הירח מתרחק? תרומה של כ-45 מיליון דולר ל"בראשית 2" בוטלה

קבוצת התורמים בהובלת מוריס קאהן כבר השקיעה בפרויקט 45 מיליון דולר, אך כעת מעוניינת להשקיע בפרויקטים נוספים • עמותת Space IL, המפעילה את פרויקט "בראשית 2", הצהירה כי היא זקוקה ל-10 מיליון דולר באופן מיידי כדי להמשיך בפעילות

מוריס קאהן / צילום: תמר מצפי
מוריס קאהן / צילום: תמר מצפי

ארבע שנים אחרי שהחללית הקטנה "בראשית" לא הצליחה לנחות על הירח אך כן הצליחה להגיע אליו, בוטל חלק הארי של התרומה שהייתה אמורה להטיס לחלל את פרויקט "בראשית 2". קבוצת תורמים בראשות המשקיע מוריס קאהן, שכבר השקיעה 45 מיליון דולר בפרויקט, הודיעה כי לא תעביר את תקציב ההמשך, שהיה אמור להיות בהיקף של כ-45 מיליון דולר נוספים. 

אינטל צפויה לצאת לגל פיטורים נוסף, גם בישראל 
החוקרת פורצת הדרך שרוצה לתקן את השגיאות של המחשב הקוואנטי | חזית המדע

עמותת Space IL, המפעילה את פרויקט "בראשית 2", מעסיקה 40 עובדים, והצהירה כי היא זקוקה ל-10 מיליון דולר באופן מיידי כדי להמשיך בפעילות העמותה.

לדברי כפיר דמרי, מיזמי הפרויקט וכיום המשנה למנכ"ל, "באמצעות התרומה הראשונה של קבוצת המשקיעים ביצענו את הרכש של רוב הרכיבים הטכניים, ועכשיו הם בדרך לארץ, ואנחנו צריכים להרכיב אותם. לא נוכל לעשות זאת אם לא נקבל מימון נוסף". מדינת ישראל אמורה לממן את הפרויקט ב-20 מיליון שקל נוספים, ועוד 10 מיליון דולר היו אמורים להגיע מגורמים אחרים. 

מדגים רגלי הנחיתה של נחתת ''בראשית 2'' / צילום: באדיבות ספייס איי אל
 מדגים רגלי הנחיתה של נחתת ''בראשית 2'' / צילום: באדיבות ספייס איי אל

"ההחלטה התקבלה בלב כבד" 

המיליארדר מוריס קאהן, שהוביל את ההשקעה בפרויקט "בראשית" המקורי, שעמדה גם היא על כ-100 מיליון דולר, ומוביל גם את קבוצת המשקיעים בפרויקט הנוכחי, מסר כי "ההחלטה לעצור את המימון התקבלה בלב כבד. זמנים אלה מחייבים אותנו לבחון את הפעילות הפילנטרופית שלנו מחדש". ככל הנראה הקבוצה מעוניינת להשקיע בפעילות חינוכית הקשורה למצב הפוליטי הנוכחי. קאהן אמר בהודעה כי "אנו מתכוונים להמשיך ולתמוך במימון הפעילות החינוכית החשובה של העמותה".

"אנו מביעים את הערכתנו העמוקה להנהלה ולעובדי העמותה המסורים, המקצועיים וחדורי השליחות", הוסיף קאהן. "אנו תקווה שבהובלתו המקצועית והמסורה של המנכ"ל שמעון שריד, הפעילות המבורכת של העמותה תימשך". 

עמותת Space IL הוקמה על רקע תחרות Google Lunar-X, במסגרתה הובטח פרס לקבוצה שתצליח להנחית חללית על הירח. המייסדים הכריזו מהיום הראשון כי "בראשית" היא פרויקט למטרות חינוכיות, ולא לשם הזכייה בפרס. ואכן בתחום הזה הייתה לפרויקט הצלחה גדולה.

לדברי דמרי, "פגשנו מעל 2 מיליון ילדים, כמחצית מהם בישראל ומחצית בחו"ל. סיפרנו להם על הפרויקט והראינו להם שלמרות שמדובר במדע טילים, גם הם יכולים להבין אותו ולהתחבר אליו". 

דגם הנדסי של נחתת ''בראשית 2'' / צילום: באדיבות ספייס איי אל
 דגם הנדסי של נחתת ''בראשית 2'' / צילום: באדיבות ספייס איי אל

הפרויקט הוכרז כהצלחה 

גם בתקופת "בראשית 1", קאהן פרש לרגע מהפרויקט, אך בסופו של דבר החליט לחזור ולממן אותו באופן מלא, אף שהתקציב עלה על המצופה. בסופו של דבר, כאמור, החללית התרסקה אל תוך הירח ולא נחתה עליו, אך הפרויקט הוכרז כהצלחה בשל היתרונות החינוכיים שלו. אף קבוצה אחרת לא זכתה בפרס של גוגל.

פרויקט "בראשית 2" אמור לכלול שלוש חלליות קטנות, שתיים מהן ינחתו על-פי התוכנית בשני צדדים שונים של הירח, ואחת תקיף אותו למשך מספר שנים. לפי התוכנית, בכל חללית ייערכו ניסויים, בשיתוף-פעולה עם גורמים כמו נאס"א, סוכנות החלל הגרמנית, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון ועוד. בנוסף, ילדים יוכלו להתחבר ממש לחדר הנתונים של החללית, לתקשר איתה, להוריד נתונים ולהשתתף באופן מהותי בעריכת הניסויים. אלא שכרגע, כל זה בסכנה.

" אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לממש את חזון בראשית 2, ונפעל בהקדם לאיתור נתיבים חדשים לביצוע המשימה", אמר מנכ"ל העמותה, שמעון שריד.