הסוללה וטווח הנסיעה של המשפחתית החשמלית החדשה מבית MG טובים. אבל האם זה מספיק?

המשפחתית החשמלית של MG מצטיינת בשימושיות עם טווח נסיעה גבוה וביצועים נמרצים • אבל הנדסת האנוש טעונת שיפור ואיכות החומרים בתא הנוסעים לא מרשימה, במיוחד במחיר הנוכחי

SAIC MG4 / צילום: יח''צ
SAIC MG4 / צילום: יח''צ

קבוצת SAIC היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין ב־17 השנים האחרונות, עם כ־5.3 מיליון מכירות בשנה שעברה. היא גם היצרנית הסינית הוותיקה ביותר באירופה ובישראל והיא נוכחת ביבשת במשך יותר מ־30 שנה תחת שמות המותג הבריטיים (לשעבר) רובר וכיום MG.

טיל יירוט אחד במיליון דולר: הכסף הגדול מאחורי מערכות ההגנה של ישראל 
מנכ"ל קרפור העולמית בראיון בלעדי: "המחירים בישראל יהיו גבוהים מאשר בצרפת, אבל נמוכים בהרבה מהמתחרים" 

אבל למרות הוותק, החלוציות והצמיחה המכובדת משנה לשנה, הצלחתה באירופה הייתה עד כה חלקית. המותג מכר בשנה שעברה כ־110 אלף כלי רכב באירופה המורחבת, בעיקר בבריטניה ורוסיה ואלה נתונים רחוקים מהמכירות של המתחרים ביבשת.

אלא שכעת, יוצאת הקבוצה למסע כיבוש חדש באירופה, כאשר בחוד החנית שלה מכונית ההאצ'בק החשמלית MG4. וכשחברת ענק, שנמצאת בבעלות ישירה של ממשלת סין, מצהירה על "מכונית חשמלית גלובלית, שתרחיב את החדירה של תעשיית הרכב הסינית לאירופה ותשיג 150 אלף מכירות בשנה", כדאי לבחון את ההצהרה ברצינות.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית קל להבחין באוריינטציה האירופית של ה־MG4. יש לה פרופורציות קלאסיות ויעילות של מכוניות האצ'בק קומפקטיות נוסח פולקסווגן גולף ושות' עם גוף רחב יחסית וגלגלים שממוקמים בפינות המרכב.

המעצבים לא פסחו על אלמנטים מוכרים ואופנתיים כמו אפקט של "גג צף" באמצעות השחרת עמודי הגג האחוריים, מכסה מנוע שמשתפל מטה בתלילות ופנסים מלוכסנים שממוקמים מעל פתחים אגרסיביים בפגוש הקדמי. החלק היחיד, שמשדר מקוריות, הוא הזנב שבמרכזו מעין "מדף" אווירודינמי בולט עם אורות LED "אומנותיים" מובנים לתוכו ופנסים אחוריים דמויי ראש חץ. על הדלת האחורית יש גם ספוילר אחורי עילי מפוצל, שנראה כמו מקבילו ב"פולסטאר", שהוא עצמו שואב השראה מלמבורגיני. בסך הכל זה עיצוב די שמרני וידידותי לעין, שלא מנסה לפרוץ דרכים חדשות וגם לא עוצר את התנועה ברחוב.

פנים הרכב

למרות אורך כולל קומפקטי, תא הנוסעים מציע ליושבים בו מרחב פנים מרשים מאוד. אחראים לכך בסיס גלגלים באורך כ־2.7 מ', רצפה שטוחה, חלק קדמי קצר יחסית, גג גבוה וזקוף ורוחב נכבד. המושבים הקדמיים יכולים לאכלס ללא קושי נהג ונוסע בגובה 1.8 מ' פלוס, על המושב האחורי השטוח יכולים להתמקם שלושה מבוגרים בממדים ממוצעים ואם מוסיפים לחבילה תנוחת ישיבה גבוהה יחסית שמשקיפה גבוה מעל מכסה המנוע הקדמי, ושמשות צד גדולות, מקבלים תחושה של נסיעה ברכב פנאי או ב"מוביל נוסעים" ייעודי.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הרכב נראה קצת כמו שכפול של דגמים סינים אחרים בהם נהגנו, במיוחד של הגיאומטרי C הפופולרית של GEELY. זה אומר לוח מחוונים דיגיטלי קטן ומערכת מולטימדיה עם מסך לא גדול במיוחד לצד הנהג. הבעיה היא, שבמערך אין כמעט מתגי שליטה פיזיים למעט כמה מתגים קטנים ומעורפלים על ההגה. לפיכך המסכים הקטנים שעליהם תפריטים בטקסט זעיר הם אמצעי השליטה העיקרי בעת הנהיגה על מערכות חיוניות כמו מיזוג האוויר, מערכת הקול ואפילו עוצמת הבלימה העצמאית של מערכת מיחזור האנרגיה.

זה מסיח את הדעת בעת הנסיעה ואם אתם נזקקים למשקפי קריאה, כדאי שתוודאו שתמיד נמצא ברכב זוג זמין בהישג יד. היינו שמחים גם לקבל פתחי מיזוג גדולים יותר מלפנים והעדרם של פתחי מיזוג כלשהם מאחור הוא "באג" לא זניח במדינה חמה כמו ישראל.

רמת האבזור בגרסה הבכירה בה נסענו די מקיפה וכוללת ריפוד משובץ עור סינתטי, מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית ועוד. יש גם ומערך די מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים אם כי פגשנו יעילים מהם. היינו שמחים לקבל רמקולים יותר איכותיים ויותר השקעה באיכות החומרים. אמנם יש כמה משטחי דיפון רכים על הדלתות ומעל עמדת הפיקוד, אבל התחושה הכללית ברוב התא היא של חומרים נוקשים וזולים למגע.

מנוע וטווח בין טעינות

להנעת הרכב בגרסה הבכירה אחראי מנוע חשמלי בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים האחוריים, וסוללה בנפח של 61.7 קילוואט לשעה, שמספקת טווח מוצהר של עד כ־450 ק"מ בתקן WLTP בהתאם לגרסה. מערכת ההנעה החשמלית של ה־MG4 יעילה מאוד ומעידה על הניסיון הרב של היצרן. גם במצב התכנות הרגיל התאוצות חלקות ולמרות ההספק הגבוה של המנוע אין בעיה לזחול עם הרכב בעדינות בתנועה עירונית. לחיצה יותר אגרסיבית מחלצת מהמנוע תאוצות מהנות ובמצב הספורטיבי צבירת המהירות מרשימה בהשוואה להרבה חשמליות אחרות בפלח המחיר. אין לנו תלונות על נתון תאוצה של 7.9 שניות מאפס ל־100 קמ"ש.

מערכת ניהול הצריכה והקירור של הסוללה יעילה מאוד ולאחר כ־200 ק"מ של נהיגה די אגרסיבית, עם מזגן, שפעל רוב הזמן, עדיין נותרו כ־60% מהסוללה. נראה שאפילו בקיץ הישראלי עם מיזוג מסביב לשעון אפשר להגיע לטווח ריאלי כ־350־370 ק"מ בין טעינות.

מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה כוללת שלוש דרגות של בלימה עצמית, אבל אפילו הקיצונית שבהן לא אפקטיבית כמו זו שבחשמליות הפרמיום היקרות יותר. מערכת הטעינה תומכת בטעינה מהירה בקצב מכובד וזה יתרון לא מבוטל.

על הכביש

על הכביש זו אחת הסיניות החשמליות היותר נעימות לנהיגה ולנסיעה שפגשנו ויש לה תחושה קלילה למרות המשקל הנכבד, יציבה ומאוזנת בנהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים. חבל רק שהמהנדסים לא הלכו עד הסוף בכל הנוגע לתחושת ההיגוי, שעדיין מרגישה די מנותקת בהשוואה לאירופיות. נוחות הנסיעה סבירה על רוב המהמורות הטיפוסיות אבל חלק מהמתחרות, דוגמת גיאומטרי C, סופגות טוב יותר פסי הרעדה ומהמורות עירוניות קשוחות.

מחיר

כחלק מהמאמץ להפוך את ה־MG4 ל"חוד החנית" בחדירה לשוק ה־MASS של אירופה, היא קיבלה שם תמחור זול יותר. בגרמניה, למשל, הגרסה הבכירה של המכונית זולה בכמעט 18% מהמחיר של ATTO3 של BYD עם סוללה וטווח דומים, שהיא מובילת המכירות בפלח בישראל. זהו פער שהיה יכול לשנות את חוקי המשחק עבור לקוחות מוגבלי תקציב בישראל. אבל למרבה הצער כאן הוא הצטמצם לכ־6%־11% בהתאם לגרסה. גרסת הטווח הקצר של המכונית (עד 350 ק"מ) אמנם מציעה מחיר פתיחה ידידותי של כ־145 אלף שקל, אולם האבזור שלה נמוך יותר.

בשורה התחתונה ה־MG4 היא חשמלית משפחתית יעילה ושימושית, עם מעט פשרות יחסית, אבל בישראל היא זקוקה לעוד מאמץ קטן במחיר כדי לממש את הפוטנציאל לשינוי חוקי המשחק בשוק. בוודאי לאור הקפיצה במס הקנייה, שהולכת ומתקרבת.

חלק מהמתחרות

BYD ATTO3

מובילת המכירות בפלח החשמלי "העממי" בארץ עולה החל מ־164אלף ש'. יש לה מנוע של 204 כ"ס, וסוללה של כ־60 קילוואט שמספקת טווח של עד 420 ק"מ.

BYD ATTO3 / צילום: יח''צ
 BYD ATTO3 / צילום: יח''צ

גילי גיאומטרי C

במחיר של 165 אלף שקל לגרסת הטווח הארוך של גיאומטרי C מבית GEELY הסינית יש תא נוסעים מרווח, מנוע בהספק 204 כ"ס, וסוללה גדולה שמספקת טווח של עד 460 ק"מ.

גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ
 גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

CAT ORA 

החשמלית המעוצבת והצעירה של ORA מציעה ממדים חיצוניים מכובדים וגובה לא
מבוטל. הסוללה של 60 קילוואט מספקת טווח של עד 420 ק"מ בגרסה ארוכת הטווח שעולה החל מ־160 אלף שקל.

דגם CAT של ORA / צילום: יח''צ
 דגם CAT של ORA / צילום: יח''צ