הנאסד"ק מראה סימני יציאה מהשוק הדובי. מה מלמדת אותנו ההיסטוריה על המשך המצב בשווקים?

השבוע נראה היה כי מדד הנאסד"ק הצליח להיחלץ מציפורני השוק הדובי • עם זאת, לפני שפותחים את בקבוקי השמפניה, כדאי לבדוק מה מלמדת ההיסטוריה: בפעם האחרונה שהנאסד"ק הראה סימני התאוששות משוק דובי, ב-10 באוגוסט 2022, השמחה הייתה קצרת מועד

האם הנאסד''ק יוצא מהשוק הדובי הארוך ביותר מאז 2008? / אילוסטרציה: Shutterstock
האם הנאסד''ק יוצא מהשוק הדובי הארוך ביותר מאז 2008? / אילוסטרציה: Shutterstock

ישנה אמרה שלפיה "השווקים מטפסים על חומת הדאגות", אבל בשלב זה עדיין לא ברור האם הסימנים ליציאה מהשוק הדובי של מניות הטכנולוגיה מעידים כי עברנו לצידה השני של החומה, או שמדובר רק בלבנה קטנה בדרך.

ביום שני השבוע נראה היה כי מדד הנאסד"ק  הצליח להיחלץ מציפורני השוק הדובי שנמשך כבר 143 ימי מסחר (לפי אתר מרקטווץ') - הארוך ביותר מאז השוק הדובי בן 218 הימים שהסתיים בדצמבר 2008.

רוצים גם וגם: המשקיעים נזהרים, אבל פוחדים להחמיץ ראלי במניות | WSJ
כמה שוות אג"ח קוקו שוויצריות מחוקות? ייתכן שהרבה יותר ממה שחשבתם | מומחים כותבים
47% בשלושה ימים: מה עומד מאחורי הזינוק במניית למונייד?

האינדיקציה היתה עלייה קלה עם עמידה בסטנדרטים המזוהים עם יציאה מטריטוריה דובית. לפי נתוני הדאו ג'ונס, המדד רשם עלייה של 0.2%, ונסגר ברמה של 12,256.91 - עלייה של 20.01% מרמת השפל ב-28 בדצמבר האחרון.

לפי אנליסטים בשוק, ותחת הקריטריונים של דאו ג'ונס, עלייה של 20% מהשפל מצביעה על תחילתו של שוק שורי, בעוד שירידה של 20% מהשיא מהווה כניסה לטריטוריה של שוק דובי. עם זאת, השוק אינו קופץ פנימה והחוצה בין שתי הטריטוריות בכל פעם שהוא עובר את הסף; לשם כך נדרש מהלך נוסף של עליות או ירידות.

לפני שאנחנו פותחים את בקבוקי השמפניה, כדאי לבדוק מה מלמדת ההיסטוריה. בפעם האחרונה שמדד נאסד"ק הראה סימני התאוששות משוק דובי, ב-10 באוגוסט 2022, השמחה הייתה קצרת-מועד.

 

המדד עתיר מניות הטכנולוגיה הגיע לשיאו רק כמה ימי מסחר לאחר מכן ב-15 באוגוסט, ואז צנח חזרה פחות מחודשיים אחר כך, ב-11 באוקטובר, עם ירידה דרסטית של 20%, ושב לטריטוריה של שוק דובי.

ובכל זאת, לא מוכרחים להיות סקפטיים. אחרי הכול, לא מדובר בדפוס יוצא דופן. אם חוזרים לאחור, לנתוני המדד מ-1974, נראה כי הביצועים הממוצעים של הנאסד"ק לאחר עזיבת שוק דובי נותרים חיוביים עד לחמש שנים.

ביום שני השבוע, הנאסד"ק הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז 12 בספטמבר, בעוד שמדד 500 S&P נסגר כמעט ללא שינוי. מדד זה עדיין נמצא בשוק הדובי שהחל בשנה שעברה, לאחר שירד משיא כל הזמנים בתחילת ינואר (מדד מניות מרכזי נוסף בוול סטריט, דאו ג'ונס, יצא מטריטוריה דובית בנובמבר).

כך שבעוד שהטיפוס הזעיר של יום שני עשוי להתברר כאירוע נקודתי בלבד, התקווה היא שהוא יצליח לשמור על המומנטום ולהימנע ממלכודת הדובים שהורידה את המדד בעבר.

ההתחלה מתגלה בדיעבד

אומנם יש סטנדרטים מקובלים לזיהוי תחילתו של שוק שורי חדש, אבל לא כל האנליסטים מסכימים. יש הסבורים שיש לעלות על השיא הקודם לפני ששוק שורי חדש יכול להתחיל, בעוד שאחרים מסתמכים על מתודולוגיות מורכבות יותר.

ויש מי שמצביעים על הסכנות שבניסיון להשתמש במספר 20% ככלל אצבע כדי להכריז על שוק שורי או דובי. במובנים מסוימים, ההתחלה של שוק שורי היא לעתים קרובות ברורה רק בדיעבד, לא שונה מהאתגר של קביעת תחילתו של שוק דובי.

למרות היעדר קונצנזוס, לרוב ברור כי השוק הדובי שהסתיים לאחרונה היה משמעותי עבור הנאסד"ק.