור לווה חדש. גם חברת רדיס (Redis) החזיקה עשרות מיליוני דולרים רבים בבנק שננעלו ערב סגירתו, אך לבקשת גלובס מסרו בחברה כי כל הכספים שוחררו.

המרוויחה הגדולה מהתמוטטות SVB היא לא אחרת מאשר HSBC. תחילה נדמה היה שבנק הענק משתלט על הסניף הבריטי של SVB, אך לאחר הגשת דוחות הבנק ביום שלישי השבוע התברר שבתמורה לפאונד אחד - מחיר הרכישה של SVB UK, זכתה HSBC בהון נזיל של 1.5 מיליארד דולר, ובפעילות גלובלית שעומדת לשחזר את פעילותה של SVB שתנוהל על ידי בכירי הבנק לשעבר.

מלבד הצוות הישראלי, שכרה HSBC במודל דומה עוד 40 בנקאיים שעברו עבור סיליקון ואלי בנק בארה״ב. את הפעילות יובילו מסן פרנסיסקו, בוסטון וניו יורק בכירים לשעבר מ-SVB, הבכיר שבהם הוא דיוויד סאבו, לשעבר מנהל פעילות מדעי החיים של סיליקון ואלי בנק.

מטעם HSBC נמסר כי: "HSBC שמחה לצרף את דוד כהן ואת הצוות הבנקאי הבכיר והמוביל, זאת בהמשך להרחבת התמיכה שלנו בענף הצומח הזה".