האיחוד האירופי ביטל טקס שבן גביר תכנן לנאום בו: "לא רוצים לתת במה"

קבלת הפנים הדיפלומטית לרגל "יום אירופה" שבה התכוון השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר לשאת דברים - בוטלה, כך הודיעה היום משלחת האיחוד האירופי בישראל • "איננו מעוניינים להעניק במה למישהו שעמדותיו מנוגדות לערכים שמסמל האיחוד האירופי", נמסר מטעם האיחוד • בן גביר בתגובה: "סתימת פיות לא דיפלומטית"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משלחת האיחוד האירופי בישראל הודיעה היום (ב') על ביטול קבלת הפנים הדיפלומטית שבה התכוון השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לשאת דברים. שגרירי האיחוד בישראל והמשלחת הופתעו בימים האחרונים לגלות כי הממשלה מתכוונת לשלוח לאירוע השנתי, שמצוין ב-9 במאי ("יום אירופה") את השר בן גביר, ולאחר מכן הופתעו מכך שבן גביר אף מתכוון לשאת דברים באירוע. הם התכנסו ביממה האחרונה כדי לדון באפשרויות להגיב לכוונה, וכיום הודיעו על "ביטול החלק הדיפלומטי של האירוע".

נעדר מדיונים ולא גיבה פקידים: התקציב מגיע לקו הסיום, ואיפה היה שר האוצר? 
המשבר באספקת החשמל מתקרב, אבל הממשלה דוחה את הטיפול בו 
הכספים הקואליציוניים: מיליארדי שקלים לישיבות החרדיות, מאות מיליונים להתיישבות 

שגרירי האיחוד והנציגות לא בררו מלים בהודעה שפורסמה היום בצהריים: "משלחת האיחוד האירופי לישראל מצפה לחגוג כמו בכל שנה את יום אירופה ב-9 מאי. למרבה הצער, החלטנו לבטל את קבלת הפנים הדיפלומטית, מכיוון שאיננו מעוניינים להעניק במה למישהו שעמדותיו מנוגדות לערכים שמסמל האיחוד האירופי". ההודעה אינה נוקבת ישירות בשמו של בן גביר. ל"גלובס" נודע כי המשלחת שקלה אפשרות לקיים את האירוע אם בן גביר יהיה נוכח כנציג הממשלה, אך כוונתו לשאת דברים בפומבי היא שהובילה לביטול קבלת הפנים הדיפלומטית.

עם זאת, המשלחת האירופית לישראל מבהירה כי תקיים אירוע פתוח לציבור, שבו מוזמנים הישראלים "לחגוג עם ידידנו ושותפנו את היחסים החזקים והמשמעותיים בין ישראל לאיחוד".

עד כה, האיחוד האירופי היה מתון מאוד בהתבטאויותיו בנוגע לממשלה המכהנת בישראל בחצי השנה האחרונה. נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה דיברה על החשיבות של "הערכים המשותפים", וכך גם נציגים בכירים אחרים.

נציגים מהאיחוד וממדינות מובילות בו, הביעו "דאגה" או "דאגה גדולה" מהמהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו, אך המשיכו ב"עסקים כרגיל", כולל ביקור מתוקשר של ראש הממשלה נתניהו בכמה בירות אירופיות בחודשים האחרונים. 

תגובה נקודתית

כעת, ההחלטה של הממשלה לשגר לאירוע השנתי את בן גביר כנציגה, עשויה לשנות את הדינמיקה של היחסים. האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, ובריסל יכולה לנופף בכמה איומים אפשריים לגבי שיתוף פעולה עם ישראל, החל מהחלטות הצהרתיות ועד לתקציבי מחקר הכלולים בתוכנית "הורייזן". אך לפי שעה, הדברים רחוקים מאוד מהסלמה, וההחלטה של משלחת האיחוד לישראל היא תגובה נקודתית להחלטה בודדת.

מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר בתגובה: "חבל שהאיחוד האירופי שמתיימר לייצג את ערכי הדמוקרטיה והרב תרבותיות, נוהג בסתימת פיות לא דיפלומטית. זהו כבוד וזכות עבורי לייצג את ממשלת ישראל, את חיילי צה"ל הגיבורים ועם ישראל בכל פורום, ידידים יודעים להשמיע גם דברי ביקורת וידידי אמת יודעים גם לשמוע כזאת".