חברות אמינות באמת מדווחות על מוות של עובדים

עם המוניטין צריכה לבוא גם אחריות: חובה לצפות מכל החברות הציבוריות שנכנסו לרשימת 100 החברות האמינות להשקעה משמעותית בבטיחות, גם אם זה עולה יותר כסף

מיצג לזכר עובדי בניין שנהרגו בתאונות בנייה / צילום: שלומי יוסף
מיצג לזכר עובדי בניין שנהרגו בתאונות בנייה / צילום: שלומי יוסף

אם משתתפי הסקר של סטטיסטה מייצגים את העובדים, הלקוחות והמשקיעים הישראליים, הסקר הזה הוא הוכחה נוספת שהציבור בישראל לא מזדעזע מתאונות עבודה.

150 החברות האמינות בישראל 
איך חברות מנווטות במציאות שבה גם הלחם שאנחנו קונים הוא אמירה פוליטית

ברשימת החברות האמינות מופיעות חברות שבאתרי בנייה שלהן אירעו בשנים האחרונות תאונות קטלניות, בהן דניה סיבוס, קבוצת אורון, עזריאלי, ביג, פרשקובסקי, ישראל־קנדה ואחרות. רק בשבוע שעבר נפצע עובד באורח בינוני במפעל נייר חדרה, ולפני חודש נהרג עובד באתר של בוני התיכון - שתיהן ברשימה.

בשנים האחרונות התאונות זוכות לסיקור משמעותי יותר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, אבל אין דיווחים לבורסה על תאונות קטלניות, אלא במקרים חריגים ביותר והמשקיעים לא חשופים אליהן. באשר לעובדים פוטנציאליים שעלולים להיפגע בתאונות, אלה ברובם בכלל לא הקהל של הסקר: רובם ככולם מהגרים ואינם עובדים ישירים של החברות, אלא עובדים של חברות כוח אדם וקבלני משנה. במקרה של תאונה, החברה שהזמינה את העבודה ממהרת להתנער מהנפגעים. אפילו הודעת השתתפות בצער המשפחה עלולה להתפרש כאילו יש לחברה חלילה איזו אחריות כלפיהם.

22 עובדים נהרגו מתחילת השנה

צריך לומר ביושר: בהקשר של בטיחות, לא הוגן להשוות בין חברות שעיקר עיסוקן בנייה, כמו דניה סיבוס, אלקטרה נדל"ן וקבוצת אורון, לבין קבוצות שהביזנס המרכזי שלהן הוא השכרה של נדל"ן מניב, כמו גזית גלוב, גב ים ואמות. ברור שהענף הבנייה הוא המסוכן ביותר, ובחברות הללו יקרו רוב התאונות. גם קצת לא הוגן להשוות בין חברות עם היקף פעילות עצום לחברות שיש להן כמה פרויקטים בודדים.

אבל אחרי כל זה, 14 עובדים כבר נהרגו באתרי הבנייה מתחילת השנה, ועוד 8 במפעלים. עשרות נפצעו וחייהם ישתנו לעד. כל החברות ברשימה הן חברות ציבוריות גדולות וחזקות, ועם המוניטין צריכה לבוא גם אחריות: חובה לצפות מהן להשקעה משמעותית בבטיחות, גם אם זה עולה יותר כסף.